درپی نامه ارسالی یکی از فعالین و منتقدان بازیسازی در ارتباط با طراحی نشانه جدید «انستیتو ملی بازیسازی»؛ مجله رنگ با درمیان گذاشتن موضوع با بیش از 25 طراح برجسته این موضوع را بررسی کرده است.
دریافت این نامه و مشاهده اتفاقات مشابه در این زمینه رنگ را برآن داشت تا با پرسش از صاحبنظران علاوه بر بررسی این موضوع به دنبال ارائه پیشنهاداتی در مسیر تغییر یا باز طراحی نشانهها باشد.
در ابتدا نگاهی میاندازیم به نامه ارسالی از سوی «آرش حکیمی» فعال و منتقد بازیسازی:
مدیریت محترم «مجله الکترونیکی رنگ»
جناب آقای شهاب اشتری
سلام؛
از آنجایی که «مجله الکترونیکی رنگ» مهمترین و با سابقهترین پایگاه الکترونیکی طراحان گرافیک ایران است از شما تقاضا دارم در صورت تمایل نظر خود را در باب لوگوی جدید طراحی شده برای «انستیتوی ملی بازیسازی» که تنها نهاد آموزشی رسمی بازیهای ویدئویی ایران است و از سال ۱۳۹۰ تا کنون به طور مستمر به تربیت بازیسازان و طراحان بازی پرداخته اعلام کنید تا ما هم نظر تخصصی شما را به مخاطبان گیم ایران اطلاع دهیم و از چند و چون کار مطلع شویم.
بنده از طراح هیچ کدام از لوگوها اطلاعی ندارم. اما لوگوی جدید روز ۲۱ مردادماه امسال طی مراسمی رونمایی شدهاست.
مستحضر هستید که «انستیتوی ملی بازیسازی ایران» یک نهاد آموزشی در حوزهی بازیهای رایانهای است و زیر نظر «بنیاد ملی بازیهای رایانهای» کار میکند. در این مرکز آموزشی درسهایی مانند برنامهنویسی بازیهای رایانهای، طراحی بصری برای بازیهای رایانهای، گیم دیزاین، طراحی کاراکتر، سناریونویسی برای بازیهای رایانهای و غیره تدریس میشود. فلذا این مکان برای بازیسازان و نهادهای تشکیلاتی بازیهای رایانهای ایران اهمیت بسزایی دارد. در عین حال چون «انستیتوی بازیسازی» فعالیتهای بینالمللی هم دارد این لوگو در مکاتبات رسمی بینالمللی هم قطعاً استفاده خواهد شد.
پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزارم
آرش حکیمی
نویسنده و منتقد ویدئوگیم
نشانه قبلی
نشانه جدید
متن نامه مجله رنگ به 25 طراح:
همکاران گرانقدر با سلام
نامه پیوست از جانب یکی از نویسندگان و منتقدان با سابقه عرصه بازیسازی برای رنگ ارسال شده است.
خواهشمندم در صورت امکان ضمن دریافت فایل ضمیمه نظر خود را در رابطه با موضوع مطرح شده با استفاده از عبارت های ذیل اعلام فرمایید تا در قالب گزارشی در رنگ منتشر شود.
الف- با نشانه طراحی شده جدید موافقم و از نشانه پیشین مناسبتر است.
ب- با نشانه جدید موافق نیستم و نشانه پیشین از طراحی بهتری برخوردار است.
ج- هر دو نشانه فاقد ویژگیهای لازم هستند و هیچ کدام از طراحی خوبی برخوردار نیستند.
با احترام
مجله الکترونیکی رنگ
و بعد از این پرسش رنگ؛ نظرات به شرح زیر بود:
گزینه «الف» | 0 رای
گزینه «ب» | 15 رای
گزینه «ج» | 10 رای
یادداشت رنگ در این ارتباط:
مجموعهها، برندها و حتی سازمانهای دولتی در سالهای اخیر بیشازپیش اقدام به تغییر نشانه خود میکنند و این نکته مستقیما به نوع دیدگاه و درک شرایط حرفهای کسبوکار برمیگردد. اما در این میان و متاسفانه در اکثر موارد به جهت رفتاری غیرحرفهای مانند:
دخالت مستقیم در مسیر طراحی
اظهارنظرهای غیرحرفهای
مراجعه به افراد غیرحرفهای
و...
نتایج نامطلوبی بهدست میآورند.
در نهایت اگر شما هم صاحب کسبوکاری هستید و قرار است دست به چنین اقدامی بزنید چند توصیه کوتاه داریم:
تا جای ممکن از انتشار فراخوانهای عمومی برای طراحی نشانه بپرهیزید.
اگر شما هم به این نقطه رسیدهاید که لازم است نشانه نامناسب پیشین خود تغییر دهید و یا به سراغ بازطراحی آن بروید در اولین فرصت با افراد آگاه و حرفهای در این زمینه مشورت کنید.
پیش از سفارش نشانه جدید و یا بازطراحی نشانه پیشین؛ آثار طراح مورد نظر خود را ببینید و اگر طراح شما پروژهی مشابهی داشته است آنرا بررسی کنید.
یک بریف خوب در مورد کسبوکار خود تهیه کنید و به طراح ارائه کنید. (برای تهیه یک بریف خوب، خواندن این مطلب را از دست ندهید.)
نمونههای موفق را بررسی و مشاهده کنید. (برای شروع پیشنهاد میکنیم پروژهی تغییر نشانه شرکت اچپی را در رنگ بخوانید.)