گزارشی از نمایشگاه آثار طراحان گرافیک معاصر ایران



گزارش: حسین نوروزی



نمایشگاه آثار طراحان گرافیک معاصر ایران در کرمان افتتاح شد.

چهارشنبه  ۱۳ آذر ماه ۱۳۸۷ شهر کرمان شاهد افتتاح نمایشگاهی از آثار طراحان گرافیک معاصر ایران بود.
آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه شامل آثاری از: سرژ آواکیان، ابراهیم حقیقی، مصطفی اسداللهی، کوروش پارسانژاد، مریم کهوند، دکترمجید علم، حسین نوروزی، فرزاد ادیبی و بهروز کیانی بود.
افتتاح این نمایشگاه با مراسمی در صبح و بعد از ظهر  باحضور مسوولین و مدرسین دانشگاه های کرمان و مقامات فرهنگی و حضور کوروش پارسانژاد و ابراهیم حقیقی همراه بود.
در مراسم پیش از ظهر در محل دانشگاه آزاد کرمان که بیش از ۴۰۰ نفر از دانشجویان وعلاقمندان حضور داشتند ابراهیم حقیقی به ایراد سخنرانی پرداخت.
حقیقی سخنانش را به ارائه تاریخ نسبتن مفصلی از پیدایش ورشدگرافیک و دوره‌های فراز وفرود آن در جامعه ایرانی پرداخت. وی با اشاره به اولین نشریات فارسی زبان و نخستین آگهی ها جهت درج در نشریات ادواری مکتوب از طراحان و نقاشان تبلیغاتی و آژانس‌های دهه ۳۰ تا ۵۰ یاد کرد.
ابراهیم حقیقی ضمن برشمردن نمونه هایی از انواع تقسیم بندی ها ی گرافیک معاصر ایران به وجوه مشخصه گرافیک تجاری وفرهنگی پرداخت .
رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در پایان به طور اختصار به آسیب شناسی در حوزه گرافیک معاصر ایران اشاره کرده و در همین راستا به ارائه راهکارها و رهنمودهایی به دانشجویان این رشته پرداخت.
مراسم افتتاح نمایشگاه آثار نیز در بعد از ظهر همان روز در محل موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان توسط رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران  و دکتر مجید علم انجام گرفت.
گفتنی است این نمایشگاه حاصل برنامه ریزی و تلاش دکتر مجید علم استاد و مدرس گرافیک دانشگاه آزاد و دانشگاه سوره کرمان است .
مجید علم پیش از این در شهر تورنتو فعالیت هنری داشته است اما از ۲ سال پیش و بعد از بازگشت به ایران توان خود را در جهت آموزش و معرفی رشته گرافیک در جامعه صرف می کند.
نمایشگاه حاضر در آینده توسط دکتر علم در شهر بیرجند، بندر عباس و  تورنتو کانادا به نمایش در خواهد آمد.
در یادداشت ابتدای این نمایشگاه آمده است:
"چه بسیار «کلوت»ها که بناهای مجلل پنداشته میشوند و چه بسیار «کاخ»های زرنگار که کلوتی بیش نیستند. و بنیانشان برباد...
نظاره بر بنای گرافیک ایران را از دور و نزدیک شاید بتوان به همان کلوت‌های شهداد تشبیه کرد. اما «دیدار» باید تا غبار از چشم برچیده شود و چند و‌چون این بنا را آنگونه که هست بتوان به تماشا نشست.
گرافیک ایران تنها با تکیه بر برج میلاد تهران رفیع نخواهد شد اگر ریشه در خاک ندواند وخاک ایران تنها خاک تهران نیست!
بسط و گسترش هنر گرافیک با دیدار است  که به غنا میرسد. و یک اثر گرافیک تا گاهِ نشر نیابد و تا فرصت نشستن بر مردمک دیدگان نیابد توفیقی را بدست نخواهد آورد. و این همان وجه رسانه‌ای گرافیک است. اعلان‌ها و پوستر‌ها و آفیش‌ها و پلاکات‌ها کادرهایی هستند که بدین قصد از مبدا ذهن طراح بر سطح سفید چهارگوش صفحه جاری گشته و عینیت یافته‌اند. اما دردناک خواهدبود اگر آثاری بدین منظور آفریده شود اما در طاقچه عادت کلان‌شهرهای بتونی جا خوش کرده و صورت انتشار نیابد. ویا لااقل دیده نشوند.
نمایشگاه آثار طراحان گرافیک ایران در کرمان فرصتی برای دیداراست.بخشی از منظر گرافیک معاصر ایران با ترکیبی از سه نسل آغازین و واپسین. ازکهن ترین تا جوانترین.
اما وجه مشترک میان همه آنها از دیرین ترین تا معاصرترین ها تلاش در راه مصور کردن اندیشه است. جوانترین‌ها به همان شیوه پیشینیان بر سطح سفید صفحه نقش میاندازند. با این تفاوت که آن مداد را بر کاغذ می‌سایید و این موس بر پد. اما در فرایند تعامل اندیشه و صفحه کمترین حادثه جدیدی اتفاق نیافتاده است. مدادها اگرچه به موشها و موشواره‌ها تبدیل شده اند اما اصل همان است که بود: شکار اندیشه. وابزار شکار در حوزه گرافیک همان مدادی است که امروز موشواره شده است. اما شکار شکار است. موشواره‌های طراحان تیز اندیش بیش از آنکه دم در لانه فن‌آوری داشته‌باشند در لانه‌هاشان مداد دارند. و دم در فراخی ذهن و انبان اندیشه و خرد ایجاز دارند. و ارج ومنزلت موشواره‌ هر طراح به تعداد مدادهای اندیشه است که در لانه دارد."
لازم به ذکر است که ابراهیم حقیقی در یک سفر نیم روزه نیز به همراه دکتر علم و دانشجویانش به بازدید از کویر پرداختند.
ابراهیم حقیقی سفر نصف روزه خود به کویر را به عکاسی از  کلوت های شهداد اختصاص داد.




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن