وب‌سایت نداشته باشید!



ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


                                                                             
جسیکا والش (Jessica Walsh)     
طراح گرافیک و تصویرگر بیست‌و‌نه ساله‌ی امریکایی                            
                                                                                       

                                                                                  
هنگامی که در این حرفه آغاز به‌کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
پیشنهاد کاری که از جانب شرکت اپل به‌من شده بود را رد کردم تا بتوانم دوره‌های کارورزی را در پنتاگرام بگذرانم. پس از شش‌ماه کارورزی امیدوار بودم همان‌جا در شغل خوبی مشغول به کار شوم ولی آن‌ها نیازی به من نداشتند. نگران بودم که مبادا نتوانم با حقوق کارورزی بیش از این در نیویورک بمانم و مجبور شوم به شهر دیگری نقل مکان کنم. به همین دلیل سخت برای تیم پائولا در پنتاگرام کار می‌کردم و مدام برای دفاتر و  شرکت‌های مختلف درخواست کار می‌دادم و برای مصاحبه می‌رفتم. خوشبختانه پائولا متوجه پرکاری‌هایی من شد و وقتی یکی از دوستانش در مجله‌ی پرینت از او پرسیده بود که آیا طراحی را برای سمت معاونت مدیر هنری سراغ دارد، من را پیشنهاد کرد. وقتی به گذشته برمی‌گردم خوشحالم از اینکه بی‌وقفه تلاش کردم و پافشاری کردم و تسلیم نشدم.

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
تنبل و بی‌ادب باشید و وب‌سایت نداشته باشید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
یک نفر یک نصیحت کاری خیلی عالی به من کرد: «آنقدر ادای یک کار را در بیاور تا به دقیق آن کار را انجام دهی». معنی این جمله (لااقل برای من) این است که وقتی یک پیشنهاد خیلی خوب به شما می‌شود ولی به اندازه‌ی کافی در آن تجربه ندارید یا مطمئن نیستید که از پس آن بر‌می‌آیید یا نه، آن را بپذیرید و بعد شروع به یاد‌گیری و کسب تجربه در آن کار کنید. اگر واقعاً ذهن و تمرکز خود را بر روی چیزی بگذارید به احتمال زیاد خواهید توانست طی مسیر کاری از آن سر دربیاورید و آن چه که باید را فرا گیرید.

آیا قوانین‌و‌قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
مسلماً واضح‌ترین پاسخ تهیه‌ی لیست کارهاست. مهم‌تر از همه انتخاب مشتری‌ها و همکاران خوب که آمادگی پذیرش ایده‌های جالب و جدید را داشته باشد. اگر با آدم‌های عوضی و متکبر و تنبل کار کنید، تهیه‌ی لیست کارها کمک شایانی به شما نخواهد کرد.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
نکات و حکمت‌های بسیاری درباره‌ی زندگی و خلاقیت در کتاب Le Petit Prince هست که به کنجکاوی و خلاقیت و دیدن چیزهای روزمره و معمولی از زاویه‌ی نگاه تازه تشویق می‌کند که منجر به ایده‌های فوق‌العاده خواهد شد.




۱- Yevgeny Yermakov



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن