از کلمات لطفا و متشکرم استفاده کنید


ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
آماندا جین جونز (Amanda Jane Jones)     
طراح گرافیک اهل شیکاگو                         
                                                                                    


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
کمبود خواب! من بیش از حد کار می‌کردم. در یک دفتر تبلیغاتی به‌صورت تمام وقت کار می‌کردم (40 ساعت در هفته) و مابقی هفته را 20 الی 30 ساعت به صورت مستقل به طراحی می‌پرداختم. پس از آن آموختم که داشتن یک زندگی متعادل مهم‌تر داشتن یک کوه کار است.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
 کنجکاو نباشید!
از کلمات لطفا و متشکرم استفاده کنید. من به شدت اعتقاد دارم رفتار انسان باید توام با ادب و احترام باشد. 

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟

خیلی چیزها هست که آرزو می‌کنم ای‌کاش می‌دانستم! فکر می‌کنم زندگی برای همه همین‌طور باشد، نه؟ آرزو می‌کردم ای‌کاش در کلاس مهارت‌های تجاری بیشتر توجه می‌کردم. وقتی به‌صورت مستقل شروع به کار کردم مجبور شدم از چگونگی پرداخت مالیات، بستن قرارداد، پرداخت قبوض و غیره سر در بیاورم. معمولاً از اشتباهاتم درس می‌گیرم.



آیا از قوانین و قواعد خاصی برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
در طول سال‌ها کار فهمیده ام که بهترین کیفیت کار من در صبح است. معمولاً 4:30 صبح بیدار می‌شوم. هیچ کس در این ساعت به من ایمیل نمی دهد. همه جا ساکت است. و این فضای مورد علاقه ی من برای کار است. به علاوه دوست دارم هر از چندی به هواخوری بروم. گاهی از خانه بیرون می‌زنم و در محله‌ی خودم شروع به قدم زدن می‌کنم. در روزهای شلوغ و پر رفت و آمد به خیابان نمی‌روم و در ایوان خانه‌ام می‌نشینم از هوای تازه استفاده می‌کنم؛ چون می‌دانم زمانی که هوای تازه به من می‌رسد کارایی بهتری خواهم داشت.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟

وقتی ایده یا انگیزه‌ی کمتری برای طراحی دارم به سراغ کتاب «در جست‌و‌جوی شادمانی» اثر «ماریا کالمن» می‌روم. به نظرم دست به قلم فوق‌العاده ای دارد و نگاهش به دنیا بر روی مخاطب بسیار تأثیر گذار است. من همچنین طرفدار پر و پا قرص مجله‌ی پرینت هستم. با مطالعه‌ی آن می‌توانم در جریان جدیدترین اخبار دنیای طراحی باشم.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن