آزیتا روزبه؛ پوسترم به نام فرد دیگری عرضه شده بود


یک هنرمند جوان ادعا کرد:یکی از پوسترهایم را که برای مسابقه پوستر یادمان حسین پناهی و خسرو شکیبایی به خانه گرافیک اصفهان ارسال کرده‌ام به نام فرد دیگری عرضه شد و همان فرد هم جایزه‌ی برگزیده‌ی آن مسابقه را گرفته است.
آزیتا روزبه بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر که در عرصه‌ی هنرهای تجسمی هم فعال است،در توضیح روند این ماجرا یادآور شد: در تیرماه 88 در جراید و روزنامه‌ها فراخوان مسابقه پوستر یادمان حسین پناهی و خسرو شکیبایی را به همت خانه گرافیک اصفهان، حوزه هنری اصفهان خواندم و طبق این فراخوان هفت پوسترم را از این دو هنرمند ارسال کردم.
 او ادامه داد: این پوسترها را شخصا به اصفهان بردم و در عین حال با پست هم فرستادم و از طریق سایت «زیبنو» که اسپانسر این مسابقه بود، کارها را ارسال کردم. شنبه 9 آبان ماه در روزنامه‌ها خواندم که خانه گرافیک اصفهان اسامی پذیرفته شدگان این نمایشگاه را اعلام کرده است و خوشحال شدم که نامم در لیست پذیرفته‌شدگان هست.
 آزیتا روزبه گفت:20 آبان ماه برای برپایی مراسم افتتاحیه راهی اصفهان شدم و قصد داشتم طی شش روز برگزاری در آنجا حضور داشته باشم و از برگزارکنندگان این مسابقه نیز قدردانی کنم که نام خسرو شکیبایی را زنده نگه داشتند.
 او در ادامه خاطرنشان کرد: ابتدا که عازم اصفهان بودم با خود فکر کردم ـ با وجود اینکه اثرم در این نمایشگاه حضور دارد ـ چرا برای من دعوت نامه‌ای نیامده است به هرحال وقتی به اصفهان رسیدم به نمایشگاه برگزار شده رفتم و سه پوسترم را که انتخاب شده بود را دیدم. اما در یکی از این آثار به جای اسم من، اسم فرد دیگری به نام محمدهادی عسگری‌فر از اصفهان خورده بود. البته این پوستر را یک مقدار تغییر داده بودند اما اصل پوستر، همان طرح پوسترم بود و همین پوستر در روز اختتامیه این برنامه برگزیده اول شد.
 آزیتا روزبه گفت: پیرو این اتفاق وقتی از مسئولان برگزارکنندگان پیگیر شدم آنها گفتند، این آقا پوسترش را زودتر از شما ارسال کرده است. وقتی در مراسم اختتامیه‌ی این مسابقه شرکت کردم که حداقل با این آقا روبرو شوم. ایشان خودشان برای گرفتن جایزه نیامده بودند و نماینده فرستاده بودند. هر چقدر از مسئولان برگزار کننده نمایشگاه خواستم من را با ایشان روبرو کنند تاکنون این اتفاق نیفتاده است و حتی آنها مدارکی هم به من ارایه نکردند که این پوستر زودتر از پوستر من به آن‌ها ارائه شده است.
او گفت: با توجه به این شرایط پیش‌آمده وکیل گرفته‌ام و این موضوع را پیگیری قانونی می‌کنم. این هنرمند جوان درعین حال یادآور شد: در همان روزهای برپایی این نمایشگاه که در اصفهان بودم نامه‌های شکایتی را به مدیر حوزه هنری اصفهان، حراست، وزارت ارشاد تهران و اصفهان فرستادم که هیچ کدام تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
 این هنرمند با اشاره به سه پوستری که در این نمایشگاه از او انتخاب شده بود، اذعان داشت: در این نمایشگاه پوستری از حسین پناهی به نام «دفتر و کلاغ» و پوستری از خسرو شکیبایی به نام «اسطوره هنر هفتم» داشتم و سومین کارم با نام «قاصدک» که با یک مقدار تغییر در اصل پوستر به نام فرد دیگری عرضه شده بود، حضور داشت.
روزبه در پاسخ به این پرسش که پوستر«قاصدک» را پیش‌تر در کدام نمایشگاه و یا مسابقه‌ای ارائه داده است به ایسنا گفت:‌ در هیچ مسابقه‌ای ارائه ندادم و فقط برای شرکت در این مسابقه به سایت زیبنو (اسپانسر این برنامه در اصفهان) دادم.
 وی درباره ارائه این پوستر برای انتشار در این خبر نیز مطرح کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده برای پوستر «قاصدک» که فردی دیگری با کمی تغییرات آن را به نام خودش ثبت کرده است و در عین حال قصد دارم این پوستر را برای کار دیگری برای زنده‌یاد شکیبایی استفاده کنم بنابراین ترجیح می‌دهم تا آن کار به سرانجام نرسیده است، این پوستر را خیلی علنی نکنم.
 آزیتا روزبه به قطعه شعری که برای زنده‌یاد شکیبایی سروده است و در پوستر «قاصدک» از آن بهره برده اشاره کرد و افزود: در پوستر «قاصدک» برای شکیبایی قطعه شعری سروده بودم و ابتدا قصد داشتم این قطعه شعر را در جایی ثبت کنم تا حقوقش متعلق به خودم باشد، اما تاکنون علی‌رغم پیگیری‌ها نتوانستم این کار را انجام بدهم، گویا چنین روندی برای ثبت شعر در ایران وجود ندارد.
 وی در پایان گفت: آشنایی خانواده‌ام با استاد شکیبایی به 23 سال قبل برمی‌گردد و بر اساس همین آشنایی و دوستی مجسمه‌ای از زنده‌یاد خسرو شکیبایی ساختم و سال 77 به ایشان تقدیم کردم.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن