فیلی زاده؛ در کارهایم به دنبال ارائه پیام مستقیم نیستم


طراح پوستر جشنواره «سینماحقیقت» گفت: در کارهایم به دنبال ارائه پیام مستقیم نیستم وگرنه به جای این پوستر، می‌توانستم تصویر دوربین فیلمبرداری و حلقه نگاتیو بگذارم.
«سیامک فیلی‌زاده» طراح پوستر دومین جشنواره سینما حقیقت اظهار داشت: به نظرم پوستر جشنواره «سینما حقیقت» پوستر ساده‌ای است که پیرو کارهای قبلی من، به دنبال انتقال مستقیم مفاهیم نیست و به صورت غیرمستقیم آنها را بیان می‌کند.
فیلی‌زاده که 5 سال پوستر جشنواره فیلم فجر را طراحی کرده است، به فارس گفت: در طراحی این پوستر، هر فیلم مستند را یک سنگ در نظر گرفته‌ام که سنگ‌ها در کنار یکدیگر نمادی از جشنواره «سینما حقیقت» هستند و چیدمانی در آنها اتفاق نیافتاده و دقیقا از جایی که این سنگ‌ها عرضه می‌شد، با چیدمانی غیرمنظم عکاسی کردم.
وی افزود: هر فیلم مستندی که ساخته می‌شود، چون به واقعیت تعلق دارد، در این پوستر یک سنگ محسوب می‌شود اما چون از ذهن مستند‌ساز عبور می‌کند، تراش می‌خورد، در این پوستر نیز به جای این که سنگ‌های طبیعی نشان داده شود، سنگ‌های تراش خورده که ناشی از واقعیت هستند به تصویر کشیده شده است.
فیلی زاده با بیان این مطلب که هیچ وقت در پی تکرار المان‌های گذشته در طراحی پوسترهای سینمایی نبوده است، گفت: در کارهای قبلی‌ام نیز هرگز به سمت المان‌هایی مثل دوربین فیلمبرداری یا حلقه فیلم نرفتم، هر چند به‌راحتی این کار امکان‌پذیر بود و مخاطب هم آن را درک می‌کرد. پوسترهای من همیشه به صورت غیرمستقیم عمل می‌کنند و سراغ المانهای آشکار نمی‌رود.
وی ادامه داد: پوستر جشنواره‌های فیلم و مستند به دلیل عدم فضایی تبلیغاتی و نداشتن عمومیت مخاطب، نیازمند تامل و مکث مخاطب است. مخاطبی که سوار ماشین است الزاما نباید درک کاملی از این پوسترها داشته باشد اما چون این پوسترها در محافل جشنواره‌ای نصب می‌شوند، در لحظه نخست باعث مکث مخاطب می‌شوند.
وی ادامه داد: مهم همان لحظه اولی است که مخاطب نسبت به آن مکث می‌کند هرچند ممکن است زبان آن برایش گنگ باشد ولی او را به فکر وادار می‌کند تا برداشت خودش را داشته باشد و به نظر من این پوسترها اساسا در ذهن ماندگار‌تر هستند.
فیلی زاده گفت: در مرحله اول جلب نظر کارکرد بسیار مهمی در این پوسترها دارد و سپس انتقال پیام. متاسفانه چون این پوسترها اغلب شکل انجام وظیفه برای تزئین جشنواره را به خود می‌گیرند، به این توجه نمی‌شود که باید مفاهیم عمیق‌تری را به مخاطب منتقل کنند. حال این که چقدر این پوستر خوب یا بد بوده است را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم مخاطب خود را به فکر وادار خواهد کرد.
وی در انتهای سخنانش درباره پیشنهاد طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر امسال گفت: امسال پیشنهاد طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر را داشتم اما چون زمان کافی برای انجام آن نداشتم و با توجه به استمرار این طراحی‌ها، ایده جذاب و خاصی هم در این مورد نداشتم، آن را نپذیرفتم. 

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن