منافع ما به منافع طراحان گرافیک گره خورده است



ناصر آذر‌شب مدیر سخت‌کوش نرم‌افزاری مریم است. او و همکارانش در سال‌هایی که یکی از جدی‌ترین دغدغه طراحان گرافیک کمبود فونت فارسی بود با ارائه فارسی‌نویس مریم توانستند این خلا جدی را به سهم خود پر کنند.
مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری مریم در گفت‌وگو با رنگ از گذشته و آیند‌ه‌ی فعالیت‌های این شرکت می‌گوید.


از پیشینه و شروع به‌کار شرکت نرم‌افزاری مریم برایمان بگویید.
نرم‌افزاری مریم از سال ۷۷ با نام مریم شناخته شد و اولین محصولش فارسی‌نویس مریم ۳ بود. طراحان گرافیک با این محصول آشنا شدند و مریم ۳ جای خودش را باز کرد. به‌ویژه که نسخه‌ی کپی این نرم‌افزار  هم در اینترنت پخش شد. مهم‌ترین نکته‌ای که مریم ۳ داشت، سادگی‌ و سازگاری کاملش با ویندوز و این نکته بود که تقریب%:.7-!تمام نرم‌افزارهایی که در آن دوره وجود داشت را پوشش می‌داد. آن زمان که نرم‌افزاری مریم کارش را شروع کرد، به این فکر نمی‌کردیم که بخواهیم تخصصی در حوزه‌ی گرافیک و نشر کار کنیم. از سال ۸۳ نیازسنجی شد و دیدیم بازار احتیاجاتی دارد که می‌شود روی آنها کار کرد. خط و فونت فارسی نیازی نبود که ما بخواهیم از خارج از کشور تامین کنیم  و باید در داخل کشور برای این کمبود راه حلی پیدا می‌شد. این نیازها و کمبودهای بازار ما را سوق داد به سمت فعالیت جدی‌تر زمینه‌ی گرافیک و نشر. در سال ۸۳ تصمیم گرفتیم به‌طور تخصصی د:.8' این دو حوزه کار کنیم. سال ۸۴ مریم ۴ تولید شد که نسخه‌ کامل‌تری بود، امکانات حرفه‌ای داشت، از نظر فونت هم کامل‌تر شده بود و نیازهای طراحان را بیشتر برآورده می‌کرد.

در طول مدتی که نرم‌افزاری مریم در حال ارائه‌ی خدمات است، از نظر طراحان گرافیک چقدر بهره برده‌اید؟

بعد از انتشار مریم ۴ ارتباط ما با طراح گرافیک‌های حرفه‌ای بیشتر شد. آقای رضا عابدینی از اولین طراحان گرافیکی بود که با آنها مشورت کردیم. با آقای عابدینی جلسات مرتبی داشتیم و از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفتیم. طی همان جلسات و با بررسی نیازهای طراحان گرافیک ایده‌ی ساخت نرم‌افزار میرعماد شکل گرفت و آقای عابدینی در به‌وجود آمدن این ایده خیلی تاثیر داشتند.
ارتباط ما با طراحان گرافیک در این مدت یک ارتباط عملی و دوسویه بوده است. از یک طرف ما نیاز طراحان را می‌دیدیم و اجرا می‌کردیم و از سوی دیگر، طراحان گرافیک ایراد کار ما را می‌گرفتند و به ما منتقل می‌کردند. در اوایل کار، ما بیشتر از نقد مثبت، نقد منفی می‌شنیدیم، دلیلش هم این بود که شرکت نرم‌افزاری مریم در ابتدا صرفا نرم‌افزاری به قضیه نگاه می‌کرد. ولی از ما انتقاد شد و خواستند که نگاه حرفه‌ای تری داشته باشیم.

در مورد نرم‌افزار میرعماد بیشتر توضیح بدهید.
میرعماد در سال ۸۵ به بازار عرضه شد و با این اتفاق، نرم‌افزاری مریم به‌عنوان شرکتی شناخته شد که در زمینه‌ی گرافیک و نشر حرف تازه دارد و می‌خواهد بسترهای جدیدی به‌وجود بیاورد. ما اعلام کردیم می‌توانیم امکاناتی در اختیار مشتریانمان قرار بدهیم که حتی نرم‌افزارهای خارجی هم آنها را ندارند. برای ساخت نرم‌افزار میرعماد علاوه بر طراح گرافیک‌ها، با خوش‌نویس‌ها هم ارتباط گرفتیم. میرعماد ابتدا توسط خوش‌نویس‌ها خیلی مورد نقد قرار می‌گرفت. میرعماد اسباب این را فراهم کرده بود که خوش‌نویسی خیلی راحت در اختیار همه قرار بگیرد. این نگرانی درستی بود و خوش‌نویس‌ها می‌گفتند ممکن است هنر خطاطی ت:.7:ت‌الشعاع قرار بگیرد. بعد از میرعماد نگاه ما به خط حرفه‌ای تر شد و فهمیدیم می‌شود در این زمینه کارهای بیشتری انجام داد.

قلم برتر چطور متولد شد؟
در سال ۸۵ ارتباط ما با طراحان گرافیک خیلی گسترده شد، چون مشخص شده بود که توانایی‌هایی در شرکت نرم‌افزاری مریم وجود دارد. در همین سال، دو نفر از شاگردان آقای عابدینی که فونت طراحی کرده بودند، فونت‌شان را در اختیار ما گذاشتند؛ فونت پیرآموز، ساخته‌ی خانم هما دلورای و فونت ممتد ساخته‌ی خانم زینب ایزدیار.  تعداد قلم‌های ما محدود بود. اولین نسخه‌ی میرعماد فقط قلم‌های نستعلیق و شکسته را داشت. مشتریان از ما فونت‌های بیشتری می‌خواستند. وقتی می‌خواستیم قلم معلا را درست کنیم، با افرادی که معلا کار می‌کردند ارتباط برقرار کردیم برای بنابراین ما احتیاج داشتیم به اینکه فونت‌های بهتری ساخته شود و دانش ما بالاتر برود. ضمن اینکه مشغول این مطالعات بودیم، متوجه شدیم داریم دانشی به دست می‌آوریم که از این دانش می‌توانیم برای حل مشکلات فونت‌های معمول که در نشریات و کتاب‌ها استفاده می‌شد، بهره ببریم. به نظر می‌رسید :/. ی‌توانیم برای این مشکلات راه حلی پیدا کنیم. کار کردن در این زمینه را شروع کردیم و در تمام مراحل کار از نظر متخصصان که یا طراح گرافیک بودند، یا صفحه‌آرا و یا ناشر، استفاده می‌کردیم. فاز مطالعاتی این کار از سال ۸۵ شروع شد و این تلاش‌ها و مطالعات منجر به ساخت قلم برتر در سال ۸۸ شد. در این سال ما قلم برتر را به‌طور آزمایشی در اختیار تعدادی از طراحان که با نرم‌افزار مریم بیشتر آشنا بودند قرار دادیم و دو سال بعد یعنی در سال ۹۰، قلم برتر به‌طور عام در اختیار مشتریان قرار گرفت. در تمام این پنج سال مشغول پیدا کردن مشکلات و یافتن بهترین راه حل برای آنها بودیم. 
 
برای آینده‌ی قلم برتر چه برنامه‌هایی دارید و آینده‌ی این نرم‌افزار را چطور می‌بینید؟
از ابتدای تولید قلم برتر به این نکته دقت داشتیم که چه‌کار کنیم که به نقطه‌ی بن‌بست نرسیم و کارمان ادامه‌دار باشد. خصوصا اینکه قلم برتر در زمینه‌ی فونت ساخته شده بود و فونت هم متاسفانه در کشور ما مشمول کپی‌رایت نمی‌شود و چون یک فایل است، به راحتی قابل کپی شدن و پخش شدن است. اینها باعث می‌شود هرکسی که در این زمین%:/.-!کار می‌کند و مدت‌ها زحمت کشیده و فونت طراحی کرده، حقوقش ضایع شده و به راحتی دلسرد شود. در قلم برتر تلاش ما این بود که فونت را تبدیل به یک کالا کنیم. کالایی که مردم حاضر باشند برایش پول بدهند. البته کاربران از قلم برتر فقط یک مجموعه فونت می‌بینند که به لیست فونت‌هایشان وارد می‌شود، ولی موتور قلم برتر در پشت صحنه فعال است و خیلی کارها انجام می‌دهد. هم به سیستم ویندوز امکاناتی اضافه می‌کند و هم به محصولات ادوبی.
نکته‌ی دیگری که باعث می‌شود قلم برتر آینده‌ی خوبی داشته باشد این است که با جدیدترین محصولات نرم‌افزاری روز دنیا، یعنی محصولات ادوب سی‌سی که طراح گرافیک‌ها از آنها استفاده می‌کنند کاملا سازگار است. به گفته‌ی طراحان گرافیک، وجود قلم برتر، کار کردن با نرم‌افزارهای ادوبی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. نسخه‌ی مک قلم برتر هم تولید شده، چون امروز تعداد زیادی از طراحان گرافیک از محصولات شرکت اپل استفاده می‌کنند.
نرم‌افزاری مریم از روز اول یک نکته را شرط موفقیت و بقایش می‌داند و آن نکته این است که منافع خودش را با منافع طراحان گرافیک گره بزند. این گره خوردن منافع مشترک هم می‌تواند به آینده‌ی خوب قلم برتر کمک کند. نرم‌افزاری مریم این امکان را فراهم کرده که یک طراح فونت بتواند فونت‌هایش را از طریق قلم برتر به فروش برساند. قلم برتر یک فروشگاه فونت یا قلم دارد و فونت‌ها در این قسمت فروخته می‌شوند با این خاصیت که هر فونت، قفل دارد و فقط برای خریدارش قابل استفاده است.
بین‌المللی بودن قلم برتر ویژگی دیگر این نرم‌افزار است. الان در قلم برتر، زبان‌های انگلیسی و عربی کامل تعبیه شده و از نظر فونتی، حروف عربی، فارسی و مالایی و کم و بیش اردو هم در این نرم‌افزار وجود دارد که قلم برتر را یک محصول بین‌المللی کند و کاربرانش فقط در ایران نباشند. بین‌المللی بودن موجب می‌شود بیزینس بزرگ‌تری به وجود بیاید و مشتریان طراحان فونت فقط محدود به ایران نباشند.
طول عمر این نرم‌افزار مانند هر نرم‌افزار دیگر تا زمانی است که درآمد ایجاد کند و حمایت از آن تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که به درد بخورد و کاربردی باشد،. تا زمانی که قلم برتر برای مشتریان کارکرد داشته باشد، برای ما هم سرپا نگه داشتن این محصول توجیه اقتصادی دارد. اینها نکاتی است که قلم برتر را خاص می‌کند.

آمار دقیقی از مصرف‌کنندگان قلم برتر دارید؟
آمار دقیق ندارم ولی مصرف‌کنندگان قلم برتر حدود ۶ هزار نفر هستند.

در مورد فروش آنلاین محصولات شرکت هم توضیح بدهید.
ما فروش آنلاین هم داریم و فروش آنلاین ما ویژگی‌های خاصی دارد؛ ما تمام خدمات‌مان را به‌صورت آنلاین هم ارائه می‌کنیم. شما هرجای دنیا که باشید می‌توانید محصولات ما را خریداری کنید، فعال کنید، برایشان فونت بخرید و اگر نیاز به پشتیبانی داشته باشید آن را هم آنلاین دریافت کنید. فروش آنلاین ما بدون هیچ تبادل فیزیکی صورت می‌گیرد. این امکان، هزینه‌ی پست و پیک و ارسال را کم می‌کند و سرعت را بالا می‌برد؛ زمانی که شما نرم‌افزار را می‌خرید، بلافاصله می‌توانید آن را روی سیستم‌تا فعال می‌کنید و فعال شدن حتی یک دقیقه هم طول نمی‌کشد. بلافاصله بعد از خرید، شماره سریال دریافت می‌کنید و می‌توانید نرم‌افزار را فعال کنید. می‌توانید به‌صورت آنلاین آخرین نسخه‌ی نرم‌افزارها را از سایت بگیرید، برنامه‌ها را فعال کنید، تعداد کاربران نرم‌افزارتان را افزایش بدهید و فونت بخرید. این امکانات برای این به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود که علاوه بر کم شدن هزینه‌ها، مشتریان ما به صورت ۲۴ ساعته به خدمات و محصولات ما دسترسی داشته باشند. طیف مشتریان ما افرادی نیستند که ساعت کاری‌شان ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر باشد و روزهای تعطیل کار نکنند. طراحان گرافیک ممکن است هر ساعت و هر لحظه‌ای به ارائه‌ی خدمات احتیاج داشته باشند. این افراد به‌صورت دائم به اینترنت دسترسی دارند و بهترین روشی که می‌تواند پاسخگوی نیازهای این طیف باشد همین خدمات آنلاین است.

اگر نکته‌ای ناگفته مانده به‌عنوان حرف آخر بفرمایید.
قلم برتر اسباب دو خدمت دیگر را هم برای نرم‌افزاری مریم فراهم کرد. یکی از آنها خدمات قرآنی است. در کشور ما فعالیت‌های اسلامی و قرآنی زیاد است و خیلی از ناشران به این فعالیت‌ها اشتغال دارند. این دسته از ناشران هم مشکلات زیادی در کار چاپ دارند. قلم برتر توانست خیلی از این مشکلات را برطرف کند و علاوه بر رفع مشکلات، خدمات تازه‌ای هم به این ناشران ارائه بدهد. خدمت دیگر قلم برتر، قلم وب است. در قلم وب هم همان دانش قلم برتر به همراه اصلاح فونت‌ها جمع شد که کاربران بتوانند فونت‌های زیبا و متنوعی را در فضای وب داشته باشند. اینها آخرین خدماتی است که از طریق نرم‌افزار قلم برتر به‌وجود آمد.
  
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن