به سایر کتب هنری هم نگاهی بیاندازید


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


                                                                             
سانتیاگو کراسکیلا (Santiago Carrasquilla)      
طراح گرافیک کلمبیایی                            
                                                                                       


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
من تازه دو سال است که فارغ‌التحصیل شده‌ام، بنابراین هنوز در مراحل ابتدایی کار هستم. به نظر من استرس و عدم اعتماد به نفس دو مشکل بسیار بزرگ هستند. ولی انسان‌ها می‌توانند با پیدا کردن راهکارهای مناسب تا حدودی به این دو غالب شوند. دویدن، ملاقات با دوستانم و توجه بیشتر به طلوع و غروب خورشید حالم را بهتر می‌کنند.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
مصاحبه کاری را با بداخلاقی، ناسپاسی و پر مدعا بودن و ... شروع کند.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
من آرزو ندارم که ای‌کاش تفاوتی در گذشته‌ام ایجاد می‌شد. من خیلی خوش شانس بودم که توانستم پیشرفت کنم و  شرایطی را تجربه کنم که باعث شوند به مرور آگاه شوم و خودم را وادار به یادگیری کنم.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
من ترجیح می‌دهم هفت روز هفته را به مدت زمان یکسان مشغول کار باشم (آخر هفته‌ها کمی کم‌تر از روزهای دیگر) تا اینکه در هفته پنج روز کاری طولانی، فشرده و جنون‌آمیز داشته باشم. همچنین می‌دانم که بیش از روزی هشت ساعت پای کامپیوتر نشستن مرا افسرده خواهد کرد. من معمولاً یک روز کامل (۸ساعت) در استودیو کار می‌کنم و بعد از این که به خانه رفتم هم چند ساعتی کار می‌کنم، ولی نه پای کامپیوتر. چیزی می‌سازم یا طرحی می‌کشم یا مطلبی می نویسم و ... از این دست فعالیت‌ها.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
من به تازگی کتاب «کارهای مفرحی که دیگر سراغ آن‌ها نخواهم رفت» اثر «دیویر فاستر والاس» را خوانده‌ام و خیلی لذت بردم. ولی در مورد کتاب‌هایی که شامل اطلاعات و تجربیات بصری هستند توصیه می‌کنم خودتان به مرور کتاب‌های مناسب خودتان را پیدا کنید. از دوستانتان بپرسید که در حال حاضر از خواندن چه کتاب‌هایی لذت می‌برند. من به این نتیجه رسیدم که پیدا کردن این جور چیزها از طریق افرادی که به آن‌ها نزدیک هستیم معمولاً بیشتر جواب می‌دهد. همچنین توصیه می‌کنم همان قدر که سراغ کتاب‌های طراحی گرافیک می‌روید، به سایر کتب هنری هم نگاهی بیاندازید.



1- Yevgeny Yermakov



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن