شالویی؛ برپایی نمایشگاه و دوسالانه‌ها در سایر استانها فرصت مناسبی است


نشست خبری پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان با حضور محمود شالویی صبح امروز ـ 3 شهریور ماه ـ در موزه هنرهای معاصر برپا شد.
مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری اعلام کرد: پانزدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از فردا ـ چهارم شهریور ماه ـ به مدت پنج روز در شهر گرگان (استان گلستان) و با حضور جمعی از جوانان سراسر کشور و با حضور تعدادی از گروه‌های بین‌المللی در بخش‌های طراحی، نقاشی، حجم، گرافیک و پوستر، خوشنویسی، نگارگری و کاریکاتور برگزار می‌شود.
او با اشاره به موضوعات این دوره از جشنواره ادامه داد: موضوعاتی چون قرآن، پیامبراکرم (ص)، جلوه‌های حج، انتفاضه، انتظار، همدلی و همراهی، ستایش و نیایش، شکوفایی و خلاقیت در هفته دولت برای پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب شدند.
شالویی با اشاره به بین‌المللی شدن این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، تصریح کرد: ستاد جشنواره در جهت گسترش و بسط جشنواره تصمیم به بین‌المللی‌کردن آن گرفته است، ولی از آن‌جا که برای اولین‌بار قرار بود چنین اتفاقی در این جشنواره بیافتد، لذا ترجیح دادیم تا تنها با کشورهای عضو اکو مذاکره کنیم که البته به دلیل عدم حضور رایزنان فرهنگی در آن دوره زمانی و از دست‌رفتن زمان برای ما تنها موفق به ارتباط با تعدادی از کشورها شدیم که تاکنون هنرمندانی از کشورهای ترکیه، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و هندوستان به استان گلستان رسید‌ه‌اند و تعدادی دیگری از کشورها نیز در راه هستند که ترجیح می‌دهیم بعد از آمدن آن‌ها اسامی این کشورها را اعلام کنیم.
شالویی اظهار امیدواری کرد: در جهت بین‌المللی‌کردن این جشنواره از سال آینده دبیرخانه هنرهای تجسمی جشنواره جوانان بلافاصله، بعد از مراسم اختتامیه به رایزنی برای دعوت از کشورهای متقاضی بپردازند.
رییس ستاد جشنواره پانزدهم در ادامه سخنان خود با ارایه آماری از رشد کمی و کیفی این دوره از جشنواره عنوان کرد: سال گذشته شاهد حضور 138 هنرمند از 26 استان بودیم که امسال این رقم به 177 نفر از تمامی استان‌ها افزایش پیدا کرده است. همچنین امسال شاهد رشد 12 درصدی زنان شرکت‌کننده و 30 درصدی مردان در این جشنواره هستیم.
شالویی سپس به معرفی هیئت داوران پرداخت و گفت: هیئت داوران این دوره از جشنواره در قیاس با دوره قبلی تفاوت زیادی نکردند، به طوری که در بخش نگارگری مصطفی آقامیری، مجتبی محرمی، علی محبوبی صوفیانی، در بخش نقاشی، طاها بهبهانی، احمد وکیلی، غلامعلی طاهری و آذر آل‌طه، در بخش طراحی منوچهر موقانی و علی ندایی، در بخش مجسمه‌سازی طاهر شیخ الحکمایی و شاهرخ دیلمقانی در بخش گرافیک و پوستر قباد شیوا، جلال شباهنگی و مهدی رحیمی، در بخش خوشنویسی حمید اعجمی، علی تن و محمدتقی فردین تبریزی و در بخش کاریکاتور جواد علیزاده، اردشیر رستمی و بهمن عبدی آثار بخش داخلی و بین‌المللی را داوری خواهند کرد.
او در ادامه با اشاره به برگزاری این جشنواره در استان گلستان و با دبیری منتظری – مدیرکل ارشاد استان گلستان-عنوان کرد: دفتر امور هنرهای تجسمی در راستای اهداف خود برای تمرکززدایی برنامه‌های این حوزه از استان تهران، تصمیم به برپایی پانزدهمین دوره این جشنواره در استان گلستان گرفت و در راستای این اتفاق تصمیم داریم تا دوسالانه‌های ملی را نیز از این پس در سایر استان‌ها برپا کنیم.
به طوری که به غیر از دوسالانه‌ی نگارگری که اسفندماه سال جاری در استان تهران برگزار می‌شود، قرار است دوسالانه‌ی سفال سرامیک در استان سمنان، دوسالانه‌ی تصویرگری کتاب کودک در استان شیراز و دوسالانه‌ی عکس در یزد و سایر استان‌ها برگزار شود.
او اضافه کرد: نمایشگاه «اسماء‌الحسنی» که درحال حاضر در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود، قرار است بلافاصله بعد از ماه رمضان در سایر استان‌ها به صورت دوره‌ای برپا شود و از طرفی کشورهایی چون ترکیه، روسیه، چچن و تاتارستان نیز درخواست میزبانی این نمایشگاه را دارند.
شالویی خاطرنشان کرد: قرار است نمایشگاه «مروری بر خلیج فارس» ایران درودی در استان خراسان رضوی و سایر استان‌ها برگزار شود و اولین کارگاه بزرگ آموزشی از هفته آینده در همدان و سایر استان‌های مجاور آن برپا خواهد شد.
او در پاسخ به شرایط و امکانات استان‌های میزبان برای برپایی چنین دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌هایی گفت: قطعا اولین شرط ما برای انتخاب و میزبانی هر استان بررسی امکانات، تجهیزات و تخصص استان‌هاست که برای این‌کار کارشناسان خود را به استان‌های مربوطه اعزام می‌کنیم تا شرایط کمی و کیفی آن‌ها را بررسی کنند که خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی در استان‌های انتخاب‌شده نداشته‌ایم.
او ادامه داد: مقوله تمرکززدایی و برپایی نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌ها در سایر استان‌ها فرصت مناسبی است، تا ما به بررسی توان استا‌ن‌ها و جذب بودجه و امکانات برای بهبود وضعیت کلی‌شان بپردازیم.
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان از چهارم تا هشتم شهریور با حضور هنرمندان 16 تا 25 ساله در استان گلستان برپا می‌شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن