تایپ‌فیسی ویژه برنامه «۹۰»


از ابتدای فصل جدید بازی‌های لیگ برتر فوتبال، تایپ‌فیس جدیدی در بخش‌های مختلف برنامه «نود» استفاده می‌شود. این تایپ‌فیس توسط «رضا غفاری» ویژه این برنامه طراحی شده و اجرای آن تا رسیدن به محله نهایی بیش از یک سال طول کشیده است.
غفاری در گفت‌وگو با مجله رنگ درباره علت و چگونگی ارائه این تایپ‌فیس به برنامه «نود» گفت: «من علاقه زیادی به فوتبال و این برنامه دارم و به همین خاطر دوست داشتم فونت ویژه خودش را داشته باشد. سال ۱۳۹۲ عادل فردوسی‌پور را دیدم و پیشنهاد فونت ویژه‌ای برای برنامه ۹۰ را به او دادم که خیلی استقبال کرد. بعد از آن، چند جلسه گذاشتیم و صحبت‌ کردیم و اتودهای اولیه را به او دادم تا کار شروع شود.»



رضا غفاری می گوید اتود اولیه‌ی تایپ‌فیس ۹۰ به صورت دستی روی کاغذ طراحی شده و پس از رسیدن به ایده‌ی مناسب، حروف طراحی شده اسکن و سپس با نرم‌افزارهای مربوط به طراحی حروف اجرا شده است.
غفاری درباره همکاری با عادل فردوسی‌پور می‌گوید: «پیشرفت کار و اتودها را با آقای فردوسی‌پور چک می‌کردم. او دید خیلی خوبی به این موضوع داشت. اتودها و توضیحات درباره فونت را قبول می‌کرد و جبهه نمی‌گرفت. حرف‌های مرا به‌عنوان کسی که در این کار تجربه دارد، می‌پذیرفت و می‌گفت من در این زمینه تخصصی ندارم و هر چه شما بگویید برایم قابل قبول است.»
غفاری معتقد است وجود کنتراست نرمال در حروف تایپ‌فیس برنامه ۹۰ باعث می‌شود بیننده هنگام خواندن مطالب با مشکل ناخوانایی مواجه نشود. او موقع طراحی نظر دوستانش را هم در مورد خوانایی و ویژگی‌های دیگر حروف جویا شده است.
طراح تایپ‌فیس «نود» درباره این‌که ورزشی و چالشی بودن این برنامه چه نقشی در نوع طراحی‌اش داشته است می‌گوید: «جنبه چالشی برنامه را در نظر نداشتم. خوانایی و اسپورت بودن فونت برایم مهم بود و سعی کردم از حال و هوای عربی در بیاید.  می‌خواستم مشکل پر بودن دایره‌ها را حل کنم، چون در تلوزیون‌هایی با ابعاد و کیفیت مختلف دیده می‌شود و  مهم است که فونت راحت خوانده شود.» او معتقد است این فونت برای برنامه‌های ورزشی دیگر هم مناسب است ولی مسلما ویژه «نود» طراحی شده است.

به گفته رضا غفاری این تایپ‌فیس در ۴ پایه Bold , Regular , Light و ExtraBold طراحی شده است تا بر مبنای نیاز برنامه، در نامه‌نگاری‌ها، صفحات وب و صفحه نمایش تلویزونی استفاده شود.


















زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن