هفته گرافیک ایران هرساله برپا می شود


گزارش: زهرا نعیمی
عکس: شهاب اشتری


هفته گرافیک ایران امروز درحالی پایان یافت که امرالله فرهادی دبیر انجمن طراحان گرافیک از قول شهرداری تهران، خبر تشکیل دبیرخانه دایمی چنین فعالیت هایی را اعلام کرد.
 به گزارش رنگ وی با تشکر از تمامی افراد و نهادهایی که در برپایی این هفته باانجمن همکاری داشته اند و با تشکر از موزه هنرهای معاصر که جوایز مسابقه را تقبل کرده ، خلاصه ای از برنامه نمایشگاه ها و جلسات برگزارشده طی این هفته را  برای حاضران ارایه کرد وگفت: سال ها از زمان حیات مرحوم ممیز سعی وتلاشمان این بود تا بتوانیم با مدیران شهری شهر تهران ارتباط برقرار کنیم .این امر پس از سال ها محقق شد و ما با مهندس قالیباف و مسعود کرباسیان مدیرعامل بازیافت و تبدیل مواد صحبت کردیم و درنهایت این پروژه با حمایت شهرداری انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انجمن تصمیم دارد هفته گرافیک را هرساله پربارتر، پژوهشی تر و عملی و کاربردی تر برگزار کند گفت: قرار است آثار سه نفر برگزیده  و بخشی از آثار تشویقی توسط شهرداری منطقه 6 تهران در سطح شهر به اجرا درآید و دیده شود.
در ادامه شهرزاد اسفرجانی ،آریا کسایی،تهمتن امینیان و فرهاد فزونی که هرکدام در بخش های مختلف داوری،مدیرهنری و یا از اعضا طرح و برنامه بودند، نکاتی را در این باره یادآور شدند.
شهرزاد اسفرجانی با اشاره به  طرح هفته گرافیک گفت: طراحان گرافیک همه می دانند آینده نه تنها برای ما بلکه مال آیندگان نیز هست و آنچه امروز در جامعه شهری اتفاق می افتد، به ما هم مربوط است.
وی اضافه کرد: هرچند ما به تمام اهداف خود نرسیده ایم ، اما همیشه گفته ام که این حرکت برای قدم های اول خوب است. نرسیدن به هدف هم به دلیل توجه نکردن به دستور کار بوده است.اما حالا که آرزویمان برای اولین بار تحقق پیدا کرده و یک نهاد بزرگ اجتماعی با انجمن دست دوستی داده ما باید سرعت خود را به حداکثر برسانیم .دلیل اینکه نمی توانیم تمام توانایی های خود را نشان دهیم باورهایمان است.هنر، فرهنگ ، جامعه ، شهر و مردم همگی مکمل یکدیگرند. ما باید یاد بگیریم بهترین کارها را در بهترین شکل ارتباطی با همه مردم یک جامعه انجام دهیم و زبان گفتگو با مردم در طبقات مختلف اجتماعی را یاد بگیریم.
این عضو هیات داوران مسابقه همچنین گفت: مسوولیت طراحان گرافیک این  است که در مشکلات اجتماعی حاد جامعه مشارکت کنند .مردم به این جامعه نگاه می کنند و شما را به عنوان روشنفکران با سلیقه می بینند. اولین قدم ها به نفع ما پیش رفته است وباید آن را ادامه دهیم. علاوه بر آن این حرکت انجمن به ما ثابت می کند که جمع شدن ما به عنوان یک گروه اجتماعی نتایجی دارد که در پی آن می توان حتی با نهادهای بزرگ مرتبط بود و آرزوهایمان را که زمانی فقط آرزو بود در عمل دید که امروز به شکل دست همکاری با ما نمایان است. می فهمیم که انجمن دارای یک سینرژی است و می تواند به عنوان یک الگوی برتر در جامعه انجمن ها و صنف ها سرآمد قرار گیرد.
اسفرجانی در پایان از پیشنهاد محک (انجمن حمایت از کودکان سرطانی) برای برگزاری مراسمی با این رویه در بهمن ماه خبر داد و از حاضران خواست تا خود را برای شرکت در مسابقه ای اجتماعی در این پروژه آماده کنند. 
آریا کسایی مدیر هنری هفته گرافیک با بیان اینکه این اولین بار است که یک رویداد صاحب چنین سمتی است،گفت: مدیریت هنری مسوولیت بزرگی است که از عهده یک نفر بر نمی آید و من با کمک چند نفر این کار را انجام دادم که امیدوارم خوب بوده باشد.در برخی برنامه ها سابقه مدیریت هنری درخشان دیده شده اما تداوم نداشته و این امر در کشور ما بی تجربه است که امیدورام در آینده این تجارب افزایش یابد.
تهمتن امینیان نیز در این مراسم گفت: در جامعه ما به طراحی پوستر همیشه بهای زیادی داده شده و باعث پیشرفت آن شده است.ما در شورای طرح و برنامه هدفمان این بود که جنبه های دیگر طراحی گرافیک مثل طراحی شهری نیز بیشتر به چشم بیاید که امیدورام تاثیرگذار باشد.
فرهاد فزونی نیز درباره داوری آثار گفت: یکسری از کارها به دلیل کامل نبودن کمپین خواسته شده در مسابقه ،همان ابتدا رد شدند.اما باقی کارها را سعی داشتیم با دید آقای مثقالی انتخاب کنیم .ایشان عقیده داشتند کار بهتر ،اثری است که مردم در هر طبقه ای  با آن ارتباط برقرار کنند و آن را بفهند.از طرفی انتخاب به گونه ای بود که سلیقه بصری مردم نیز افزایش یابد. به این ترتیب طرح های ساده تر و البته خاص تر انتخاب شدند.
گفتنی است جوایز این مسابقه را صادق بریرانی،محمود شالویی و مهندس پورسخا به برنده ها اعطا کردند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن