آینه های روبرو


این مطلب پیش از این مجله تندیس  منتشر شده است

آرش تنهایی

دیدن پوستر های تئاتر در نمایشگاه" قاب های ماندگار" در خانه هنرمندان احساس خوشایندی بود حاکی از زندگی و حیات پوستر ، و نشاط حاصل  از تماشای درختی پر بار و ستبر  ، که نفت و جوایزی که به پایش ریخته می شود  توان خشکاندنش را ندارد ،چرا که  این روزها عده ای  با برگزاری نمایشگاه های پوستر فلان و بهمان و تولید آثاری تک نسخه ای آنهارا پوستر اطلاق می کنند  و عده ای دیگر  نیز  جشنواره های رنگارنگ آن سوی آبها را قبله آمال خود ساخته ، و  به تولید پوستر های بی مصرف و انتزاعی برای" موضوع مورد سفارش"  می پردازند  .  در این میان  هستند گروهی از طراحان که  برای سفارش های واقعی و جامعه پوستر طراحی می کنند  در این شرایط برگزاری جشنواره و نمایشگاهی که به این گروه نیز مجال بروز دهد  کمیاب  و قابل تحسین است  .
  نمایشگاه" قاب های ماندگار"  سطح کیفی و ارائه بی نظیری ندارد ، اما در مجموع  فواید ی  بیش از مضرات اش  برای پوستر و تئاتر دارد  ؛ از یک سو  طراحان جوان بسیاری را  برای اولین بار به ما  و بسیاری از کارگردان ها می شناساند ،و از سویی دیگر   برگزاری نمایشگاه به عنوان یکی از بخش های جشنواره تئاتر فجر ، این توفیق اجباری  را به برخی از اهالی تئاتر می دهد که برای  نخستین بار تماشاگر  یک نمایشگاه پوستر تئاتر باشند و یک طراح گرافیک را به جای اپراتور یک نرم افزار به عنوان طراح پستر نمایش های آتی  خود انتخاب کنند  در هر صورت نزدیکی دو خانواده بزرگ هنر نمایش و گرافیک  بی گمان به رشد و توسعه پوستر تئاتر کمک می کند .
اثر: پیمان پورحسین اثر: رضا باباجانی
اثر: محسن جعفری
اثر: مرتضی اتابکی

در نگاه نخست  تنوع آثار است که  به چشم می آید ، پوستر ها از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردارند ، به نسبت سایر نمایشگاه های گرافیک  طراحان کمتر از  روی دست هم و یا با تقلید از رساله  فلان استاد طراحی کرده اند (هرچند این گونه پوستر ها دراین نمایشگاه نیز حضوری اندک دارند )  نمایشگاه تنوعی  خوشایند از همنشینی  انواع طراحان گرافیک با گونه ها و شیوه های مختلف شان  را ارائه می دهد . پوستر های این نمایشگاه را سه تن از طراحان گرافیک شاخص نسل های مختلف ، قباد شیوا ، کوروش پارسا نژاد  و مهدی فاتحی انتخاب و داوری کرده اند . گرچه کارهای انتخاب نشده را ندیده ام  . اما انتخاب  شده ها نشان از این دارد که  داوران نکوشیده اند  نگاه و سلیقه ای چون تایپو گرافی ، تصویرگری  و  فتو مونتاژ بر گونه دیگر برتری  دهند . به نحوی که با بررسی پوستر های تئاتر حاضر دراین نمایشگاه  مشخص می شود 38% با استفاده از عکاسی ، 31 % با بهره از تصویر گری ،  23% با رویکرد تایپوگرافی و 8% ترکیبی از این ها بودند که برتری تکنیکی در آنها محرز نبود  ؛   برای مردمانی که عمری را در جامعه ای تک صدا سپری کرده اند ، دیدن تنوع  و چند صدایی خواشایند ترین سرود ها است . این نمایشگاه بر سایر نمایشگاه ها قصد خاموش کردن صدای دگر اندیشان را ندارد ، اخلاق جامعه که آرام آرام به داوران جشنواره های فرهنگی سرایت می کند و گویی آنها آمده اند تا   ستایشگران بی چون و چرای سلیقه ، عقیده  و آینه های خود باشند ، شاید نیز ازهوشمندی  ابراهیم حسینی دبیر این نمایشگاه است که ترکیب داوران را از سه نسل و دیدگاه گوناگون در کنار هم چیده است که امکان حضوربرای آنکه حرفی برای گفتن دارد فراهم باشد ؛ و شاید این خصلت تئاتر است که همیشه از گوناگونی و تنوع حکایت می کند .  
پوستر هابر خلاف نمایشگاه های به " اصطلاح پوستر " ای که در طول سال شاهد اش هستیم تنها نمود  توانایی های ذهنی نرم افزاری و یا دستی طراح نیستند  ؛ بلکه  بر اساس سفارشی وقعی طراحی شده اند ( هرچند اندک آثار چاپ نشده نیز که مورد تایید سفارش دهنده نبوده اند نیز در این نمایشگاه به چشم می خورد  )  دریک کلام آثار ارائه شده دراین نمایشگاه پوستر های واقعی هستند که پیش از نمایشگاه به دردی خورده اند   .  زیرا با وجود شیوه های نو و  تکنولوژی های روز و تبلیغ هایی ارزان قیمت دیگری که از طریق پیامک ، پست الکترونیکی و سایت ها برای یک تئاتر صورت می گیرد  پوستر هنوز کارایی و کاربرد خود را دارد  تیراژ 200 تا 1000 تایی برای شهری  که  هیچ جای مشخصی برای  نصب پوستر ندارد تیراژکمی نیست .
 
اثر: کمال کچوئیان
اثر: مهدی دوایی
 
 
اثر: علی افسر پور اثر: امیر اسمی  

 در این میان ضعف شهرداری را ، کافه ها ، کتابفروشی ها و مراکز  فرهنگی هنر دوست شهر  جبران می کنند و مخاطبان رویداد های فرهنگی در چنین محل هایی است  که پوستر ها را رصد می کنند  .
دیدن آثار به نمایش گذاشته از این نمایشگاه  که حاصل  کار طراحانی چون مجید کاشانی، مهدی رایگانی، رضا باباجانی، پیمان‌پور حسین، الهه اطمینانی، سید مرتضی میرمنتظمی، مصطفی سید ابراهیمی، آرش بدرطالعی، علیرضا الهی، کمال کچوئیان،امیراسمی، الیاس‌جهانیان، صدیقه غلامی، پرناز کریمی، یوسف شیروانیان، محمد مظفری، علی اکبر معتمدیان،کامران غربی، رسول حق‌جو، طاهره مشایخی، حسین قازانچایی، محسن جعفری،مهدی دوایی، محمود محمودی قیداری، عباس رجب سلمانی، بهراد جوانبخت،کسری عابدینی،علی افسر پور،مرتضی اتابکی،مهدی مهدیان، بهارک حقوقی،مسعود نوروزی،شهلا کوهستانی،نرگس رفیعی، جواد شاهوردی، سعید رضوانی و آیرین غریب‌پور  هستند ؛  ما را امیدوار می کند که پوستر زنده است و کاربرد  دارد ،گرچه گروهی از طراحان که به آن به عنوان شیئی لوکس ، و هنری فاخر و بی کاربرد  می نگرند ، اما پوستر های تئاتر  همچنان برای کارگردان ها و اهالی تئاتر کاربرد دارد و  اندک تماشاگری را به سوی نمایش دلخواه اش سوق می دهد  .
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن