لیست داشته باشید


ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
الکس لند (Alix Land) 
طراح‌گرافیک، ساکن وینچستر   
                                                                               


 هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

اعتماد به‌نفسم خیلی پایین بود و ایمان چندانی به توانایی‌های خود نداشتم؛ به همین دلیل برای استخدام در شرکت‌های مورد علاقه‌ام هیچ اقدامی نکردم. همچنین بودجه‌ی کافی برای گذارندن دوره‌های کارورزی نداشتم، که در آن زمان بدون دستمزد بود و در لندن برگزار می‌شد. این مشکل را با شروع کار داوطلبانه در خیریه‌های محلی حل نمودم. زمانی که به همیاری احتیاج داشتم از کسی کمک نمی‌گرفتم. با گفتن این حرف‌ها آن روزها برایم زنده شد و احساس می‌کنم در ابتدای فعالیت حرفه‌ایم هستم.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکند و به او سفارش کار ندهد؟
برای استخدام در شرکت‌ها اقدام نکنید. ابتدا کار به نظر ناممکن و دشوار می‌رسد ولی اگر درخواست استخدام برای هیچ شرکتی نفرستید، شغلی هم در کار نخواهد بود. آلبوم نمونه کار نداشته باشید و با هیچ‌کس ارتباط نگیرید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
ابتدا نمی‌دانستم که دنیای این حرفه -طراحی‌گرافیک- این‌قدر کوچک است. باید ۵۰٪ هزینه را برای شروع پروژه از سفارش‌دهندگان دریافت می‌کردم. دستمزد پروژه‌ای از دستمزد ساعتی بهتر است. اگر طراح درون‌گرایی هستید، احتمالاً بهتر از آن‌چه که تصور می‌کنید هستید.



آیا قوانین و قواعد خاصی برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

پیش از آغاز هر پروژه، برای آن برنامه‌ریزی می‌کنم. همیشه جهت احتیاط و پیش‌آمدهای غیر مترقبه زمان بیشتری برای انجام پروژه در نظر می‌گیرم. همیشه لیستی از آیتم‌های مختلف کار دارم که در آخر صحت آ‌ها را در پروژه چک می‌کنم، مانند املای کلمات، رعایت حروف بزرگ و کوچک و... . نرم‌افزارهای تنظیم زمان نیز خیلی کمک می‌کنند. برنامه ی ۳۰/۳۰ به برنامه‌ریزی روزانه‌ی من کمک شایانی می‌کند. لیست داشته باشید، لیست داشته باشید، لیست داشته باشید

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
من معمولا به کتاب «المان‌های شیوه‌ی تایپوگرافی» ارجاع می‌دهم که در نوع خودش کتاب بسیار زیبایی است. کتاب  اصول بین‌المللی طراحی هم همین طور. در این لینک نیز لیست کتاب‌های طراحی است که پیشنهاد می‌شود مطالعه کنید.


۱. Yevgeny Yermakov
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن