کاویان منفرد
جلسه دفاع پایان نامه دوره کارشناسی ارتباط تصویری
موضوع: "کاربرد بیان های ایهام آمیز در تبلیغات"
استاد راهنما: پیام بلوریان کُرد
موضوع: "کاربرد بیان های ایهام آمیز در تبلیغات"
زمان: سه شنبه 7اردیبهشت 89 ساعت 11 صبح
مکان: دانشکده فنی انقلاب اسلامی
تهران- خیابان دماوند- روبروی خیابان شهید منتظری- دانشکده فنی انقلاب
اسلامی- ساختمان اداری (شماره 1)
چکیده:
همیشه وقتی طراحی گرافیک یک محصول یا خدمت یا هویت گرافیک سازمانی یک نشان تجاری تمام میشود نیاز به چیزی فراتر از آن دارد تا مخاطب را با آن
محصول، خدمت یا سازمان و نشان تجاری آن آشنا کند، به سوی خود جلب کند یا شخصیت و هویت آن را در ذهن مخاطب شکل دهد. آن مرحلهی تبلیغات است پس نیاز به عنصری دعوت کننده که باعث جلب توجه میشود و از شما تصویری
خوشایند ارائه میکند هستید، تا ارتباط برقرار شود.
در دنیای تبلیغات و ارتباطات امروز، شیوههای گوناگونی برای انتقال انواع پیامها، تأثیرگذاری و اقناع مخاطب به کار گرفته میشود و هر روز در حال گستردهتر شدن هستند.
اینکه چه شیوهای را برای معرفی محصول، خدمت، سازمان یا نشان تجاری خود بر میگزینیم سهم چشمگیری در کیفیت شناساندن، ساختن ذهنیت مخاطب و فضای ذهنی او و نیز مقدار تأثیر گذاری بر مخاطب دارد.
دیگر کسی در آگهیهای خود نمیگوید که محصول ما خیلی خوب است یا از ما خرید کنید! چیزی که امروز بیشترین اهمیت را دارد خلاقیت در تبلیغات است. تبلیغات خلاق با شیوههایی که خلق میکند پیغام خود را در قالب چیزهایی که میشناسیم دوست داریم میگنجاند. تا از طریق آنها به ما بگویید این چیزی است که شما میخواهید و ما آن را برای شما تولید میکنیم.
چه چیزی در ذهن ماندگارتر است؟ چیزی که شما آن را کشف میکنید یا چیزی
که خیلی ساده به شما میگوید من این هستم یا این کار را میکنم؟به سادگی
میتوان گفت که ایجاد یک درگیری ذهنی مختصر که بزودی نتیجه میدهد جواب
این سوال است.
«بیانهای ایهامآمیز» همان چیزی هستند که کار ایجاد درگیری ذهنی را برای ما انجام میدهند و نه تنها میتوان توسط آنها پیام را به مخاطب منتقل کرد بلکه با باز گشایی رمز پیام، معنای باطنی جملهی ما خود نقش پاداش را برای مخاطب بازی می کند. «بیانهای ایهامآمیز» یکی از شیوههای تبلیغات خلاقانهاند.