گزارشی از گردهم آیی اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران



اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران امروز (7 اردیبهشت) در روز جهانی گرافیک
گردهم آمدند.

در ابتدای این مراسم عکس یادگاری اعضا در حیاط خانه هنرمندان ایران ثبت شد و سپس مراسم در سالن بتهوون خانه ی هنرمندان آغاز شد.
در شروع مراسم فرشید مثقالی (رییس انجمن) گزارشی از عملکرد هیات مدیره ارائه کرد و سپس تهمتن امینیان با رونمایی از وب سایت جدید انجمن توضیحاتی را پیرامون مراحل راه اندازی و امکانات وب سایت به حاضران اعلام نمود.
در بخش دوم نماینده اداره کار ضمن ارائه گزارش به تعدادی از سوالات حاضران پاسخ داد و سپس با قرائت بیانیه هیات داوران توسط مریم کهوند، از برندگان دوره ی پیشین و دوره دوم نشان اردیبشهت تقدیر به عمل آمد.
هیات داوران؛ نشان اردیبهشت این دوره را به مرجان زاهدی و علی رضا یزدانی اهدا کردند و همچنین از فاطمه نادری تقدیر شد.

متن بیانیه هیات داوران:

بیانیه هیات علمی دومین دوره پژوهش نشان اردیبهشت
انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران پیرو اعتقادبه گسترش و ترغیب فرهنگ پژوهش و تحقیق در زمینه ی طراحی گرافیک دومین دوره ی پژوهش نشان اردیبهشت را برگزار نمود. در این راستا پس از فراخوان اولیه در طول 4 ماه 22 مقاله ی پژوهشی و 2 مقاله ی ترجمه شده از سوی همکاران علاقه مند ارائه شد.
 اگرچه شمار آثار ارائه شده کمتر از دوره  گذشته بود، ولی سطح کیفی و محتوائی مقالات از دوره ی اول بالاتر بود. در این خصوص هیات علمی این دوره لازم می داند نکات مهم زیر را خاطر نشان سازد:
1- موضوعات ارائه شده ی این دوره به مسائل کلی و نظری بیش از مطالب روز و کاربردی گرافیک گرایش داشته است. انجمن امیدوار است که در دوره های آتی توازن مطلوبتری بین این دو برقرار شود.
2- عموم مقالات به وسیله ی دست اندر کاران شاغل به حرفه تهیه شده بود، در حالی که انتظار می رفت مقالات ارائه شده توسط اساتید و معلمین گرافیک در سطوح مختلف بیش از این باشد.
3- موضوعهای ارائه شده ی حاضر بسیار متنوع بودند، این برخورد در عین حال که امتیازاتی در بر دارد، ما را از مسائل کاربردیِ روز ایران دور می کند.  امید است که انجمن در دوره های بعدی با تعیین محورهای موضوعی خاص، این کوشش ها را پر بارتر سازد.
4- تعداد منابع و مآخذ یاد شده همراه با مقالات به مراتب بیشتر از دوره ی گذشته بود. با این وصف انجمن لازم به یادآوری می داند که منابع چاپ و انتشار یافته توسط نویسندگان و ناشرین معتبر جهان همچنان از منابع دریافت شده از اینترنت دارای اعتبار بیشتری است ... و نیز از ارائه کنندگان مقالات در دوره های بعد انتظار می رود در آدرس دهی و ارجاعات به منابع مورد استفاده، دقت و حوصله ی بیشتری از خود نشان دهند.
5- در پاره ای از موارد مقالات ترجمه شده به عنوان تالیف ارائه شده بود. این گونه مقالات با نظر هئیت علمی مردود تلقی شده و از مرحله بررسی بیشتر برای حضور در کتاب اردیبهشت حذف گردید.
 هیات علمی دومین دوره نشان اردیبهشت پس از مطالعه و ارزیابی آثار ارسال شده، در مجموع 12 اثر را برای چاپ در دومین کتاب اردیبهشت برگزید. از این آثار ده مقاله در بخش تالیف و پژوهش و دو اثر در بخش ترجمه می باشند، و طبیعی است، پیش از انتشار هماهنگی لازم برای ویرایش نهائی این مقالات ارزشمند با  نویسندگان آنها به عمل خواهدآمد.
اسامی نویسندگان و ارائه کنندگان  مقالات برگزیده به ترتیب حروف الفبا به شرح زیرمی باشد:
 1- ثمینه حدادی
 2- علی اصغر حسینی
3- مریم حق پرست
4- مجتبی دلخوشیان
5- مرجان زاهدی
6- سوده عشقی
7- محمد علی کریمی پور
8- نازنین گرزن
9- فاطمه نادری
10- فرید یاحقی
11- علیرضا یزدانی
هیات علمی،  برای دریافت نشان اردیبهشت،
در بخش تالیف و پژوهش ...
مقاله ی آقای علیرضا یزدانی با عنوان «درآمدی بر آسیب شناسی شغلی در طراحی گرافیک»
و در بخش ترجمه ...
مقاله ی خانم مرجان زاهدی با عنوان «مقدمهای بر روش شناسی پژوهش در طراحی گرافیک»
را شایسته دریافت نشان اردیبهشت می داند.
 همچنین به خاطر تأکید به اهمیت پژوهش در زمینه های کارآمد و مناسب با مسائل روز طراحی گرافیک ایران، مقاله پژوهشی خانم فاطمه نادری با عنوان «جلوه های خط کوفی بنایی در هنرهای معاصر» را در بخش تألیف و مقاله آقای علی اصغر حسینی با عنوان «تناسب و خطوط راهنما برای خوشنویسی و طراحی حروف عربی» را در بخش ترجمه شایسته تقدیر تشخیص داده شد.

هیات علمی دومین دوره پژوهش نشان اردیبهشت مصطفی اسدالهی ـ لادن رضائی ـ مسعود سپهر-
 مریم کهوند ـ فرشید مثقالی
 اردیبهشت 1389




از حاشیه های این رویداد

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن