بیژن صیفوری با نردبان رهایی در پروژه ی "ری مسترد"


اثر: بیژن صیفوریبه گزارش بخش خبری "رنگ" پنجاه و پنج هنرمند و طراح معاصر بین المللی به دعوت سباستین اگنیسنس از سال قبل پروژه ای را آغاز کردند که بر اساس دریافت امروزین هنرمندان از شاهکارهای هنری از رنسانس تا قرن بیستم شکل می گرفت. این نسل جدید هنرمندان و طراحان از سبک ها و فرهنگ های گوناگون, و از رشته های مختلف هنری انتخاب شدند ولی ویژگی مشترک همه ی آنها در به روز بودن, تاثیر گذاری, و سبک شخصی آنها است.
شاهکارهای قدیمی از آثار داوینچی و بوتیچلی تا پیکاسو و ونگوگ و میرو  با دگرگون سازی ساختاری این پنجاه و پنج هنرمند تجسمی بین المللی شناخته شده, از کنزو مینامی و وینسنت اسکلتیس تا میکا ماکیدا و جیمز ویکتور, بهانه ای شدند برای ساخت آثاری جدید و متفاوت.
بیژن صیفوری نیز از هنرمندان دعوت شده در این نمایشگاه بود تا بر اساس کاری از خوان میرو به نام "نردبان رهایی" اثری را ارایه کند. حاصل کار پوستری است در سبک ویژه ی طراح.
اگنیسنس در کتاب ریمسترد چنین می گوید: دلیل انتخاب این نقاشی از خوان میرو نه تنها عنوان درخشان آن, بلکه به خاطر زیبایی منحصر به فرد آن نیز هست. با پیشنهاد این اثر به این هنرمند ایرانی, "نردبان رهایی" اثر خوان میرو, تبدیل به تمثیلی از دوران پر تنش جهان معاصر شده است. اما انگیزه ی اصلی این انتخاب, از سبک تایپوگرافیک بیژن صیفوری ناشی شد که دیالوگی غیر منتظره به اثر افزوده است.
بیژن صیفوری نیز در این کتاب در باره ی پوسترش چنین می گوید: نردبان رهایی خوان میرو مرا به یاد جهان شاعرانه ی مولوی می اندازد. حتی در ترکیبات خاص زبان مولوی شبیه این تعبیر را می توان یافت. کار من برداشتی ایرانی است از این اثر خیال انگیز و واسطه ی این ارتباط خط ایرانی است که فضای کار را همگون می کند. نردبان رهایی من پوستری است در ستایش خیال, که اولین راه ارتباط انسانی است.
 
 گالری دیزل نمایشگاهی از آثار هنرمندان این پروژه را در سانفرانسیسکو برپا کرده است و پس از آن این نمایشگاه تور خود را در ایالات متحده آغاز خواهد کرد.
نسخه های محدود آثار "ری مسترد" برای پیش سفارش در دسترس است. آثار هر هنرمند در پنجاه نسخه روی کاغذ آرشیوال به بهای 400 دلار برای هر نسخه برای فروش عرضه می شوند.
همچنین مجموعه ی آثار پروژه در کتاب "ری مسترد" توسط انتشارات دای گشتالتن برلین روانه ی بازار شده است.
پنجاه و پنج هنرمند معاصر از اساتید قدیمی بازدید می کنند
مدیر پروژه ی نمایشگاه و کتاب: سباستین اگنیسنس, فورما ویژن
ناشر کتاب "ری مسترد": انتشارات دای گشتالتن, برلین
 
برای اطلاعات بیشتر در این باره میتوانید به آدرس های زیر مراجعه نمایید:
www.die-gestalten.de
www.remastered.org
www.formavision.info
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن