گرافیک سنتی ما از گرافیک نوگرا پیشروتر است


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از خبر گزاری مهر،  پرویز تناولی که اخیرا کتابی با عنوان طلسم گرافیک سنتی ایران منتشر کرده، در توضیح بیشتر این اثر   گفت: "در این سال ها هیچ کس یادی از گرافیک سنتی ایران نکرده است. با اینکه این شاخه گرافیک از غنای معنوی برخوردار است و حیف است که دانشجویان رشته گرافیک از کم و کیف آن آگاه نشوند."

وی در ادامه افزود: "پیش از اینکه کتاب گرافیک سنتی را تالیف کنم در این اندیشه بودم که چرا به رغم رونق هنر گرافیک ما، در وضعیت فعلی هیچ اشاره ای به گرافیک سنتی نمی شود. بنابراین تصمیم گرفتم کتابی در این زمینه بنویسم. با اینکه بیش از 40 سال بین ما و گرافیک سنتی مان فاصله افتاده، اما هنوز می توان به رشد این نوع گرافیک امیدوار بود. به خصوص در میان نسل جوان دانشجو که موظف به دانستن پیشینه گرافیک مدرن ایران هستند."

تناولی گفت: "گرافیک سنتی با روی کار آمدن طراح گرافیک های نوگرا به فراموشی سپرده شد و تا سال ها یعنی تا امروز مهجور و مسکوت ماند. من تصور می کنم اگر نتوانیم در زنده کردن طراح گرافیک سنتی ایران بکوشیم ظلم بزرگی مرتکب شده ایم. در واقع دانجشویان هنر باید با انواع کتاب ها، طلسم ها، چاپ سنگی ها و مواد و مصالح گرافیک سنتی آشنا شوند و فراموش نکنند گرافیک سنتی به نوعی هویت و زیربنای گرافیک نوگرا بوده است."

این هنرمند درباره اینکه چطور می توان در به روز کردن گرافیک سنتی کوشید و اصلا انجام چنین تغییری جایز است یا نه گفت: "من عقیده دارم گرافیک سنتی حتی از گرافیک نوگرا هم به روز تر است. این ادعا در کانسپت و نوع اجرای این نوع گرافیک کاملا مشهود است. با این حال می توان باز هم در این گرافیک دست به تغییراتی زد و بی آنکه چارچوب های آن را دستخوش آسیب کرد به نوآوری و ترکیب بندی های جدید دست یافت."

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن