مهدی هاشمی؛ با وقت کمی که داشتیم، لطمه ای به جشنواره وارد نشد



شهاب اشتری

قطعا سخت خواهد بود که همه کارها را انجام دهی.
هماهنگی، گفتگو، سازماندهی و...
و آنگاه خسته هم نشده باشی.
فکر می کنم مهدی هاشمی از معدود افرادی است که وقتی کاری را به او می سپارند می توانند یقین داشته باشند که به مقصود می رسند.
کسی که تمام ذهنش برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره معطوف است.
جشنواره ای به نام هنروامنیت.


مهدی هاشمی/ عکس: شهاب اشتری
قطعا با توجه به زمان کوتاه دریافت آثار، این کمبود زمان در برنامه ریزی هم مشهود خواهد شد برایمان بفرمایید که از این لحاظ لطمه ای به شکل برگزاری این جشنواره وارد نشد؟
قطعا برگزاری این جشنواره نیاز به هماهنگی های بسیاری داشته و دارد و برگزاری چنین جشنواره ای در این زمان کم مقدور نبوده است.
برای برگزاری چنین جشنواره هایی بیش از یکسال فرصت نیاز است که به بهترین شکل برگزار شوند تا حداقل برگزار کنندگان با توجه به محل نمایشگاه بتوانند حجم آثار رسیده را بررسی کنند.
این را بدین منظور گفتم که شاید یکی از نکات بسیار پر رنگ این جشنواره حضور جمع کثیری از هنرمندان بوده و واقعا حذف یک اثر در بعضی موارد به سختی صورت گرفته است.
اما با برنامه ریزی که ما کردیم واقعا لطمه ای وارد نشد، باید اشتباهات زیادی صورت می گرفت که انصافن با همت تمامی عوامل برگزاری از آنها جلوگیری شد و این قطعن مربوط می شود به دبیران حرفه ای بخش ها و عوامل اجرایی هماهنگ.
البته این نکته را باید یاد آوری کنیم که ناجا واقعا همکاری کرد و مسائل اداری به خوبی پیش رفت و از این بابت باید از این مجموعه تشکر کنم.

چطور شد که به عنوان دبیر این جشنواره انتخاب شدید و هدف شما در ابتدای راه چه بود؟
من پیش از این هم در برگزاری سمینارهای مختلف و به عناوین مختلف حضور داشته ام و دارای تجاربی بودم و در واقع تجارب من در این گونه کارها بود که به عنوان مدیر هنری انتخاب شدم و خوشبختانه در کلیه سوابق قبلی توانسته بودم به خوبی کارها را سر و سامان دهم.
نکته ی دیگر فعالیت شخصی من در زمینه نقاشی و گرافیک است.
لازم است عرض کنم که پیش از این خیلی اوقات به این فکر می کردم که در جشنواره های داخلی نواقص بسیاری است و باید آنها را برطرف کرد و واقعا در این جهت تلاش خودم را کرده ام.
سعی اصلی من و همکارانم به سمت حرفه ای برگزار شدن این جشنواره بوده و تاکید ما از روز اول و تا مراحل نصب آثار بر همین موضوع بوده است.

آقای هاشمی شما خود جوان هستید و دبیران بخشها هم جوان، سوالم این است که چطور شد که این اطمینان در مجموعه ناجا شکل گرفت و خارج از حرف های کلیشه ای به جوانان توجه خاصی شد؟
ببینید همانطور که خود من جوان هستم و معاونت اجتماعی ناجا این اعتماد را کرد که قسمتی از سکان این جشنواره را به من بسپارد، متقابلن من هم با همین نگاه اقدام کردم و انتخاب دبیران جوان از اعتماد اولیه ناجا شکل گرفته بوده است.
و ما می خواستیم ببینیم که جوانها چه کار می کنند.
اصولا در کشور ما در خیلی موارد از جوانها صحبت می شود اما متاسفانه در موقع عمل همه حرفها فراموش می شوذد.
ولی در ناجا این بدعت گذاشته شد و من از این بابت بسیار خوشحال هستم.

مهدی هاشمی/ عکس: شهاب اشتری مرحله انتخاب و داوری آثار/ عکس: مریم پالیزگیر

موضوع مطرح شده در فراخوان همواره بحثی بوده که ما از دیگر دوستان هم در رابطه با آن نظر خواهی کرده ایم و می خواهم بدانم دیدگاه شما نسبت به این موضوع چیست؟
برای بوجود آمدن امنیت در یک جامعه پیش از هر کاری تحقیقات و پژوهش هایی صورت می گیرد وفکر می کنم که این نمایشگاه و آثار به نمایش گذاشته بتواند نکاتی را برای مشخص شدن مسیر تحقیقات و پژوهش های مختلف ارائه کند.
در ضمن اینکه، مشاهده این آثار هم می تواند نگاه هنرمندان را به مقوله امنیت و دیدگاههای متفاوت آنان را منعکس نماید.

جشنواره هایی ما نند هنر و امنیت از مواردی هستند که در سال به انبوهی از آنها بر می خوریم و به نظرم گاهی این زیاده روی ها ما را به بیراهه می کشاند.
حال سوال اینجاست که شما چه تفاوتهای عمده ی بین این جشنواره و دیگر فعالیتهایی که در طول سال شکل می گیرد می بینید؟
من فکر می کنم از تفاوتهای شاخص این جشنواره بتوان به حضور تعداد کثیری از طراحان گرافیک حرفه ای اشاره کرد و البته در بخش های دیگر هم بدین صورت بوده است.
نکته ی دیگر همان جوانگرایی است که خود ازمهمترین نکات این جشنواره می باشد.
و در نهایت اینکه موضوع مطرح شده قابلیت های زیادی دارد و مثلا عنوان نشده که امنیت در نگاه پلیس و با توجه به عنوان اصلی که "شما امنیت را چگونه می بینید؟" دست- بازی به هنرمندان داده شده تا امنیت را از دیدگاههای مختلف بررسی کنند.
امنیت اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست، صوتی و... مواردی است که هنرمندان به آن توجه کرده اند.

به عنوان سوال آخر بفرمایید که آیا کاتالوگی از آثار راه یافته به چاپ خواهد رسید یا خیر؟
بله. برای هر بخش به صورت جداگانه کاتالوگی آماده شده است که به زودی عرضه خواهد شد.

با تشکر از فرصتی که به ما دادید.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن