ویترین افتتاح شد


عکس: چنگیز جلایر | آرش هاشم پور | هومن خسروی


پروژه «ویترین» شامل برگزاری نمایشگاه و رونمایی از کتاب مروری تاریخی بر طراحی جلد کتاب در ایران که حاصل دو سال تلاش پریسا تشکری و مجید کاشانی است، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

نمایشگاه ویترین عصر روز پنج شنبه، 29 خرداد با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و هنرمندانی همچون ابراهیم حقیقی، مجید اخوان، امرالله فرهادی، سیف‌الله صمدیان، ناصر تقوایی، سعید پورصمیمی، کورش پارسانژاد مجید عباسی و علی رشیدی رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران کلید خورد. این پروژه شامل دو بخش؛ مروری تاریخی بر طراحی‌های جلد کتاب از ابتدا تا کنون و نیز آثار صد طراح ایرانی طی 35 سال اخیر است که از سوی پریسا تشکری و مجید کاشانی به ثمر نشسته. تشکری و کاشانی، طرح‌های جلد کتاب از سراسر ایران را که در سه دهه اخیر خلق شده اند، شناسایی کرده و در مرحله بعد با دعوت از سه طراح گرافیک شناخته شده شامل قباد شیوا، ابراهیم حقیقی و ساعد مشکی به انتخاب آثار 100 طراح مدعو پرداختند که در نهایت 534 اثر برگزیده شد.
 حاصل این تحقیق و فعالیت‌ دوساله علاوه بر نمایشگاه، کتابی است که به دو زبان فارسی و انگلیسی از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی و با همکاری نشر هنرنو منتشر شده است.
در بخش اول این کتاب، مقالاتی پژوهشی از آیدین آغداشلو، محمدرضا ریاضی، ابراهیم حقیقی، بیژن صیفوری، حسن کیاییان و استیون هلر با رویکرد «بررسی تاریخچه طراحی جلدکتاب در ایران از دوران باستان تا امروز» مورد بررسی قرار گرفته و در بخش دوم طرح جلدهای برگزیده‌ای که در طول سال‌های 1357 تا 1392 طراحی شده‌اند، نمایش داده شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «ویترین» می‌توانند هر روز از ساعت 16 الی 20 به خانه هنرمندان ایران، گالری ممیز واقع در خیابان ایرانشهر مراجعه کنند.
برگزارکنندگان ویترین همچنین، نشستی تخصصی نیز با حضور طراحان و ناشران متخصصی چون داوود موسایی مدیر نشر فرهنگ معاصر، جعفر همایی مدیر نشر نی، مجید عباسی مدیر هنری نشر چشمه و کیانوش غریب‌پور مدیر هنری نشر افق در روز یکشنبه اول تیر‌ماه با سرپرستی ساعد مشکی طراح گرافیک و ناشر برگزار کردند.










زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن