گزارشی از نخستین نشست تخصصی گرافیک و روزنامه نگاری


نخستین نشست تخصصی «گرافیک و روزنامه نگاری» با حضور سه تن از طراحان گرافیک و اهالی رسانه صبح روز دوشنبه 8 اسفند ماه در سرای روزنامه نگاران ایران برگزار شد.
در این نشست  کورش پارسانزاد (مدرس دانشگاه  و طراح گرافیک) با موضوع صفحه آرایی مطبوعات، امیر حسین قوچی بیک (مدرس دانشگاه  و طراح گرافیک) با موضوع اینفوگرافی و مجید کاشانی (مدرس دانشگاه  و طراح گرافیک) با موضوع طراحی عناوین مطبوعات به ایراد سخن پرداختند.

در صفحه آرایی و طراحی حس غالب از سوژه مد نظراست

در ابتدای این نشست پارسا نژاد گفت: در طراحی و صفحه آرایی هر نشریه توجه به فضای کلی نشریه و همچنین تنوع مضامین زیر مجموعه آن امری مهم است.
این استاد دانشگاه با اشاره به تاریخچه کوتاهی از فعالیت خود در نشریه «کمان» صفحه آرایی را یکی از مهمترین عناصر حوزه روزنامه نگاری دانست که جذابیت های دیداری نشریه را به همراه دارد.
وی گفت: در صفحه آرایی باید ذهنی خلاق داشت زیرا مدام با محدودیت های زمانی و مطالبی رو به رو هستیم که گاه هیچ ارتباط با هم ندارند.
پارسانژاد روحیه سازگاری و تنوع را از شاخصه های مهم در امر روزنامه نگاری دانست که صفحه آرا نیز باید به آن توجه داشته باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: از نوشتار روی جلد، نوع رسم الخط حروف آن تا رنگ های متنوع که گاه از صفحه ای به صحفه دیگر متفاوت است از جمله مورادی است که در صفحه آرایی باید به آن توجه داشت.
وی گفت: در صفحه آرایی و طراحی حس غالب از سوژه مورد نظر گرفته می شود به همین جهت استفاده از اشکال استفاده از بافت ها و تنوع رنگ ها همه و همه از جمله اموری است که باید در صفحه آرایی به آن توجه داشت.
وی با اشاره به صفحه آرایی در نشریات امروزی گفت: متاسفانه این حس سیری ناپذیر استفاده از حروف در طراحی ها آفتی است که امروزه گریبان بسیاری از نشریات ما را گرفته است.

اینفوگرافی گزیده گویی و تصویری کردن است

در ادامه امیر حسین قوچی بیک اینفو گرافی را تصویری کردن اطلاعات دانست که در ایران به عنوان علمی جدید در حوزه روزنامه نگاری است.
وی گفت: کار مدام در حوزه طراحی موجب نرمش ذهنی و در نهایت منتهی به خلاقیت است که علم اینفوگرافی از آن بهره بسیار برده است.
این طراح گرافیک اینفوگرافی را کم گویی و گزیده گویی در حوزه تصویری کردن اطلاعات دانست.
وی گفت: در اینفوگرافی اصولا مخاطب با ترکیب تصاویری سرو کار دارد که زنجیره وار به هم متصل می شوند.
در افزود: در حوزه اینفوگرافی باید در مسیری قرار گرفت که شاخصه های حسی مخاطب را قلقلک داد.
قوچی بیک توجه به خطوط را از دیگر شاخصه های اینفوگرافی دانست که می کوشد مخاطب را با مطلب پیوند دهد و با گزیده و کوتاه گویی انتقال مفهوم کند.
به باور این استاد دانشگاه، علم اینفوگرافی می کوشد تا خط سیر رویداد ها و اتفاقات را به گونه ای به پیش ببرد که مخاطب در کوتاه ترین زمان ممکن و کوتاه ترین کلمات و در قالب تصویری با موضوع ارتباط برقرار کند.
این طراح گرافیک اینفوگرافی را روشی جدید در حوزه روزنامه نگاری دانست که می توان به ان ایده پردازدی تصویری گفت.
قوچی بیک افزود: در انفوگرافی سوژه می تواند فکاهی، جدی، شاد، غم انگیز، هیجانی و یا آموزشی باشد که در یک سیر زمانی مطرح می شود.

تکراری بودن و دوری از تنوع را از معضلات عناوین نشریات امروزی است

در این نشست مجید کاشانی که با موضوع طراحی عناوین مطبوعات سخنرانی می کرد پس از شرح تاریخچه‌ و نمایش نمونه های تصویری از عناوین مطبوعات ایران از دوره قاجار تا امروز، در تشریح این موضوع افزود: در سیر تحولات تاریخی نشریات ایرانی عناوین تغیرات بسیاری کرده است که اصولا با پیشرفت تکنولوزی در حوزه نشر ارتباط تنگاتنگ دارد.
این طراح گرافیک گفت: عنوان در نشریه پیش از همه باید نمایانگر محتوا و روح حاکم در آن نشریه باشد و همچنین عنوان می تواند با تلفیق حروف و تصاویر ساخته شود و از جذابیت های دیداری متنوعی برخوردار باشد.
کاشانی افزود: عنوان یک نشریه باید متمایز از دیگر نشریات باشد که برای رسیدن به این تمایز می توان از اندازه ی حروف، نوع رسم الخط آن ابعاد و رنگ عنوان و زمینه قرار گرفتن عنوان استفاده کرد.
وی با اشاره به برخی از مشکلات کلی عناوین نشریات امروزی تکراری بودن و دوری از تنوع را از معضلات عناوین نشریات امروزی دانست.
او  افزود در دوره ی معاصر و سال های اخیر شاهد بحرانی در طراحی عناوین مطبوعات هستیم و خلاقیتی در این مقوله دیده نمی شود؛ چراکه سردبیران مطبوعات به ضرورت همخوانی لوگوها و عناوین نشریاتشان با محتوای آن ها آشنایی کم تری دارند و البته امیدوارم بحران موجود در آینده برطرف و تدبیری به حال گرافیک مطبوعاتی ایران اندیشیده شود.
شایان ذکر است؛ در انتهای این برنامه حاضرین و خبرنگاران به پرسش و پاسخ با سخنرانان مدعو در ارتباط با مباحث مطرح شده پرداختند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن