هفته‌ گرافیک ۹۴ در راه است


زهره صدری‌نژاد


هم‌زمان با روز جهانی گرافیک، هفته گرافیک سال 94 از هفتم اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. هم­چون چند­سال گذشته «مهدی مهدیان» دبیر این برنامه خواهد بود و در این دوره، گرافیک متحرک (موشن‌گرافیک) به‌عنوان شاخه‌ای جوان و روبه رشد مورد توجه بیشتری قرار گرفته و بخش اصلی نمایشگاه به آن اختصاص دارد.
امسال اکبر عالمی، بهرام عظیمی، رضا علوی، مهرداد شیخان و امیرمحمد دهستانی اعضای هیات انتخاب آثار هستند. هفته‌ گرافیک ۹۴ هفتم اردیبهشت‌ماه با ثبت عکس دسته‌جمعی در خانه‌ هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد.

جزییات بیشتر در مورد هفته گرافیک را در گفتگوی رنگ با علی رشیدی بخوانید.



چرا موشن­‌گرافیک به عنوان بخش اصلی نمایشگاه امسال انتخاب شده است؟
هدف ما این است که رشته گرافیک را از شرایط فعلی که توجه و رویکرد به کارهای چاپی است، خارج کنیم. در این بخش نمایشگاه و رقابت بین شرکت‌کنندگان را داریم. گرافیک فقط کارهای چاپی، لوگو، پوستر، جلد کتاب و ... نیست و در سال­‌های اخیر هم بخش­‌های دیگر آن گسترش پیدا کرده و لازم است بیشتر به آن توجه شود. سعی می­‌کنیم هر سال در هفته گرافیک یکی از این بخش­‌هایی که کمتر دیده شده‌­اند، مطرح شوند.


فکر می­‌کنید این کار چه تاثیری روی چنین بخش­‌هایی در گرافیک داشته باشد؟
بدنه اصلی انجمن یا بدنه اصلی طراحان گرافیک کماکان پوستر و بروشور و... است. موشن­‌گرافیک بخشی است که بچه­‌های جوان­تر و ۱۸-۲۰ ساله انجام می‌دهند. کسانی که هنوز حتی سن­شان به حدی نرسیده که عضو انجمن شوند. ما فکر می­‌کنیم آینده گرافیک بیشتر در حیطه ترکیب حرکت و صدا و تصویر خواهد بود؛ در این زمینه می‌­توان به موشن‌گرافیک­‌ها نگاه کرد و بحث سایت­‌ها و مدیا­ها نیز مطرح است که در تمام دنیا به آن­ها توجه شده و ما هم باید به آن بپردازیم.

فکر می­‌کنم کاری که امسال انجام داده‌­ایم باعث شروع جریانی شود تا بچه­‌هایی که موشن‌گرافیک کار می­‌کنند، دور هم جمع شوند و انجمن خودشان را تاسیس کنند؛ می­‌دانم تعدادی از آن­ها به این کار علاقه­‌مند هستند.

بیشتر از کارهای اعضا انتخاب شده یا شرکت­‌کنندگان آزاد؟
فراخوان عمومی بود، هم اعضای انجمن هستند و هم افرادی که به صورت آزاد آثارشان را فرستادند.

کارها به چه شکل نمایش داده می­‌شوند؟
سالن­‌های خانه هنرمندان را تقسیم کرده‌­ایم و بخش‌­های مختلف در نظر گرفته‌ایم. تبلیغاتی، فرهنگی و... حدود ۲۰۰ کار انتخاب شده­‌اند که اگر پخش هر کدام هم فقط ۳۰ ثانیه طول بکشد، حدود ۱۰۰ دقیقه می­‌شود. این کارها را در سالن­‌ها تقسیم کرده­‌ایم و در هر سالن بخشی از آثار به نمایش در می­‌آید. بزرگ‌ترین ال.سی.دی هم ۱۰۰ اینچ است و بنابراین ترجیحا کارها را به صورت ویدئو پروجکشن نمایش خواهیم داد.

پیش‌بینی شما درباره بازدید از نمایشگاه چیست؟
بازدید از این نمایشگاه همیشه گسترده بوده و با استقبال خوبی روبرو بوده‌­ایم. فکر می­‌کنم امسال هم همین­طور خواهد بود؛ خصوصا از زمانی که ما درهای انجمن را به روی افراد غیر عضو باز کردیم. مثلا در نمایشگاه سیب پارسال طراح گرافیک­‌های دیگر هم خیلی استقبال کردند و فکر می­‌کنم روزهای شلوغی داشته باشیم.

پوستر این رویداد | اثر: مهدی فاتحی
قرار است از یکی از پیشکسوتان گرافیک تقدیر شود و دو طراح گرافیک خارجی هم دعوت شده‌­اند، نام آن­ها کی اعلام می­‌شود؟

قرار است اسامی فعلا اعلام نشوند تا یکشنبه در نشست مطبوعاتی به رسانه‌ها اعلام کنیم. فقط این را بگویم این دو نفر از طراح گرافیک­‌های بسیار برجسته و سطح بالای دنیا هستند که دعوت ما را  برای این هفته قبول کرده‌­اند.

برنامه­‌های جنبی این هفته چه هستند؟
سعی می­‌کنیم هر روز یک برنامه داشته باشیم که ترکیبی از افتتاحیه­‌ها و سایر برنامه­‌هاست. شب اول بیشتر بحث موشن­‌گرافیک و نمایشگاه پیشکسوتی است که تقدیر خواهد شد.  روز دوم به نمایش کارهای طراحان خارجی اختصاص دارد و در روزهای بعد هم  ورک‌شاپ­‌ها و نمایشگاه­‌های جنبی را داریم. نمایشگاهی هم در موزه گرافیک ایران خواهیم داشت.

شرکت در ورک­شاپ­‌ها آزاد است؟
ورک­شاپ­‌ها مخصوص اعضای انجمن است. می­‌خواهیم امتیازهایی هم برای آن­ها قائل باشیم، به هر حال این نمایشگاه با هزینه اعضای انجمن برگزار می­‌شود.



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن