تجربه ارزنده مسئولیت پذیری و تعهد


کتاب "کارگاه تجربه" با این قطعه کوتاه ازریچارد باخ آغاز می شود، فرامرز عرب نیا طراح گرافیک و استاد دانشگاه در این کتاب به جمع آوری و ارائه مطالبی در رابطه با شیوه تدریسش در دانشگاه هنر و همچنین روش اداره یک کارگاه آموزشی پرداخته است.
کتاب با مقدمه مولف و هنرمندانی چون آغداشلو، اسدالهی، افشارمهاجر، جعفری، حسینی و شیوا(که خود عرب نیا در دوران دانشجویی اش شاگرد بسیاری از آن ها بوده است) آغاز می شود.
مولف در بخش دیگر کتاب به شرح نحوه و شیوه های تدریس مباحث مختلف گرافیک که وی این روش ها رادرکارگاه ها و کلاس هایش با دانشجویان، آن ها را تجربه کرده می پردازد و در ادامه آثار دانشجویان دربخش های مختلف به تصویر کشیده شده است.
مکتوب کردن، به تصویر کشیدن و انتشارشیوه های تدریس و انعکاس نتایج این کار علمی در قالب یک کتاب حرکتی بسیار ارزنده و مفید است که در حوزه فعالیت های علمی و آموزشی در دانشگاه ها کمتر اتفاق می افتد.
عرب نیا درمقام گردآورنده، مجموعه حاضر را با تلاش و امکانات شخصی خود به ثمر رسانده که با توجه به مشکلات فنی واقتصادی حوزه نشر، خود این حرکت جای بسی تقدیر دارد.
اغلب دانشجویان واساتید دانشگاه پس از طی دوران تحصیلی ارتباط علمی خود با یکدیگر را از دست داده وعلاقه ای هم به ادامه و برقراری این رابطه علمی از خود نشان نمی دهند.
تلاش مولف درجهت انعکاس و انتشار تجربیات دانشجویانش باعث تداوم این رابطه علمی شده است. عرب نیا خود را در مجموعه در کنار دانشجویانش می بیند و قوت و ضعف آثار دانشجویانش را نتیجه همین ارتباط می داند.
انتشار این کتاب گامی مهم در جهت مسئولیت پذیری و احساس تکلیف است، نکته ای که در رابطه با وظیفه اساتید و معلمان دانشگاه ها در تربیت نیروی متخصص این رشته اهمیت فراوانی دارد.
این معلم دانشگاه در انتشار مجموعه کارگاه تجربه متعهدانه، بخشی از کارنامه خود در امر تدریس و تعلیم را به عرصه نقد و بررسی سپرده است، نکته ای که در مراکزآموزش و تعلیم در رشته گرافیک کمتر دیده می شود.
طبیعتا و ازآنجایی که از نام کتاب بر می آید آثارتجربی موجود در کارگاه تجربه از نقاط ضعف و قوت بسیاری برخوردارند که باید در موقعیت مناسب و منطقی به آنها پرداخت.
بی شک اگر حرکتی همچون کارگاه تجربه، از سوی اساتید و معلمان دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز دنبال شود، مستنداتی در دسترس اهالی گرافیک قرار می گیرد که به روند بررسی، تصصیح و به روز آوری این اطلاعات آموزشی کمک شایان توجهی خواهد کرد.
آنچه امروز بیش از هر چیز نیاز رشته گرافیک و فعالان این عرصه است ثبت این اطلاعات و روش های آموزشی جهت بررسی، مطالعه و نقد آن هاست که در این صورت پشتوانه علمی و فنی این رشته را تقویت خواهد کرد.
شاید صحبت در مورد شیوه های مطرح شده در این کتاب، نحوه بکارگیری آن ها و همچنین نتایج و آثار آن بسیار و با انتقاد ات زیادی همراه باشد اما به هرحال " کارگاه تجربه" کنشی متعهدانه و مسئولانه در حوزه خطیر و مهم تعلیم و تربیت است که امیدواریم مورد توجه، نقد والتفات هنرمندان و اهالی گرافیک قرار گیرد.
به این معلم و دانشجویانش برای انتشار کتاب خسته نباشید گفته و برایشان آرزوی موفقیت داریم.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن