طراحان گرافیک معاصر ایران؛ فرشید مثقالی



مدیر پروژه و مدیر هنری: ساعد مشکی
طراح گرافیک: منصوره کاظمی
عکس: سیاوش خاضعی
لیتوگرافی: نقش آفرین
چاپ نخست 1386/هنر چاپ و گرافیک
صحافی معین
شمارگان: 4000
انتشارات یساولی
ارزش: 65000 ریال

مریم پالیزگیر
Mp@rangmagazine.com


با گذشت حدود 6 دهه از عمر طراحی گرافیک ایران ، هنوز طراحی گرافیک ما آن طور که باید در مجامع بین المللی شناخته شده نیست.
تلاشهایی که جهت شناخت گرافیک ایران انجام پذیرفته اکثرا به صورت پراکنده و غیر مکتوب بوده و گردآوری آثار طراحان به صورت منسجم صورت نپذیرفته است.
مجموعه  طراحان گرافیک ایران با هدف گردآوری آثار طراحان گرافیک ایران و ثبت و عرضه این آثار توسط انتشارات یساولی در چندین جلد به چاپ رسیده است.

در هر جلد علاوه بر بیوگرافی و سابقه هنری طراح، نمونه کارهای مختلف طراحی شده برای آشنایی هر چه بیشترخوانندگان با آثار طراح  ارائه گردیده است .

طراحان گرافیک معاصر ایران /9/ به معرفی آثار فرشید مثقالی می پردازد.
فرشید مثقالی متولد اصفهان (1322)  است و فعالیت حرفه ای خود را به عنوان تصویرساز با مجله نگین  آغاز نموده است.
وی دانش آموخته رشته ی  نقاشی  از دانشگاه تهران می باشد . تجربیات هنری وی در زمینه های مختلف تصویرسازی کتاب، طراحی و کارگردانی فیلمهای انیمیشن و طراحی گرافیک بوده است.

مثقالی عضو هیئت داوران نمایشگاه های متعددی از جمله دوسالانه ی بولونیا، دوسالانه ی پوستر تهران، دوسالانه ی تصویرسازی کتاب های کودکان و نوجوانان ، دوسالانه ی مجسمه سازی ، دوسالانه ی عکس تهران ، نهمین دوسالانه ی طراحی گرافیک ایران و... بوده است.وی همچنین جوایز متعدد داخلی و خارجی همچون جایزه ی هانس کریستین اندرسن ( نوبل ادبیات و کتاب های کودکان) برای تصویرسازی کتاب " مارمولک کوچک اتاق من " و جایزه ی نوما ( ژاپن) برای کتاب " من و خارپشت و عروسکم"  را دریافت کرده است.
دراین کتاب مجموعه ای گردآوری شده از پوسترها،تصویر سازی کتاب و نشریات و طراحی جلد های وی به چاپ رسیده است. استفاده از تصویر سازی در طراحی گرافیک از شاخصه های بارز در کارهای ارائه شده توسط وی  می باشد. 


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن