مرتضی، طلایه دار آینده


هفتاد سال مرتضی به علاوه هفتاد سال گرافیک به علاوه هفتاد سال چاقو می‌شود مرتضی ممیز. این را قباد شیوا در پوسترش برای هفتادمین سال تولد مرتضی ممیز می‌گوید.

هفتادمین سالگرد تولد مرتضی ممیز/ عکس: قادرعاقلی 

رزماری تیسی سوئیسی هم در پوستر یا هدیه‌اش برای این نمایشگاه، از مرتضی ممیز به عنوان یک دوست خوب، یک همکار عزیز، یک مرد بزرگ، یک معلم لایق و یک طراح درخشان یاد کرده و او را پدر گرافیک ایران خطاب کرده است. آرماندو میلانی ایتالیایی نیز نامه اش را در پوستری به او اهدا کرده است. اووه لوش آلمانی هم کاشی را که مرتضی ممیز به او هدیه داده را در پوستری برای جشن تولد ممیز جاودانه کرده است و همین طور این ابراز علاقه ادامه پیدا کرده و در شکل 35 پوستر از 35 طراح گرافیک مختلف از سراسر دنیا به نمایشگاه هفتادمین سال تولد مرتضی ممیز رسیده است. از ایران هم هنرمندان به نامی‌همچون آیدین آغداشلو، محمد احصایی، عباس کیارستمی، ابراهیم حقیقی و قباد شیوا پوستر که نه، هدایایی به این مرد پرتلاش گرافیک ایران تقدیم کرده‌اند.
ابراهیم حقیقی که تاکنون پوسترهای ماندگاری را در حوزه تاترخلق کرده است در خصوص این نمایشگاه گفت: استقبال از این نمایشگاه ازدو جانب بسیار خوشحال کننده است. یکی از جانب خارجی‌هایی که در این حرفه مشغول هستند و با ارایه این آثار احترام خود را به ما نشان داده‌اند.
این امر به خاطر مرتضی ممیزاست که سبب اعتبار گرافیک کشور ما شده است. دیگری به خاطر استقبالی که جوان‌ها از این نمایشگاه کرده‌اند.در حقیقت یک اتفاق فرهنگی افتاده است که به قول آغداشلو، خاطره اش در ذهن‌ها باقی خواهد ماند. تداوم این حرکت فرهنگی موثر ومهم است و این امر جای خوشحالی دارد.
حقیقی برپایی این نمایشگاه را تداوم حرکت‌های مرتضی ممیز دانست که با بقیه همکاران خود آغاز کرد که تداوم خواست‌های او برای گرافیک ایران خوشبختانه محقق شده است.
علیرضا سمیع آذر هم که در افتتاحیه نمایشگاه پوستر هفتادمین سال تولد مرتضی ممیز شرکت داشت با ابراز خوشحالی از برپایی چنین نمایشگاهی گفت: فکر نمی‌کنم هیچ کدام طراح گرافیک‌های ما این شانس را داشته باشند که این همه طراح گرافیک مختلف دنیا به خاطر آنها طرح بزنند. در همه این آثار عشق و علاقه به ممیز موج می‌زند. این آثار بیشتر ابراز ارادت به ممیز است تا هنرنمایی در طراحی گرافیک دنیا.
وی تاکید کرد: در واقع این نمایشگاه یک نمایشگاه گرافیک استثنایی است برای اینکه همه طراح گرافیک‌های بزرگ ومطرح دنیا در آن به ارایه اثر پرداخته‌اند. اگر این نمایشگاه بتواند به خارج از کشور برود حتما علاقه مندان بسیار زیادی جذب خواهد کرد. چون هیچ گاه این همه طراح در یک موضوع واحد کار نمی‌کنند. این هنرمندان همه از بزرگترین طراح گرافیک‌های کشورهای خود هستند و همه از دوستان مرتضی ممیز بوده‌اند. همین دوستی‌ها باعث شد تا در سال‌های اخیر گرافیک ایران بتواند در دنیا حضور پیدا کند و حتی بدرخشد.
وی در ادامه با اشاره به صمیمیتی که در این آثار نسبت به ممیز موج می‌زند ادامه داد: به نظر می‌رسد که این پوسترها به نوعی علاقه نسبت به ممیز و فرهنگ ممیز را که یک فرهنگ ایرانی است نشان می‌دهد. البته کارها خیلی متنوع است. گرافیک بسیار مینی مالیستی غرب اروپا، گرافیک ژاپنی‌،کره‌ای، گرافیک آسیایی و گرافیک کشورهای خاصی مثل سوئیس و فرانسه گوناگونی عجیبی به این نمایشگاه داده است. به طوری که هیچ دو پوستری شبیه هم نیست و همه تصور خاصی را از گرافیک ارایه داده‌اند ولی در عین حال فراتر از این موضوع اهمیت خاصی است که همه آنها به ممیز و فرهنگ او قائل شده‌اند.
سمیع آذر در ادامه افزود: در ارتباط‌های شخصی و دیدارهای بین المللی که با این هنرمندان داشته‌ام متوجه شدم آنچه که ممیز را در بین همه این هنرمندان محبوب کرده برای تلاشی است که به عنوان یک طراح گرافیک ممتاز جهانی سال‌های سال برای اشاعه گرافیک در ایران کرده است. دو سال پیش در بی نیال بین المللی پوستر ایران جمعی از این هنرمندان که به آنجا آمده بودند متوجه شدند که مرتضی ممیزتلاش استثنایی برای پیشبرد گرافیک در ایران داشته است. ممیز فراتر از همه برای توسعه گرافیک، آموزش جوان‌ها و انتقال ادراک نوین نسبت به طراحی بصری برای کشور خود تلاش کرده و یک تنه بار اصلی را برای ارتقای فهم بصری جامعه خود به دوش کشیده است.
بن باس طراح گرافیک هلندی و رییس آرشیو طراحان گرافیک هلند نیز که در این نمایشگاه حضور یافته بود در جملاتی گفت: شهرت من به خاطر 120 لوگویی است که طراحی کرده ام ولی من و آلن لوکرنک در این نمایشگاه شرکت کرده‌ایم به خاطر موقعیت و بزرگداشت مرتضی ممیز. قبل از آمدن به اینجا نمایشگاهی بزرگتر و با امکانات بیشتری را مد نظر داشتم اما با دیدن اینجا احساس کردم جا برای این همه استقبال کافی نیست ولی با این وجود چیزهای جدیدی را در اینجا کشف کردم که برای من بسیار جالب بود.
در نمایشگاه هفتادمین سال تولد مرتضی ممیز، صادق قره مصطفی از کشور ترکیه با پوستری با جمله‌ی سلام همسایه ! شرکت کرده و شین ماتسوناگا از ژاپن به مرتضی ممیز ایران گفته است‌: MR.momayez؛So Long , we Love you

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن