پیشرفت، نیازمند بخشی از زمان و جامعه‌ی خود بودن است



ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                     
فردریک اوست (Fredrik Öst )
طراح و کارگردان هنری ساکن سوئد                                
                                                      


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
به یاد می‌آورم این که چقدر از عملکردهای خودم نامطئن بودم. حالا که سنم بالاتر رفته است، می‌دانم هیچ‌کس به آن‌چه انجام می‌دهد اطمینان ندارد؛ بلکه طوری رفتار می‌کند که گویی مطمئن است. مشکل دیگر سر و کله زدن با مسائل اداری بود، مانند بیمه، حساب‌رسی، قراردادها و سایر امور اداری.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌‌کس او را استخدام نکند و به او سفارش کار ندهد؟
پر واضح است که باید مثل یک عوضی رفتار کنید. در تمام شرایط نشان دهید که عقل کل هستید. فکر کنید از همه چیز سر در می‌آورید، در حالی که در حقیقت هیچ چیز نمی‌دانید. یک طراحِ ضد طراحی باشید با تجربه‌ی بسیار در استفاده‌ی ضعیف از افکت‌های رایج و بسیار واضح فوتوشاپ.



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
آرزو می‌کردم ای‌کاش می‌دانستم سفارش‌دهندگان بیشتر اوقات اشتباه می‌کنند. ای‌کاش می‌دانستم درست کردن آیس‌کافی در دفتر کار بسیار آسان است. و ای‌کاش می‌دانستم زندگی برای هر یک از ما به گونه‌ی منحصر به‌فردی قابل جستجو، پیدا کردن و رشد نمودن است.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

به‌یقین همین‌طور است. پیش‌برد اهداف، رشد و حرکت به سمت جلو نیازمند قوانین است. نیازمند زیر سوال بردن دنیای پیرامون و حرفه‌مان است. نیازمند مصرف‌کننده بودن، خلاق بودن و بخشی از زمان و جامعه‌ی خود بودن است.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟

کتاب «به من بگو چرا: بیست‌و‌چهار ماه اول در یک دفتر طراحی در نیویورک» اثر شرکت طراحی‌گرافیک کارلسون ویلکر. مطالب آن آمیخته با طنز، صادقانه و خواندنی است. «دشمن بسازید و طرافدار داشته باشید» اثر شرکت طراحی گرافیک SNASK کتاب شرکت خودمان است درباره طراح‌گرافیک بودن و پای آن ایستادن.


۱. Yevgeny Yermakov
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن