آیدین آغداشلو؛ پوسترهای فیلم، کوچک‌ترین شباهتی با چارچوب‌های درست گرافیک ندارند


آیدین آغداشلو، هنرمند نقاش و طراح گرافیک،  درباره‌ی پوستر فیلم در ایران عنوان کرد، گرافیک هم مخاطب خاص دارد و هم مخاطب عام؛ پوستر فیلم مخاطب عام بیشتری دارد، اما اگر از درجه‌های خاصی برخوردار باشد، مخاطب خاص‌تری را جذب می‌کند.
او توضیح داد: پوستری که برای فیلم پرفروش تهیه می‌شود با پوستر یک فیلم هنری با مخاطب هنری محدود متفاوت است. یک کار گرافیک، مخاطب دارد که به این مخاطب فکر و در مراحل کار در نظر گرفته می‌شود.
به گفته‌ی آغداشلو در پوستر فیلم‌ها، طراحان، سریالی را کنار هم می‌گذارند که همه آنها شبیه هستند و فایده آنها مشخص نیست؛ به جز این‌که 4 - 3 سر کنار هم قرار داده شده‌اند. اگر مردم به‌خاطر سرهای بازیگران فیلم‌ها را می‌بینند طراح پوستر کار خود را به‌خوبی انجام داده است.
به‌گمان این هنرمند و منتقد هنری، اگر قرار باشد از گرافیک به‌عنوان یک هنر و یک عنصر هنری و اقتصادی بهره گرفته شود، این پوسترها حتا به آن نزدیک نمی‌شوند.
او به‌عنوان نمونه به پوستر فیلم‌های نقاب و پارک وی اشاره کرد و گفت: تنها بیلبوردی که با موازین هنر گرافیک تطبیق می‌کرد متعلق به فیلم نقاب بود. برای بیننده سوال ایجاد کرده، جذابیت داشت و از نظر نشانه نوشته و عناصر دیگر خوب بود. درعین حال پوستر فیلمی را دیدم که تصویر زنی با تبر روی آن بود، هرچند پیش‌پا افتاده و مبتذل است، اما منظور را می‌رساند.
این هنرمند نقاش و طراح گرافیک با بیان این که بیشتر پوسترهای فیلم ربطی به مفهوم آن ندارند، عنوان کرد، اگر فیلم کمدی باشد سرها می‌خندند و اگر فیلم جدی باشد سرها جدی هستند؛ این پوسترها، هیچ ارزشی ندارند.
آغداشلو درباره کم رنگ شدن نقش طراحان گرافیک در طراحی پوستر فیلم ها دلیل آن را این‌گونه ذکر کرد دست اندرکاران سینما پوسترهای فیلم را به طراحان گرافیک به چند دلیل نمی‌دهند، یکی این که سلیقه آنها منحط است، پول کمی خرج می‌کنند چون به غلط شایع شده که اگر پوستر فیلم را به طراح غیرمتخصص سفارش دهند پول کمتری می‌گیرند. در حالی که طراح گرافیک‌های حرفه‌یی به پول‌ها جزیی نیز راضی هستند.
این منتقد هنری اضافه کرد: دلیل دیگر مساله امکان مداخله است. وقتی دست اندرکاران فیلم ‏ طراحی پوستر را به یک طراح گرافیک شناخته شده و معتبر می‌دهند او زیربار هر حرف زور تهیه‌کننده و سفارش دهنده نمی‌رود، اما وقتی کار به یک غیرمتخصص سفارش داده شود، او همه‌ی حرف‌های تهیه کننده و سفارش‌دهنده را می‌پذیرد.
آیدین آغداشلو در پایان با تاکید بر این که در گرافیک ضروری است تبلیغات و هنر باهم باشند، بیان کرد، اثر باید با تاثیر، نفوذ و تشویق بیننده را جذب کند و نیز از عناصر هنری و زیبایی شناختی برخوردار باشند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن