جدا‌کردن محیط کار از زندگی بسیار ضروری است


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


                                                                             
لتا سابرایسکی (Leta Sobierajski)     
طراح و کارگردان امریکایی                            
                                                                                       


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
در ابتدای کار در این حرفه فکر می‌کردم همه‌ی چیزها تحت کنترلم هستند و بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی شغل فوق‌العاده ای نصیبم شده. فکر می‌کردم دارم کاری را که عاشقش هستم انجام می‌دهم. پس از یک‌سال‌و‌نیم متوجه شدم آلبوم نمونه کارهایم را با آثاری پر کرده‌ام که واقعا کارهای من نیستند. فهمیدم برای تهیه‌ی یک رزومه مناسب باید مالک کارهای خودم باشم، بنابراین شروع به خلق آثار و پروژه‌های شخصی خودم کردم. یادگرفتم که از این پروژه‌های شخصی برای تسلط بیشتر به کارهای مشتری استفاده کنم که در نهایت منجر به پیشرفت من و تبدیل یک کار تمام وقت به یک دفتر مستقل شد.

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
بی‌توجه به سوال این‌گونه پاسخ می‌دهد: یک طراح جوان نباید تنبل باشد، باید همیشه سوال بپرسد و متواضع باشد. اگر در محیط‌های آموزشی قرار نگیرید باعث پس‌رفت خود شده و از معلومات ارزشمند بسیاری محروم می‌مانید. دوره‌های کارورزی و اولین شغل‌هایم عمده‌ترین منابع یاگیری من در زمینه‌ی مدیریت زمان و تجارت بودند.


آیا نکته­‌ای هست که آرزو می­‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
ای‌کاش می‌دانستم چطور صبورتر باشم. من همیشه می‌خواهم بلافاصله به نتیجه‌ی کاری که انجام داده‌ام برسم، در حالی که گاهی اوقات باید روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بر انجام یک کار مداومت کرد تا به نتیجه‌ی مطلوب دست یافت. اگر سخت کار کنید به آن‌چه که می‌خواهید می‌رسید، اما گاهی اوقات بیش از آن‌چه که تصور می‌کنید زمان خواهد برد. من هنوز هم صبر کمی دارم.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می­‌کنید؟
من برای خودم انواع لیست‌ها و یادآوری‌ها را تهیه کرده و برای همه‌ی کارهایم از تقویم استفاده می‌کنم. با این وجود معمولاً خیلی چیزها را فراموش می‌کنم. فکر نمی‌کنم هیچ‌وقت بتوانم به زمان‌بندی که تعیین کرده‌ام وفادار بمانم چون در حین انجام پروژه مدام در حال رفت‌و‌آمد هستم. ولی حداقل می‌توانم تمام کارهایی که طول یک‌روز باید انجام بگیرند را به خاطر بسپارم. از آن جایی که بیشتر اوقات در خانه کار می‌کنم، فکر می‌کنم جدا‌کردن محیط کار از زندگی بسیار ضروری است. من پیش از این در اتاق خوابم کار می‌کردم، ولی کار‌کردن در اتاقی که هر روز در آن بیدار می‌شوید و به خواب می‌روید بسیار خسته‌کننده است. به همین خاطر اکنون اتاق کار و خوابم را از هم جدا کرده‌ام (با اینکه به راحتی می‌توانم در اتاقم از اسپری رنگ استفاده کنم و نگران رنگی‌شدن روتختی نباشم).

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن­ها معرفی کنید؟
«هفتاد‌و‌نه مقاله‌ی کوتاه در باب طراحی» اثر مایکل بروت، کتابی است که در دوران تحصیلم خواندم و با تمام قلبم آن را درک کردم. همیشه دیدگاه هنرمندان تجربی را دوست داشتم. وی نه تنها با علاقه راجع به حرفه‌اش نوشته است بلکه به تاثیری که بر روی خانواده و زندگی‌اش داشته نیز اشاره کرده است. همچنین «کتابچه ی راهنمای قیمت و زیبایی شناسی» برای تنظیم نامه، پرونده و قرارداد با مشتری برای من بسیار کاربردی بود.

 

 

۱- Yevgeny Yermakov

 

 

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن