حرف‌های تجربه


حرف‌های تجربه
مجموعه مقالات از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۲
مرتضی ممیز/گردآورنده: حسین چنعانی
انتشارات دید/تهران/چاپ اول/۱۳۸۲
وزیری/ ۲۹۰ صفحه/۳۳۰۰ تومان

  شهرزاد چنگلوایی

حرف های تجربه/ طراح جلد: مجید عباسی
حرف های تجربه/ طراح جلد: مجید عباسی
درباره مرتضی ممیز، بسیار سخن هاست. بسیار گفته‌اند، خوانده‌ایم و شنیده‌ایم و بسیار هم دیده‌ایم. اما این کتاب، به‌یقین برای جوان‌ترها هدیه دیگری‌است. به‌خصوص که خواندن آن، ما را با آن‌چه که هم پشت سر و هم پیش‌رو داریم، آشنا می‌کند.

حرف‌های تجربه، مجموعه مقالات ممیز از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۲ را در برمی‌گیرد. در ابتدای کتاب، کارنامه حرفه‌ای مرتضی ممیز، به‌طور مفصل و در ۲۰ صفحه آمده است که می‌تواند در جستجو و پژوهش مفید باشد. پس از آن، مجموعه ۴۲ مقاله پیش‌روست. مقالات، موضوعات متنوعی را در برمی‌گیرند و از منابع و مجلات متعددی جمع‌آوری شده‌اند. عمده موضوعات عبارتند از:

طراحی گرافیک:
معرفی طراحانی چون شی گئو فوکودا، فرشید مثقالی، یان لنیتزا، رومن سیزلویش...                                          

و نیز موضوعات مرتبط با طراحی‌گرافیک مانند: گرافیک مدرن، تاریخ طراحی گرافیک در ایران، طراحی نشانه، سواد بصری، مسئولیت در طراحی و ...
                                                            
گرافیک و سینما:
مقالات متعددی درباره تاریخچه اعلان و پوستر فیلم، طراحی عنوان فیلم، مجله فیلم، فیلم‌ساز: سهراب شهید ثالث و ...





هنرمندان:

استاد حسین اسلامیان، استاد علی محمد حیدریان، جلال شباهنگی، فیروزه صابری، سهراب سپهری، ابوالحسن صدیقی، کامبیز درم‌بخش، مریم زندی، ناصر حقیقی و ...


و نیز مقالاتی درباره:
طراحی تمبر، طراحی‌صحنه، گرافیک و معماری، دانشکده هنرهای زیبا، تجربه‌های سفر و نمایشگاه‌ها و ...

 
نثر کتاب در عین جدیت، صمیمی و خواندنی‌ است. وقایع و آثاری که به آن‌ها پرداخته شده، با دقت و صراحت خاص ممیز تشریح و تحلیل شده و جریانات و اتفاقات با ذکر نام‌ها و بر شمردن معایب و محاسن بیان شده‌اند. علاوه بر موضوعات مهم و مفید، شیوه نگارش و نقد جامع و دقیق آن‌ها بسیار آموزنده است.
هر مقاله یکی دو تصویر دارد که بسیار کوچک، در حاشیه متن قرار گرفته‌اند. هر چند حرف‌های تجربه یک کتاب تصویری نیست، اما این نحوه ارائه تصاویر به کیفیت کتاب لطمه زده است. یکی دیگر از اشکالات کتاب ذکر نشدن سال نگارش و منبع اخذ مقالات زیر عنوان‌ها و نیز رعایت نکردن ترتیب زمانی نگارش آن‌هاست.
خواندن این کتاب بسیار لذت‌بخش است، لحن روان و صمیمی آن به گونه‌ای است که گویی دوستی، معلمی یا پدری آن‌را برای ما نگاشته است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن