نمایشگاه مروری بر جلدهایی از دوره تیموری تا دوره معاصر


نمایشگاه «مروری بر جلدهایی از دوره تیموری تا دوره معاصر» جمعه 24 اردیبهشت در گالری عتیقی گشایش می‌یابد.

این مجموعه نفیس که شامل بیش از 50 جلد از دوران مختلف هنر ایران است برای اولین بار به نمایش در می‌آید و در آن انواع جلدهای ضربی، سوخت، روغنی، ترمه و... دیده می‌شود. قدیم‌ترین اثر این نمایشگاه مربوط به دوره سلجوقی و آخرین آثار ساخته کارگاه استاد محمدهادی عتیقی دارنده این مجموعه است.

استاد محمدهادی عتیقی مقدم فرزند استاد حسین عتیقی و نواده ملاحسین صحافباشی آستان قدس رضوی، از استادان بنام صحافی سنتی و مرمت کتاب، کارشناس و مجموعه‌دار نسخه‌های خطی و آثار کاغذی متولد 1335 در تهران است. از سال 1345در کارگاه خانوادگی عتیقی (که در سال 1228 به دست ملاحسین صحافباشی یکی از نامدارترین صحافان دوره قاجار تأسیس شد) به همراه برادرانش، نزد پدرش حسین عتیقی مقدم (نوه ملاحسین) آغاز به کار کرد.

 عتیقی در زمان اقامت در پاریس از سال 1360 تا 1367 به مرمت نسخ خطی و آثارکاغذی مراکز فرهنگی دولتی و خصوصی معتبر پاریس پرداخت و از سال 1368 تا 1370 در زمان اقامتش در لندن نیز مرمت نسخ خطی و آثارکاغذی مراکز فرهنگی دولتی و خصوصی در انگلیس را عهده‌دار بود.

 ساخت و مرمت انواع جلدهای کهن از دوره سلجوقی تا دوره معاصر (سوخت، ‌ضربی، معرق و روغنی)، برگزاری کارگاه صحافی سنتی (خانواده عتیقی) در کارگاه‌های تخصصی همایش گنجینه هنرهای فراموش شده به دعوت فرهنگستان هنر در مجموعه فرهنگی هنری صبا آذر و دی 1386 و برگزاری نمایشگاه و کارگاه مرمت و صحافی سنتی در موزه ملل، مجموعه سعدآباد شهریور و مهر 87 از دیگر فعالیت‌های این مرمت‌گر است.

 وی برگزیده و تقدیر شده به عنوان خادم قرآن ( جلدسازی و صحافی) به همراه برادرانش (خانواده عتیقی) در سال 1377 توسط ریاست جمهور وقت، نفر برگزیده صحافی، بازسازی و مرمت جلدهای چرمی در مراسم بزرگداشت حامیان نسخ خطی در سال 1382، تقدیر شده به عنوان مجموعه‌دار در نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق در موزه هنرهای معاصر در تیر و مرداد 87 است.

این نمایشگاه تا 13 خرداد 89 همه روزه از ساعت 17 تا 20 در محل نگارخانه عتیقی واقع در خیابان دزاشیب، خیابان بوعلی، چهارراه اسدی، کوی محسن کریمی، کوی مهرناز، شماره ۵ پذیرای علاقمندان خواهد بود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن