پوسترهای تایپوگرافی در زوریخ


غزال باباجانی/ گروه ترجمه
babajani@rangmagazine.com


نمایشگاه پوسترهای تایپوگرافی با عنوان «فقط حروف»، از اول سپتامبر الی دهم دسامبر 2010 در زوریخ برگزار می شود. این نمایشگاه با تمرکز بر پوسترهایی که منحصرا با حروف و متن طراحی شده اند، جلوه های بصری جذاب و شیوای پوسترهای تایپوگرافی لاتین را از سال 1965 تا کنون به نمایش گذاشته است.
این سبک پوسترهای تایپوگرافی که درواقع نقش اعلان عمومی را بازی میکنند از زمان اختراع چاپ کتاب رواج پیدا کردند. این در حالیست که پیشینه پوسترهای مصور و مدرن امروزی تنها به اواخر سده نوزدهم میلادی و بواسطه امکاناتی که چاپ سنگی در ابعاد بزرگ فراهم نموده بود باز می گردد. در پوسترهای مصور اولیه نوشتار و حروف نقش تبعی و فرعی داشتند. اطلاعات متنی که یکی از اجزای مورد نیاز پوستر بود به تصویر الحاق میشد اما به عنوان یکی از عناصر سازنده و اصلی ترکیب بندی کلی پوستر بشمار نمی رفت.
هرچند در حدود سالهای 1915، نوشتار و متن به عنوان یک عنصر مستقل طراحی شناخته و پذیرفته شد. این زمان، نخستین دوره اوج پوسترهای تایپوگرافی آغاز میشود. در این دوره کاربرد منطقی نوشتار، از طریق طیف وسیعی از اندازه های مختلف فونت، تایپ فیس ها و رنگهای متنوع و همچنین کارکرد دقیق خط زمینه حیات دوباره می یابد؛ و خوانا بودن پیام پوستر دغدغه اصلی طراح شمرده می شود.
در سالهای آغازین دهه شصت، طراحان جوان با ارائه گونه ای دیگر از تجربیات تایپوگرافیک برونگرایانه، پرحرارت و نوآورانه خود در جهت عکس سبک پوستر تایپوگرافی ژرمن-آنگلوساکسون پیشرفت نمودند. زبان، اینک به شکلی فیگوراتیو استفاده می شد. همچنان که کلمات شکل گرفته و فضای پوستر را دربرمیگرفتند و حروف متحرک و پویا – با یا بدون معانی مشخص – به مایه اصلی طراحی برای یک بازی جذاب و خیره کننده با فرم ها تبدیل میشدند.
ضوابط و معیارهای خوانایی دست کم طیف متنوعی از مفاهیم پوستر را به عنوان یک وسیله ارتباطی منعکس میکنند. پیشرفتهای صنعتی و فنی در حیطه طراحی و چاپ – از چاپ کتب با با چوب و یا حروف سربی تا چاپ سنگی، و بعدها تا تصویرگذاری و حروف دیجیتال – نیز نقش بسزایی در این تاثیرگذاری بصری داشته اند.
پوستر تایپو گرافی معاصر و مدرن نه تنها مجموعه ای از گرایشات متنوع را به نمایش می گذارد، بلکه به قطع گواه اداره ماهرانه طیف وسیعی از دستاوردهای گوناگون طراحی می باشد. هدف از برگزاری این نمایشگاه اثبات این امر است که پوستر همچنان کاربرد خود را به عنوان بستری برای تجربیات و پژوهشهای تایپوگرافیک حفظ کرده و پوسترهای تایپوگرافی مطمئنن قادر به رقابت با پوسترهای مصور خواهند بود.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن