کار را از دفاتر تبلیغاتی شروع کنید


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.

                                                                             
ورینا مشیلیک (Verena Michelitsch)
ب)ی
طراح گرافیک و تصویرگر اتریشی

                                                                                       


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
عدم تمرکز بر روی یک چیز و از این شاخه به آن شاخه پریدن. من چیزهای زیادی در طی تحصیل آموختم و هم‌زمان که از ساختن فیلم‌های کوتاه لذت می‌بردم به طراحی وب و شرکت در نمایشگاه‌ها نیز می‌پرداختم. می‌خواستم در همه‌ی زمینه‌ها عالی باشم، ولی نبودم. فکر می‌کنم کم‌صبر و بلند‌پرواز بودم و سعی داشتم هم‌زمان همه‌کاری انجام دهم و همه‌چیز را به‌دست بیاورم.

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
آثار و نمونه‌کار‌هایتان را روی سایت به نمایش نگذارید و راجع به آنها صحبت نکنید. هرگز سراغ افراد یا دفا‌تر تبلیغاتی که مورد قبولتان هستند نروید، و هرگز با سایر طراحان در ارتباط نباشید و به هیچ کس نگویید مشغول چه‌کاری هستید.



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید‌ ای کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
همیشه چیزهایی هست که اگر به عقب برمی گشتیم آنها را اصلاح می‌کردیم. اگر به گذشته دسترسی داشتم، «من امروزی» به «من جوانی» که تازه فارغ‌التحصیل شده بود می‌گفتم که ورود به دنیای کار را با کار کردن در یک شرکت تبلیغاتی آغاز کند و از‌‌ همان اول به‌صورت مستقل و در دفتر شخصی خود شروع به کار نکند. هرچند خوشحالم که در جوانی به صورت مستقل کار می‌کردم ولی نکاتی بسیار مهمی هستند که می‌توان آنها را از دفا‌تر تبلیغاتی آموخت و بعد‌ها در پروژه‌های شخصی خود به کار گرفت. من بلافاصله کار مستقل خود را آغاز کردم. کارم خوب بود ولی توان قبول آن همه سفارش را نداشتم و در مواجهه با موعد مقرر برای تحویل کار‌ها به مشکل بر می‌خوردم.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
از نرم‌افزارهای یادآوری مثل Evernote (نرم‌افزاری برای یادآوری لیست کار‌ها و جلسات)، Toggl، Cloud App، Dropmark، Pinterest و Google Spreadsheets استفاده می‌کنم تا نظم امور حفظ شود و کاری از قلم نیفتد. سعی می‌کنم کار‌ها را یک‌به‌یک و به ترتیب انجام دهم. وقت بسیاری برای گفت‌وگو با سفارش‌دهنده می‌گذارم و هر چقدر که لازم باشد سوال می‌پرسم تا هم خواست او برایم کاملا روشن شود و هم بتوانم کار‌ها را به درستی اولویت‌بندی کنم. سفارش‌دهنده را در جریان امور قرار می‌دهم و به او می‌گویم که اکنون در چه مرحله‌ای از پروژه هستم. زمانی که وسط یک طراحی به بن‌بست می‌خورم، به جای اینکه مدام به مجموعه‌ای از طرح‌های ناتمام خیره شوم، فایل آنها را سیو کرده و در یک فایل جدید از اول شروع می‌کنم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آنها معرفی کنید؟
صادقانه بگویم، من خیلی اهل مطالعه کتاب‌های طراحی نیستم. زمانی که می‌خواهم برای یک مقاله یا یک کتاب شروع به طراحی کنم بخش‌هایی از کتاب LeseTypo  اثر «هنس پیتر ویلبرگ» را مطالعه می‌کنم. یک سری کتاب دارم که برای حل مسائل به‌خصوصی در طراحی آنها را معرفی می‌کنم. بیشتر اوقات دوست دارم کتب و مطالب بسیاری بخوانم و بدانم چه راه‌کارهایی برای حل مشکلات طراحی و ایده‌پردازی در آنها ارائه می‌شود. با وجود اینکه کتاب‌های بسیاری در مورد تکنیک‌های مختلف وجود دارد من این کتاب‌ها را ترجیح می‌دهم: کتاب‌ها آنالوگ و دیجیتال، و جهان به مثابه طراحی، آثار اوتیل آیکر (Otl Aicher).



1- Yevgeny Yermakov
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن