گفتگو با مجید عباسی در ارتباط با پرشینایسیمو



گفتگو: شهاب اشتری


نمایشگاه هایی از آثار طراحان گرافیک ایران در جنب شانزدهمین مسابقه ی بین المللی دعوتی پوستر کلرادو ۲۰۰۹ در دانشگاه ایالتی کلرادو برگزار می شود.
"پرشیانیسیمو" عنوان نمایشگاه طراحان گرافیک ایران است که در آن ۲۸ پوستر از ۲۸ طراح ایرانی به انتخاب مجید عباسی در موزه ی هنرهای معاصر فورت کالینز به نمایش در می آید، و نمایشگاهی جداگانه ای از طراحی های پوستر و جلدهای کتاب های مجید عباسی در گالری کرافمن دانشگاه ایالتی کلرادو نیز برگزار می شود.
همچنین در همین ارتباط مجید عباسی نیز سخنرانی در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران و نسل امروز طراحان گرافیک با عنوان "اصالت و طراحی گرافیک امروز" خواهد داشت.
او به عنوان تنها داور و مهمان افتخاری در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دعوتی پوستر کلرادو ۲۰۰۹ برای اعلام جوایز شرکت خواهد کرد.
در همین ارتباط با مجید عباسی گفتگویی داشته ایم که در پی می آید.


درباره ی کلیت نمایشگاه پوسترهای دعوتی کلرادو توضیح بفرمایید ؟
این نمایشگاه با سایر نمایشگاه ها و بینال های بین المللی تفاوت اساسی دارد و آن اینکه مدیران برگزارکننده ی آن، طراحان گرافیک را با شناخت قبلی برای شرکت در این مسابقه دعوت می کنند و به همین دلیل این نمایشگاه عنوان دعوتی گرفته است.
کمیته ی برگزاری این نمایشگاه همگی استادان دانشگاه ایالتی کلرادو هستند. هر ساله برای این نمایشگاه فقط یک داور نظارت کرده و جوایز و دیپلم های افتخار را مشخص می کند . لذا کار ساده ای است و هر داور بنا به گرایش های فکری و نوع شناختش از گرافیک معاصر جهان داوری می کند.
امسال من داور هستم و انتخاب هایم را انجام داده ام سه جایزه ی اصلی همراه با هفت دیپلم افتخار که نتایج آن اعلام خواهد شد.

چرا شما را به عنوان داور این دوره انتخاب کردند ؟

تصور من این بود که من عضو گروه داوران هستم ولی بعدن متوجه شدم که یک داور بیشتر ندارد و این دوره من داور این مسابقه خواهم بود . این بینال را سه نفر برگزار می کنند ؛ جان گراودال ، باب کانس و فیل ریسبک که از اساتید دپارتمان هنر، دانشگاه ایالتی کلروادو هستند . من ایشان را در سال 2002 در بینال برنو در جمهوری چک دیدم که پس آشنایی، از من دعوت کرد تا در این نمایشگاه شرکت کنم . البته حتمن دلایل خودشان را برای این انتخاب داشتند . 

قرار هست نمایشگاهی هم از آثار شما برگزار شود. در این باره هم برایمان بگویید.

این رویداد از طراحان مختلف دعوت می کند و جوایزی هم به آنها می دهند.
من هم به عنوان میهمان افتخاری و تنها داور این نمایشگاه می بایست آثار خودم را در قالب نمایشگاهی به نمایش بگذارم که حالا موعد برگزاری آن رسیده است.
برای این نمایشگاه 25 پوستر و 70 کتاب را فرستاده ام که روالش را طی خواهد کرد. موضوع سخنرانی بنده هم معرفی تاریخ گرافیک ایران، روند پیشرفت گرافیک و معرفی طراحان معاصر ایرانی است. به همین خاطر پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی را دادم از طراحان معاصر ایرانی، که خیلی برایشان قابل فهم نبود و پس از اینکه آثار را فرستادم، متقاعد شدند نمایشگاه را در مکانی معتبر و مهم برگزار کنند، یعنی موزه ی هنرهای معاصر فورت کالینز درکلرادو.

معیار انتخاب افراد برای این نمایشگاه چه بوده و چرا در نمایشگاه های خارجی ایرانیان، همیشه اسم های تکراری حضور دارند ؟

این انتخاب به شناخت من بستگی دارد و نحوه ی کار افراد ، پیشینه ی حرفه ای کار آنان و مواردی از این دست برای من اهمیت بسیار زیادی دارد . هدف من این بود که این مسیر را ادامه بدهم و سعی کردم کارهای مربوط به چند سال اخیر که کارهای برجسته ی افراد مختلف باشد را انتخاب کنم . چرا که مطمئنن کمک شایانی به شناخت طراحی پوسترهای معاصر ایران در آمریکا می کند.
این انتخاب من بوده و من بر اساس شناخت خودم انجام دادم. این اولین نمایشگاه گروهی است که در قاره ی آمریکا برگزار می شود که 28 طراح از نسل معاصر در آن حضور دارد و وسعت بسیار زیادی هم دارد. هم از لحاظ تعداد شرکت کننده و هم تنوع طراحان. البته قبل از این نمایشگاه دیگری بوده ولی نه به این وسعت.

فکر می کنم این طراحان بیشتر بر اساس ارتباط هایی که به هر شکل ایجاد شده و بر اساس ارتباط بیشتر با شما انتخاب شده اند.
این طبیعی است . بخشی از کار یک طراح ، داشتن روابط عمومی میان همکاران و مخاطبان خودش است . در این نمایشگاه قرار نیست کار عده ای ارزیابی شود.
مثلن چند سال پیش نمایشگاهی در سوییس برگزار شد به نام 10 استاد سوییس . آیا سوییس فقط 10 استاد طراح پوستر دارد ؟ نمایشگاهی که در آن از آرمین هافمن و ژوزف مولر بروکمن حضور داشتند تا ملک ایمبودن ؛ با فاصله ی بسیار زیاد . حتا ورنر یکر هم حضور نداشت که شاید در آن روزگار از بهترین طراحان سوییس بود .
در این نمایشگاه فقط به این اندیشیده ام که امکان حضور بیشتری از طراحان حرفه ای و پوسترهای خوب در این نمایشگاه باشد . این یک برآیند خیلی خوبی است از طراحی پوستر معاصر ایرانی.

این نمایشگاه چقدر درشناخت فرهنگ ، هنر و  همچنین طراحان گرافیک ایرانی موثر است؟
تفاوتی که آمریکا و اروپا با هم دارند در این است که اروپا این تجربه ی شناخت از طراحی معاصر ایران را بیشتر داشته است .
در فرانسه، ایتالیا، بلژیک و هلند نمایشگاه هایی برگزار شده است ولی در آمریکا کمتر. بنابراین قاره ی آمریکا به ویژه آمریکای شمالی آشنایی کمتری با گرافیک ایران دارد .
حالا امکان بسیار خوبی فراهم شده است که با طراحی پوستر ایران آشنا بشوند. من هم سعی کردم در سخنرانی ای که در دانشگاه کلرادو داشتم درباره ی ریشه های گرافیک معاصر ایرانی صحبت کنم. بر این اساس سعی بر این است که این اتفاق به بهترین شکل ممکن به وقوع بپیوندد و آثار در یک محیط آکادمیک برای مخاطب عرضه شود.

عنوان نمایشگاه به چه معناست ؟
پرشینایسیمو؛ عنوانی است ترکیبی به زبان ایتالیایی که در واقع از موسیقی می آید.
ایسیمو که در آخر پرشین هست در زبان ایتالیایی به معنی زیاد و خیلی است و هرگاه با کلمه ای ترکیب می شود معنی خیلی زیاد می دهد. پرشینایسیمو یعنی خیلی ایرانی یا اینکه جایی که طراح ایرانی زیادی در آنجا وجود دارد ولی نمی شود آن را ترجمه کرد. عبارتی است جهانی و تقریبن در همه جای دنیا معنی و مفهوم آن شناخته شده است.
در همین راستا سایتی را هم طراحی کرده ام که قرار است بیشتر به معرفی آثار بپردازد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن