افتتاح نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی


 هم‌زمان با مراسم افتتاحیه - در تالار استاد جلیل شهناز- ، نمایشگاه دوسالانه طراحان بسته بندی کشور، در دو گالری بهار و تابستان خانه هنرمندان آغاز به کار کرد.
در ابتدای مراسم افتتاحیه ایمان آل‌مظفر -دبیر نمایشگاه و موسس وب‌سایت بسته‌ها- ضمن خوش‌آمدگویی به طراحان، تولیدکنندگان و حاضران، اظهار داشت: تمام تولیدکنندگان در سراسر دنیا می‌دانند که بسته‌بندی مانند سفیری است که شما به بازار می‌فرستید. مانند کسی که قرار است پیام شما را به گوش خریدار و مصرف‌کننده برساند. چقدر خوب است که این سفیر لباس خوبی بر تن داشته باشد و آداب معاشرت درستی را بلد باشد. اهمیت بسته‌بندی از سال ۱۹۳۰ در آمریکا و سال ۱۹۳۵ در اروپا شناخته شد.



او با اشاره به این موضوع که بسته‌بندی در جامعه ما بسیار جوان است، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان ما دغدغه طراحی و بسته‌بندی دارند. گروهی که در بسته‌ها کاملا دلسوزانه و بر مبنای علایق و دغدغه‌های شخصی‌شان فعال هستند، این موضوع را به واسطه سال‌ها فعالیت در این حوزه، حس کردند. وب‌سایت بسته‌ها به‌عنوان ویترین نمایش آثار طراحی و بسته‌بندی کشور، سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۱۳۹۳ اولین مراسم اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده برگزار شد.
آل‌مظفر ادامه داد: ما برنامه‌های زیادی در بسته‌ها داریم؛ انتشار کتاب سال بسته‌بندی، برگزاری نمایشگاه دوسالانه بسته‌بندی و ...، بسیار خوشحالیم که امروز توانسته‌ایم این اهداف را محقق سازیم. اتفاقی که امروز رخ می‌دهد از آن جهت اهمیت دارد که طراحان کارهای یکدیگر را می‌بینند، با هم آشنا می‌شوند و هر کدام می‌توانند بررسی کنند و ببینند کجای این جریان ایستاده‌اند. از طرف دیگر تولید‌کنندگان می‌توانند طراحانی که حرفه‌ای و در این صنف فعال هستند را شناسایی کنند، با آنها ارتباط برقرار کنند و آثارشان را به دست طراحان مجرب بسپارند.
دبیر نمایشگاه دوسالانه بسته‌بندی، در پایان گفت: ما به زودی به یک بازار آزاد راه پیدا خواهیم کرد و تولیدات خارجی با حجم بیشتری وارد ایران خواهند شد؛ ما تولیدکنندگان کجا ایستاده‌ایم؟ محصولات ما چه جایگاهی دارند؟ چه کسی باید بر تن این محصولات لباس تمیز، خوب و شایسته‌ای بپوشاند؟ مسلما اول خود تولیدکنندگان و بعد از آنها طراحان متخصص.



بهرام کلهرنیا - یکی از اعضای گروه مشاوران رویداد - در ابتدای سخنانش با اشاره به صحبت‌های آل‌مظفر، گفت: در آستانه ورود به یک بازار آزاد، باید توجه داشت که وقتی این اتفاق رخ دهد ما در موقعیت جدیدی قرار خواهیم گرفت و رقبایی خواهیم داشت که پر قدرت، پخته و پر‌تجربه هستند. کارشان را خوب می‌شناسند و مجهز به اعتمادی شده‌اند که از پیش نزد ایرانی‌ها وجود دارد، ایرانی‌ها همیشه فکر کرده‌اند که یک محصول بیگانه، محصول بهتری است. گویا در سرنوشت بومی، ملی و تاریخی ملت‌های جهان سوم چنین چیزی را نقش کرده‌اند که ارزان‌تر دیده شوند یا آن‌چنان که شایسته است فاخر بروز نکنند.
او سپس افزود: پس از جنگ جهانی دوم، بسته‌بندی‌ها در جهان به شدت متحول شدند؛ ضرورت استفاده از بسته‌بندی به مثابه یک تلاش تاریخی و فرهنگی پیشینه اصیلی دارد. بسته‌بندی از منظر بازرگانی بیرون آمده، هر کس که چیزی تولید کرده باید با کیفیتی قابل فهم آن‌را به سفارش‌گیرنده‌ای تحویل دهد؛ کیفیت قابل فهم به لحاظ موجودیت آن پدیده، مانند وزن، خاصیت‌ها و چیزهایی که آن را قابل شناسایی می‌کنند.
کلهرنیا ادامه داد: توسعه اجتماعی ضرورت افزودن اطلاعات به بسته‌ها را به جامعه القا کرده است. به علاوه اینکه توسعه اقتصادی، رقابتی را به وجود آورده که رقبا برابر هم قرار گرفته‌ و کوشیده‌اند که بهتر دیده شوند. طراحان ناچار شده اند که بکوشند و اثبات‌کننده ارزش باشند روند تغییرات، این‌جا متوقف نشده و طراحان کوشید‌ه‌اند اثبات کنند چه چیزی درون محصول قرار گرفته و اطلاعاتی دیگری را نیز در اختیار مخاطب قرار دادند.
بهرام کلهرنیا در پایان گفت: شاید باید در کنار برنامه بسته‌ها، در دراز مدت آقای آل مظفر با دوستان و بزرگواران و اساتیدی که همکار این موضوع هستند، پروژه‌هایی ایجاد و توسعه اندیشه علمی و پژوهشی را در این کار در نظر داشته باشند.
سخنران بعدی، شهرزاد اسفرجانی -مدرس دانشگاه و مولف- بود که اظهار داشت: جای خالی بزرگی داشتیم به اسم بسته‌بندی؛ زیرا نقطه تلاقی صنعت، هنر و علم بازار و... بود؛ در نتیجه مثل کودک یتیمی شده بود که کسی به‌تنهایی کاری برای آن نمی‌کرد و در نتیجه بسته‌بندی در هیچ جایی مورد ارزیابی و تحول قرار نمی‌گرفت. این تلاش گروهی که به برنامه امروز منجر شده باعث افتخار همه ماست. ما از هیچ، توانستیم یک پلت‌فرم بسازیم که فقط یک سکو است؛ سکویی برای این‌که طراحان جوان بیایند و از آن به پیش بروند اما از همه مهم‌تر سکو برای این است که تولیدکنندگان ما و مدیران ارشد کشورمان به آن نگاه کنند؛ زیرا تا روزی که مدیران ارشد صنعت و تولید به این نقطه دقیق و عمیق نگاه نکنند و راجع به آن سرمایه‌گذاری فکری، استراتژی، زمانی و... نکنند باز هم تغییری اتفاق نمی‌افتد.



اسفرجانی در ادامه مهم‌ترین نکته در این نشست و حرکت را پیوند‌دادن قدرت‌ها دانست و گفت: مسئولین از یک طرف، نهادها، تولیدکنندگان، طراحان و فضای آکادمیک از سوی دیگر در این جریان به هم نزدیک شدند. این تلاش‌ها به درد نجات دادن بخش خصوصی کشور می‌خورد که اکنون هم، نقطه امید ما و هم بزرگ‌ترین نقطه‌ای است که تهدید‌ها، فشارها، سختی‌ها و تنش‌ها بر روی آن است. آنها باید ضمن اینکه رو به توسعه پایدار می‌روند با قدم‌های لرزان موقعیت کنونی را نیز حفظ کنند، که کار بسیار سختی است. پس بسته‌بندی اکنون نه تنها در کالای مصرفی به صنایع کمک می‌کند بلکه به برندینگ ایرانی در سطح جهان نیز کمک می‌کند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در جهانی‌شدن اقتصاد قرار گرفته‌ایم و اکنون برای صادرات تنها راهی که داریم، بسته‌های اصیلی است که بتوانند هم با خودش پیام کشورمان را منتقل کنند و هم در بازار جهانی خودشان را نشان دهند. به همین دلیل در گروه داوری تلاش کردیم شاخص‌های همه‌جانبه و کل‌نگر را لحاظ کنیم؛ خصوصا امسال سعی کردیم از مراحل قبل تا پس از تولید و بازار را در شاخص‌ها بگنجانیم. حتی امسال از مدیریت پسماند شهرداری تهران دعوت کردیم تا شاخص‌های جدید محیط زیستی و بازیافت را به ما اضافه کنند.
در ادامه، ایمان آل‌مظفر اظهار داشت: ما پس از بررسی‌هایی که با گروه مشاوران بسته‌ها انجام دادیم، تصمیم گرفتیم یک جوان با استعداد را شناسایی و از او حمایت مالی و معنوی کنیم. در طول یک سال آموزش بدهیم و سعی کنیم در نمایشگاه‌های تخصصی بسته‌بندی چه در ایران و چه در خارج از کشور حضور پیدا کند و پس از یک سال، او را به بازار معرفی کنیم. امیدوارم این اتفاق با حمایت تولیدکنندگان و کسانی که دغدغه این کار را دارند، رخ دهد.
پس از این سخنان، آل مظفر از امراله فرهادی، بهرام کلهرنیا و شهرزاد اسفرجانی دعوت کرد تا برای اهدای لوح‌های تقدیر از حامیان برگزاری مراسم، روی سن حاضر شوند.
در این بخش از شرکت‌هایی چون مجتمع چاپ هودیس پارس، مرکز تخصصی طراحی بسته‌بندی مداد نقره، شرکت لبنی پاکبان، روغن موتور سرکان، مواد غذایی رعنا، استودیو طراحی بسته‌بندی طراحان فردا و ماهنامه هنر بسته‌بندی تقدیر به‌عمل آمد.



با حضور اعضای هیئت داوران، برگزیدگان مراسم به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند:
تورج صابری‌وند، سمیه حاجی‌پاشا، لیدا ملیحی، میثم شریف‌نژاد و کیانوش بهرامی دیپلم افتخار بسته‌ها را دریافت کردند.
جایزه ویژه هیئت داوران، تندیس و لوح افتخار بسته‌ها به مجتمع چاپ هودیس پارس تقدیم شد. جایزه نوآوری و نگاه ویژه داوران به همراه تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها نیز به سروش یگانه تعلق گرفت.
احسان اکبری به‌عنوان نفر سوم یک میلیون تومان، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها، محمدرضا اسلام‌پرست به‌عنوان نفر دوم سه میلیون تومان، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها و یکتا جبلی و سید‌مصطفی سیدابراهیمی به‌عنوان نفرات اول پنج میلیون تومان، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها را دریافت کردند.
به لیلا نیرومند به‌عنوان برگزیده سال در بخش دانشجویی وب‌سایت بسته‌ها، تندیس و دیپلم افتخار بسته‌ها داده شد؛ در بخش حرفه‌ای این قسمت، اثری شایسته دریافت جایزه شناخته نشد.
در پایان مراسم، اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور در دو نگارخانه «بهار» و «تابستان» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۲۶ مهر ادامه خواهد داشت.




 






زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن