رابطه خوب با مشتری به اندازه استعداد مهم است



ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
کورالی بکفورد اسمیت (Coralie Bickford-Smith) 
طراح‌جلد کتاب آمریکایی                       
                                                                                  

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
آمال و آروزهای بزرگی داشتم اما اعتماد به نفسم بسیار پایین بود و از این‌که می‌دیدم هم‌سالانم با اعتماد به نفس بالا موقعیت‌های بسیار خوبی را برای خود فراهم می‌کردند عصبی می‌شدم. حالا هم اعتماد به نفس بسیار بالایی ندارم ولی فکر می‌کنم جایگاه خودم را در زندگی پیدا کرده‌ام و می‌توانم توانایی‌های خودم را ارائه دهم. کمی طول کشید اما بالاخره یاد گرفتم که ایجاد یک رابطه خوب و مناسب با سفارش دهنده به اندازه‌ی داشتن علاقه و استعداد اهمیت دارد.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
بدون هیجان و علاقه راجع به کار خود صحبت کنید و به ایده‌های دیگران گوش ندهید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
ای‌کاش اهمیت تبلیغات را در پیشرفت کار خود می‌دانستم. من به اشتباه فکر می‌کردم کارهایم به خودی خود نظر مشتری را جلب خواهند کرد. اما حقیقت این است که طراحان بسیاری هستند که با وجود آثار بسیار قوی نتوانسته‌اند دیگران را متوجه توانایی و استعداد خود کنند و این امری است که یک شبه صورت نمی‌پذیرد. هنر «معرفی خود» یا تبلیغات برای خود چیزی نبود که در دانشگاه به من آموزش بدهند. فکر می‌کردم باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم تا در کارم پیشرفت کنم اما بعدها آموختم روراست بودن با خود و یافتن راهی مناسب برای انجام این کار نیز بسیار حائز اهمیت است.



آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
هر روز صبح به مدت پنج دقیقه برنامه‌ی کارهای همان روز را برای خودم مشخص می‌کنم و زمان مشخصی را برای به انجام رساندن هر کار  تعیین می‌کنم. این کار باعث می‌شود به ‌جای این که تمام روز فقط روی یک موضوع بمانم، چندین کار را سر و سامان دهم. آموخته‌ام که در زمان روبه‌رویی با مشکل در یک کار، از آن فاصله گرفته و پس از مدتی با ذهن باز دوباره به آن مراجعه کنم، که در واقع باعث می‌شود روز پربارتری داشته باشم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
کتاب «مرغ دریایی جاناتان لیوینگستون» اثر ریچارد بچ و «هنر دو جانبه دیدن» اثر آلن فلچر.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن