قوی تن؛ قطعآ سال آینده دومین جشنواره را خواهیم داشت



شهاب تندر/ مانی نیلچیانی


سرهنگ علی قوی تن/ عکس: مانی نیلچیانی
گفتگو با سرهنگ علی قوی تن، دبیر اجرایی اولین جشنواره هنر و امنیت پس از داوری آثار رسیده صورت گرفت.


جناب قوی تن ، به عنوان دبیر اجرایی اولین جشنواره هنر و امنیت یک توضیح کلی پیرامون برگزاری این جشنواره برای ما بیان کنید.
این جشنوراه اولین گام شروع یک حرکت ارزشمند و قابل اهمیت است و یکی از برنامه های فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. جناب سردار احمدی مقدم توجه خاصی به مقوله  هنر دارند و بنابراین این جشنواره و این حرکت را شکل دادیم و در این حرکت سعی کردیم از ابتدا تلاشمان را بر این مبنا بگذاریم که خود هنرمندان را در کار دخیل کنیم . ما در تمام چهار بخش این جشنواره از بهترین ها و شاخص ترین افراد کمک میگیریم ، در هر بخش پنج داور که  افراد شناخته شده هر رشته هستند دعوت به کار کردیم و در واقع سیاست این بوده است که تمام هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی را به میدان عمل وارد کنیم و اینها خودشان با آثارشان و با زاویه دید هنرمندانه خود سعی کنند مردم را با امنیت آشنا کنند و در کل اینکه در این جشنواره، هنر به کمک امنیت آمده است.

شما در ابتدا از این جشنواره به عنوان یک حرکت ارشمند یاد کردید ، در این جشنواره چه ارزش هایی مورد نظر است و این ارزش ها به نهادینه شدن چه مفهومی در جامعه کمک میکنند ؟ آیا آثار این جشنواره دارای خصوصیات خاصی است ؟
ما مشخص نکردیم آثار به شکل خاصی انتخاب یا قضاوت شوند. ما با طرح این سوال که چگونه به امنیت از زاویه هنر میتوان اندیشید این حرکت را شروع کردیم و به همین خاطر دست را باز گذاشتیم.
 نکته دیگر اینکه  با برپایی این جشنواره  کار هنر و امنیت شروع میشود و با اختتامیه این جشنواره با تجزیه و تحلیل ها و استفاده از نگاه های اقشار هنری میتوان برای به ثمر رسیدن امنیت مردم و جامعه اسلامی نقش بزرگی را ایفا کرد.

دبیران این جشنواره به نسبت جشنواره های مشابه جوانتر هستند ، آیا دلیل خاصی داشته که به سراغ جوان تر ها رفتید ؟
ما خواستیم که آزادانه عمل کنیم و نظر جوان ها و افراد پرتجربه  را هم دخیل کنیم .

شما به طور حتم به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره آثار رسیده را مشاهده کردید ، نظرتان راجع به کیفیت آثار رسیده چیست؟
در تمام چهار بخش آثار انبوهی به دبیرخانه رسیده بود که واقعآ برای من بسیار جالب توجه بود ، تعدد آثار خوب به حدی بود که داوری را سخت میکرد. کیفیت این آثار به حدی است که به نظر من این جشنواره قابلیت بین المللی شدن را دارد و آثار ایرانی به راحتی قابلیت رقابت با آثار خارجی را دارند.
اما در قدم های اول طبیعی است که جشنواره را داخلی برگزار کنیم  اما در همین ابتدای راه با یک حرکت جهشی و فضای باور نکردنی از حضور هنرمندان برجسته شروع شده و امیدواریم که در سالهای آینده هم بتوانیم جشنواره های پربارتری را در این زمینه برگزار کنیم،ضمن اینکه برای همین آثار هم بعد از پایان جشنواره برنامه هایی داریم که آنها را در سطح استان ها ، فرهنگسرا ها و گالری های شهر تهران به نمایش بگذاریم.

با توجه به پایان یافتن مرحله داوری آثار ،بفرمایید که آیا  از نحوا داوری راضی بوده اید؟
نحوه داوری فوق العاده خوب و راضی کننده بود ، داوران ما افراد به نام و برجسته ای در رشته خود بودند. افرادی بودند که خودشان دارای هویت و جایگاه خاصی در رشته خود هستند . ما افراد غیر متخصص را وارد داوری نکردیم ، همین طور از افرادی که به عنوان مدیر در جایی مشغول به کار بودند هم دعوت به داوری نکردیم ، حتی تلفیق هم نکردیم. خود من به عنوان دبیر اجرایی در داوری هیچ دخالتی نداشتم. حتی ما آثار را گزینش نکردیم و تمام آثار را در اختیار داوران قرار دادیم تا خود آنها تصمیم گیرنده اصلی باشند. معاونت اجتماعی ناجا هم خواستار نگاه آزادانه و بی پرده و بدون هیچ دخل و تصرفی در این موضوع  بوده و خواستار این بودیم تا  میدان را باز بگذاریم برای قشر جوان و هنرمندان برجسته کشور.

مرحله انتخاب و داوری جشنواره هنر و امنیت/ عکس: مریم پالیزگیر سرهنگ علی قوی تن/ عکس: مانی نیلچیانی

آیا تا پیش از این جشنواره، نیروی انتظامی با هنرمندان تعاملی این چنین داشته است؟
در سال های گذشته به طور موضوعی و محدود جشنواره هایی را در ارتباط با کاریکاتور و عکس و فیلم داشته ایم اما این جشنواره  با چنین گستردگی برای اولین بار است و در همین اولین دوره مورد توجه قرار گرفته است و برای همین گفتم که توانایی بین المللی شدن را دارد.

آیا قصد دارید که این تعامل با هنرمندان حفظ شود و پس از این جشنواره نیز ادامه یابد؟
از این به بعد ما با خود هنرمندان هم ارتباط بیشتری خواهیم داشت.به طور کلی کار معاونت اجتماعی ناجا ارتباط با قشر فرهنگی جامعه است و به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستیم. معاونت اجتماعی نیاز دارد به ایده، تفکرات و نظرات هنرمندان.
 هنرمندان هم طبیعی است برای گذاشتن قدم مثبت برای کشور خود با یک ارگانی که پیش قدم شده ارتباط برقرار کنند و بدون شک ما ارتباطمان قوی تر خواهد شد.

نقش جشنواره های این چنینی، که به نوعی با مردم هم در ارتباط است را چگونه میبینید و آیا آثار این جشنواره پس از پایان آن در سطح شهر دیده خواهد شد؟
ما حدود 15 اثر از بخش کاریکاتور و 5 اثر از بخش پوستر را برای چاپ در ابعاد بزرگ و نصب در سطح شهر انتخاب کرده ایم و در این انتخاب بیشتر آثاری مورد توجهمان بوده است که هم برای افراد عادی جامعه قابل درک باشد ، و هم از دید افراد فرهیخته قابل توجه باشد . . . برای این انتخاب ما فقط آثار برتر را انتخاب نکردیم و من به عنوان دبیر اجرایی به همراه دبیر جشنواره با یک نگاه ساده  این آثار را انتخاب کردیم و ممکن است در انتخاب آثار جایزه گرفته باشند و ممکن است جایزه نگرفته باشند. علاوه بر این نیروی انتظامی از آثار راه یافته در جهت  امنیت اجتماعی استفاده خواهد کرد.

به طور تخصصی آیا در سال های آینده با تمرکز بر روی یک رشته خاص، جشنواره ای را تحت همین عنوان برگزار خواهید کرد؟
ما هیچ محدودیتی از این نظر نداریم ، اما به طور کلی طبق نظر فرماندهی ناجا تمایل داریم که این حرکت تداوم داشته باشد ، این اولین جشنواره بود و قطعآ سال آینده دومین جشنواره را خواهیم داشت.

با تشکر از شما
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن