کارگاه آموزشی مدیریت رنگ


پوستر نمایشگاه/ اثر: بهراد جوانبخت
کارگاه مدیریت رنگ طی یک روز توسط سایت عکاسی، فصلنامه عکاسی حرفه‌ای و شرکت PRINTEX برگزار خواهد شد.
این کارگاه
با عنوان "مدیریت رنگ ICC در گردش کار چاپ های مختلف" برگزار می شود.
متن کامل فراخوان شرکت در این کارگاه در ذیل می آید:


با گسترش تولید تصاویر دیجیتال توسط عکاسان، طراح گرافیک ها و سایر کاربران، دستیابی به تصاویری که از ایده تا چاپ، رنگ یکسان داشته باشند به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است. همه ما بارها شاهد بوده ایم که رنگ عکس بر روی LCD دوربین، مانیتور کامپیوتر، چاپ به وسیله پرینتر خانگی و چاپ در لابراتوار عکاسی نه تنها با خود سوژه بلکه با یکدیگر هم تفاوت های بسیاری دارند.
آیا راه حلی هست که بتوانیم در طول این مسیر نه تنها رنگ های یکسانی داشته باشیم بلکه بتوانیم رنگ دلخواه و ایده آل را به دست آوریم؟ بدون شک آری.
با آموختن اصول مدیریت رنگ شما می توانید به همه خواسته های خود در یک فرآیند تصویری دیجیتالی دست یابید.


بخش 1: رنگ و بازسازی رنگ
بخش 2: مدیریت رنگ چگونه عمل می کند؟
بخش 3: تجهیزات بازسازی رنگ، کالیبراسیون و پروفایل سازی
بخش 4: مدیریت رنگ در گردش کار

بخش 1
رنگ و بازسازی رنگ
برای کنترل هر پدیده ای باید آن را شناخت. برای کنترل رنگ در فرآیندهای بازسازی آن (Color Reproduction) باید با محدودیت ها و نقاط ضعف و قوت آن فرایندها آشنا بود. در این بخش با تعریف و مدل علمی رنگ و همچنین با روش های معمول بازسازی رنگ آشنا می شوید. ذهنیت های مرسوم و متداول (و احیانا اشتباه!) درباره رنگ و بازسازی آن مورد بررسی قرار خواهند گرفت و درخواهید یافت که چرا در "بازسازی دقیق و قابل تکرار رنگ" با  مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

پدیده رنگ چیست؟
ـ RGB و CMYK چه هستند؟ آیا این ها "تعریف" رنگ را در خود دارند؟
ـ آیا یک تعریف و توصیف علمی از رنگ وجود دارد؟
ـ فضای رنگی (Color Space) چیست؟ و چرا به این نام گفته می شود؟
ـ مشکل اصلی در کنترل رنگ چیست؟
ـ آیا می توان به یک "زبان مشترک" جهت انتقال دقیق رنگ رسید؟
ـ عوامل تاثیرگذار در "رنگ بازسازی شده" چه هستند؟
ـ رنگ های Pantone یا به طور عمومی تر، رنگ Spot چه هستند؟

بخش 2
مدیریت رنگ چگونه عمل می کند؟
در حال حاضر سعی و خطا، روش مرسوم و رایج برای "درآوردن" رنگ مورد نظر در انواع چاپ است. این روش اما زمان و مواد اولیه را به هدر می‌دهد، بسیار سلیقه ای انجام شده، معمولا دقیق و "قابل تکرار" نیست و تازه در نهایت به جای رضایت کامل از نتیجه کار، عملا به وضع موجود تن می دهیم!
در این بخش با راه حل مدیریت رنگ برای "بازسازی دقیق و قابل تکرار رنگ" به دور از سلیقه اپراتورهای چاپ بجای روش" سعی و خطا" آشنا می‌شوید.

ـ اطلس رنگ چیست و در تعریف و بازسازی رنگ چه نقشی می تواند ایفا کند؟
ـ آیا همه دستگاه های بازسازی رنگ ملزم به بازسازی رنگ های یکسان هستند؟
ـ مدیریت رنگ چه ادعایی می کند؟ چه ادعایی نمی کند؟!
ـ آیا یک "زبان مشترک" برای ارتباط دستگاه های بازسازی رنگ وجود دارد؟
ـ مدیریت رنگ چگونه از این "زبان مشترک" برای بازسازی رنگ های یکسان استفاده می کند؟
ـ رنگ های Pantone یا به طور عمومی تر رنگ Spot در کجای این معادله قرار می گیرند؟
ـ پروفایل (Profile) چیست؟
ـ گاموت رنگ (Color Gamut) به چه معناست؟
ـ محدودیت های مدیریت رنگ چیست؟ انتظار واقع بینانه از مدیریت رنگ چیست؟

بخش 3
تجهیزات بازسازی رنگ، کالیبراسیون و پروفایل سازی
اگر از قابلیت ها، محدودیت ها و به طور کلی از "رفتار بازسازی رنگ" دستگاه های مختلف در گردش کار خود اطلاع داشته باشیم می توانیم رنگ های بازسازی شده توسط آن ها را کنترل کنیم. در این بخش با مفهوم پروفایل سازی به عنوان استخراج این "رفتار" از دل دستگاه های مختلف آشنا خواهید شد. پروفایل سازی برای اسکنرها و دوربین های دیجیتال مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پروفایل سازی دستگاه های نمایش یا مانیتورها عملا نشان داده خواهد شد. همچنین پروفایل سازی و خروجی "قبل" و "بعد" یک دستگاه خروجی یا Printer را نیز در عمل مشاهده خواهید کرد.

پروفایل دستگاه های بازسازی رنگ چگونه ساخته می شود؟
دستگاه های ورودی(Input): اسکنر، دوربین دیجیتال
دستگاه های نمایش(Display): مانیتورها(LCD,CRT)
دستگاه های خروجی(Output): افست، دیجیتال، جوهرافشان و چاپگرهای حرفه ای عکس
ـ رابطه کالیبراسیون و مدیریت رنگ چیست؟
ـ خطی سازی(Linearization) یعنی چه؟
ـ عوامل تاثیرگذار در بازسازی معانی رنگ چیست؟
ـ پروفایل های Generic (یعنی پروفایل هایی که بعضا به همراه دستگاه ها می آیند) چه هستند و به چه کار می آیند؟
ـ sRGB, Adobe RGB, SWOP, Euroscale و...چه هستند؟

بخش 4
مدیریت رنگ در گردش کار
تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری اندازه گیری رنگ، بدون شک، جزئی از مدیریت رنگ هستندولی همه آن نیستند. در این بخش دانسته های فراگرفته در بخش های قبلی (رنگ، بازسازی رنگ، پروفایل سازی،...) در یک ظرف واحد ریخته شده و با مراحل عملی مدیریت رنگ آشنا خواهید شد. همچنین تنظیمات کنترلی رنگ در نرم افزارهای مختلف و طریقه استفاده از پروفایل ها در گردش کار خود را نیز فرا خواهید گرفت.
پس از اتمام این بخش زبان مشترکی را که برای انتقال صحیح معانی رنگی از خلاقیت تا چاپ مورد نیاز است (در هرکجای این طیف قرار داشته باشید) فراگرفته اید!

ـ تبلیغات "چراغ جادوی مدیریت رنگ" را چگونه تلقی کنیم؟
ـ  سیستم عامل های کامپیوتر و نرم افزارها  چگونه از مدیریت رنگ حمایت می کنند؟
ـ عناصر و اجزای تشکیل دهنده یک سیستم مدیریت رنگ کدامند؟
ـ Rendering Intent چیست و در کجا به کار می آید؟
ـ  عملابرای کنترل رنگ در یک سیستم مدیریت رنگ چه مراحلی باید طی شود؟
ـ مدیریت رنگ در نرم افزارهای مختلف چگونه حمایت و اجرا می شود؟
Photoshop (و دیگر محصولات Adobe مانند Illustrator ,lnDesign )
FreeHand ,Corel Draw, ...
ـ کدام مرحله مدیریت رنگ در نرم افزار (مثلا فتوشاپ)، کدام بخش در RIP و کدام بخش آن در Printer Driver باید انجام شود؟

بخش 5
پرسش و پاسخ

مدرس
دکتر محمود مصدقی راد مدیرعامل شرکت PRINTEX ، عضو هیات موسس و عضو هیات مدیره انجمن چاپ دیجیتال ایران است. وی در امر مشاوره و آموزش زمینه های گوناگون فنی ـ تخصصی (مانند مدیریت رنگ) برای دست اندرکاران انواع مختلف چاپ فعالیت دارد. ایشان دارای بیش از 16 سال تجربه در حوزه های مختلف این صنعت از جمله آماده سازی یا Desktop Publishing ، لیتوگرافی، چاپ دیجیتال، عکاسی دیجیتال و... است.
نصب و راه اندازی سیستم مدیریت رنگ در گردش کار مراکز سرویس دهی انواع چاپ از جمله افست، دیجیتال، فتولب و... جزو کارهای اصلی شرکت PRINTEX است. مشاوره و راهنمایی عکاسان حرفه ای که در حال گذار از دنیای آنالوگ و فیلم به گردش کار دیجیتال هستند نیز از فعالیت های جدید ایشان است.
دکتر مصدقی در چندسال اخیر سمینارهای آموزشی و اطلاع رسانی متعددی در زمینه مدیریت رنگ برای طراح گرافیک ها، عکاس ها، چاپخانه ها و دانشگاه ها برگزار کرده است.
وی دیپلم دبیرستان خود را در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا گرفته است و لیسانس و فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه ماساچوست دارد.

شرایط ثبت نام

مهلت ثبت نام: حداکثر تا دوشنبه 13 خرداد
زمان برگزاری: جمعه 31 خرداد 1387 از ساعت 9 صبح تا 6 عصر
محل برگزاری: تالار آمفی تئاتر مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
نشانی: خیابان فاطمی - خیابان حجاب
هزینه ثبت نام: چهل و پنج هزار تومان
شامل: شرکت در کارگاه– بسته آموزشی- پذیرایی– ناهار- گواهی شرکت درکارگاه

حساب جاری جام ملت 275030319 به نام نشریه عکاسی حرفه ای
حساب جاری پارسیان 0100063336001 به نام نشریه عکاسی حرفه ای
حساب جاری سامان 1-876199-40-826 به نام نشریه عکاسی حرفه ای
حساب جاری فراگیر تجارت 045052117 به نام علیرضا نیک نژاد
پرداخت اینترنتی از طریق بانک های پارسیان، سامان و ملت امکان پذیر است.

در تکمیل فرم درخواست به نکات زیر دقت کنید:

1- فرم ثبت نام را به فارسی تکمیل کنید.
2- حتما کدپستی ده رقمی و آدرس دقیق پستی را وارد کنید.
3- آدرس پستی را بدون خط تیره یا علایم درج کنید. مانند: میدان هفت تیر خیابان قایم مقام خیابان مشاهیر کوچه زیبا پلاک 6 واحد 8
4- شماره تلفن و شماره همراه را بدون درج فاصله یا خط تیره وارد کنید.
مانند: 09123232323 برای شماره همراه و شماره تهران 22323232 و شماره شهرستان 07112232323
5- در صورت امکان شماره تلفن همراه اول 091 را درج کنید. برنامه و اخبار کارگاه از طریق sms به اطلاع می رسد.
توصیه می شود جهت اطلاع از sms های ارسالی شماره 30007681818181 را به نام سایت عکاسی یا akkasee.com در تلفن همراه خود ذخیره کنید.
6--پس از ثبت نام یک ایمیل برای شما ارسال می شود که حاوی کد ثبت نام است این کد را به همراه فیش بانکی حتما در روز کارگاه به همراه داشته باشید.

تلفن تماس دفتر سایت عکاسی: 88325068 از ساعت 10 صبح تا 4 عصر
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن