همه چیز روبه راه خواهد شد


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.

                                                                             
سارا بلیک (Sara Blake)     
تصویرگر سی‌و‌یک ساله امریکایی                            
                                                                                       


هنگامی که در این حرفه آغاز به‌کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
اعتماد به نفس پایین. مدام نگران چیزهایی که نمی‌دانستم بودم و از اینکه مهارتم بسیار پایین‌تر از سطح توقعم بود احساس کلافگی می‌کردم. در اوایل کارم دچار کم‌خوابی و ناامیدی مفرط شده بودم. ساعات کاریم طولانی بود و خواب و دستمزدم بسیار اندک.
 
یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
رفتاری احمقانه از خود نشان دهد. کارهایی را که فکر می‌کند نسبت به شأن او سطح پایین هستند قبول نکند. به مردم حمله (رفتاری) کند. متکبر باشد. می‌توان در حین داشتن اعتماد به نفس، فروتن و پذیرا هم بود. هنوز چیزهایی زیادی هست که افراد در هنگام شروع یک کار نمی‌دانند. در واقع با بالاتر رفتن سن کمی داناتر از قبل خواهید شد. هیچ‌کس از یک تازه کار متکبر خوشش نمی‌آید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
«همه چیز روبه راه خواهد شد.» در ابتدای کار بسیار  آزرده خاطر و تحت فشار بودم و سعی می‌کردم از خودم محافظت کنم. ای‌کاش می‌دانستم اشکالی ندارد اگر کمی بیش‌از آنچه که باید، ارائه دهم. منظورم انجام کار به صورت رایگان نیست. بلکه منظور ارائه‌ی کار به دنیا است بدون اینکه آن را برای بالا‌بردن خود انجام دهیم یا در مقابل آن توقع چیزی داشته باشیم. همچنین آرزو می‌کردم ای‌کاش از اینکه اولین مشتری‌های من بدانند چقدر از آن‌ها سپاسگزارم که این شانس را به من دادند تا برایشان کار کنم، اطمینان می‌یافتم. 

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

تهیه‌ی لیست‌هایی از کارها و علامت‌گذاری محدویت‌های زمانی آن‌ها بر روی تقویمم. من یک لیست برای سفارش کارهایم دارم، یکی برای پروژه‌های شخصی خودم، یکی برای امور زندگی فردی‌ام، لیست آرزوها، لیست پروژه‌های معوقه، و یک لیست برای اهدافم: اهداف یک ماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه، یک‌ساله و پنج‌ساله. همچنین چندسالی است که در خانه کار می‌کنم و به تازگی فضای کارم را از فضای خانه جدا کردم تا دفتر کار و محل زندگی‌ام یکی نباشد. این کار باعث شد تا روزهایم به مراتب پربارتر از قبل شوند. مهم است که هنگام کار لباس رسمی بپوشید، از خانه بیرون بزنید و زمانی که به خانه برگشتید ذهنتان را از مسائل کاری خالی کنید. فکر می‌کنم به طور کلی داشتن یک برنامه ثابت روزانه در رضایت شغلی و کیفیت کار تأثیر به سزایی دارد. کم‌کم احساس می‌کردم دارم اسمیگل(۲) می‌شوم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
«برنامه‌های روزانه: هنرمندان چگونه کار می‌کنند» اثر میزون کوری، «شکل طراحی» اثر فرانک چمیرو و «برایم سوال است» اثر ماریان بنتیز.





۱- Yevgeny Yermakov
۲- شخصیتی در فیلم ارباب حلقه ها که اسیر حلقه و منزوی شده بود



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن