مثل یک عوضی رفتار کنید


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


                                                                             
ج
س رید (Jesse Reed)     
طراح گرافیک امریکایی                            
                                                                                       

    


هنگامی که در این حرفه آغاز به‌کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
ترسناک‌ترین لحظات زمانی بود که از سینسیناتی (شهری که در آن تحصیل کرده بودم) به نیویورک نقل مکان می‌کردم. نه شغلی داشتم و نه مشتری و مبلغی به اندازه گذراندن سه‌ماه تنها دارایی‌ام بود.  به همین دلیل تصمیم گرفتم به سرعت کاری برای خودم پیدا کنم. خوشبختانه چند‌تن از دوستانم باعث اولین شغل‌های مستقل من شدند و در نهایت از طریق یکی از همکاران سابقم به موزه‌ی هنرهای مدرن راه پیدا کردم.

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
سوال عجیبی است، ولی به نظر من میلیون‌ها کار هست که با انجام‌دادن آن ها می‌توانید باعث استخدام نشدن شوید. دیر سر جلسه مصاحبه بروید، اسم اشتباهی روی نامه‌ی درخواست خود بنویسید، جوری رفتار کنید که گویی همه چیز را می‌دانید، به ساده‌ترین دستورالعمل‌ها گوش ندهید، مثل یک عوضی رفتار کنید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
خوشبختانه در دوران تحصیلم دوره‌های کارورزی بسیاری را گذراندم که من را برای کار حرفه‌ای در دنیای طراحی آماده کرد. اگر آن دوره‌های کارورزی را نمی‌گذراندم، آرزو می‌کردم ای‌کاش می‌گذراندم. آن دوره‌ها گران‌بها‌ترین دارایی‌های من به عنوان یک طراح جوان بودند. چیزهایی را که در مدرسه و دانشگاه به شما آموزش نمی‌دهند، از تولید محصول تا تعامل با مشتری، را در این دوره‌ها یاد می‌گیرید. آن‌ها این امکان را به شما می‌دهند که بدون ترس از از‌دست‌دادن شغل و خراب‌کردن سابقه‌ی کاریتان، در پروژه‌های خود به صورت واقعی شکست بخورید. مادامی که رفتار درستی داشته باشید و آماده‌ی یادگیری باشید، چیزهای بسیاری به دست خواهید آورد.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
مدیریت زمان یکی از کلیدهای بالا‌بردن کیفیت کار است. تهیه‌ی لیست‌ها و تعیین محدودیت‌های زمانی شروع خوبی برای این‌کار است. من معمولاً سه یا چهار پروژه را به صورت همزمان پیش می‌برم، البته ممکن است این راهکار برای همه جواب ندهد، ولی برایم خوشایند است که یک قسمت کوچک از یک پروژه را به اتمام برسانم و بعد سراغ پروژه‌ی بعدی رفته و همین‌طور ادامه بدهم. هیچ پاسخ معجزه‌آسایی برای این سوال وجود ندارد و هر کسی باید شیوه‌ی خود در کار‌کردن را بیابد، ولی تنظیم و کنترل زمان تاثیر بسزایی در پیشبرد کارها دارد.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
«تاریخ طراحی گرافیک» اثر فیلیپ بی‌مِگز و آلسون دبلیو‌پروس، «طراح گرافیک و مشکلات طراحی‌اش» اثر جوزف مولار براکمن، «راهنمای طراحی گرافیک» اثر آرمین هافمن، «تایپوگرافی نوین» اثر ژان چیکولد.



۱- Yevgeny Yermakov


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن