قوانین سیاسی بر دنیای هنر هم حاکم‌اند


ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
توبیاس ون اشنایدر (Tobias van Schneider) 
طراح آلمانی ساکن نیویورک    
                                                                                  

 
هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
مشکلات که زیاد هستند ولی من بابت همه‌ی این مشکلات شاکر بوده و هستم. مشکل‌ترین کار، مدیریت زمان و تعدیل توقعات از همکاران و مشتری‌هاست. این‌ها هیچ ارتباطی به طراحی شما ندارند اما تفاوت بسیاری را در موفقیت و شادی برای شما ایجاد خواهند کرد.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
سوال بسیار خوبی است و هر چه بیشتر به آن فکر می کنم به پاسخ ساده تری می رسم. برای استخدام نشدن، هیچ کاری نکنید، فقط همان جا بنشینید و کاری نکنید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
 فکر می‌کنم اگر هر سال این سوال را از من بپرسید پاسخ آن با سال گذشته متفاوت خواهد بود. ولی اگر بخواهم به یک چیز اشاره کنم این است که قوانین سیاسی بر دنیای هنر نیز حکومت می‌کنند. من همیشه این مساله را نادیده می‌گیرم و هر از چندی دوباره آن‌را از نو می‌آموزم، دوباره نادیده می‌گیرم و دوباره می‌آموزم... 



آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
با این که آلمانی هستم ولی در مقایسه با دیگران بسیار بی‌نظم هستم. لیست کارهای روزانه ندارم و روی تقویمم یادداشت نمی‌گذارم. قانون من فقط این است که بنشینم پای کار و آن‌را به انجام برسانم. به انجام رساندن کارها پدیده‌ای اعتیاد‌آور است، بنابراین سعی می‌کنم همیشه در حرکت باشم تا انرژی کاری‌ام جریان داشته باشد و به‌جای این‌که کارها را به بعد موکول کنم، همان لحظه انجامشان دهم. معمولاً قانون یا عادت غلط و درست وجود ندارد. هر قانونی می‌تواند خوب باشد. مادامی که این قوانین برای شما جواب می‌دهند و با فضای افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید سازگار هستند مشکلی وجود نخواهد داشت.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
من اصولاً هیچ کتاب طراحی نمی‌خوانم ولی می‌توانم کتاب «هنر انتخاب» اثر شینا آینگر یا «همه را نادیده بگیر» اثر هیو مک لود را معرفی کنم.

لینک مطلب











زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن