امراله فرهادی؛ پوستر فیلم‌های ایرانی سرهم‌بندی و تقلیدی از هالیوود است


اغلب پوسترها بدون توجه به ضوابط، معیارها و شاخص‌های یک طراحی گرافیک خوب، ایجاد جاذبه تصویری می‌کنند، اما ارزش گرافیکی خاصی ندارند.
امرالله فرهادی، هنرمند طراح و طراح گرافیک با بیان این مطلب  درباره‌ی پوسترهای فیلم در ایران گفت: نخستین وظیفه یک پوستر با بیلبورد اطلاع‌رسانی شاخص و خوب، جذب و جلب مخاطب برای دیدن فیلم است. برای انجام این وظیفه می‌تواند از عامیانه‌ترین و ساده‌ترین عناصر تصویری استفاده کند که دارای هیچ‌گونه ارزش گرافیکی خاص نیستند.
به گفته‌ی فرهادی پوستر می‌تواند با حفظ و اصول اطلاع‌رسانی، تشویق و ترغیب به‌عنوان یک رسانه‌ی تبلیغاتی، معیارهای یک کار خوب گرافیک را نیز رعایت کند.
او با یادآوری اینکه مکان‌های زیاد و مناسبی برای نمایش پوسترهای فیلم وجود ندارد، توضیح داد: در ایران پوستر به معنای پوستری که هدف اطلاع‌رسانی داشته باشد، از شاخصه اطلاع‌رسانی خارج شده و ارزش اطلاع‌رسانی به‌عنوان یک رسانه را ندارد.
به گمان این طراح طراح گرافیک، در بیلبوردها به هیچ وجه، پیام، محتوا و ویژگی را که باعث ترغیب مخاطب برای دیدن فیلم باشد، نمی‌توان دید. محتوای بیان تصویری خوبی را در هیچ کدام از آنها دیده نمی‌شود.
فرهادی با اشاره به کم‌رنگ شدن نقش طراحان گرافیک شاخص در طراحی پوستر فیلم‌ها افزود، زمانی که طراحان گرافیک در طراحی پوسترها نقش پررنگ‌تری داشتند، دوگونه پوستر داشتیم. یک‌گونه توسط طراحان صاحب اندیشه و تفکر انجام می‌شد و دسته‌ی دیگر به وسیله پلاکاردکش‌های شهر.
به گفته دبیر نهمین دوسالانه‌ی پوستر و گرافیک تهران، در پلاکاردها و پوسترهایی که به‌وسیله گروه دوم طراحی می‌شدند، چهره هنرپیشه‌ها و یا صحنه‌های اکشن‌دار به‌چشم می‌خورد و به‌عنوان یک مولفه شاخص، طراح آن پوستر به‌دنبال عناصر تصویر متفکرانه نبود.
امرالله فرهادی که این روزها برای دانشجویان و دانش آموختگان هنر، طراحی گرافیک تدریس می‌کند در ادامه بیان کرد: در گونه اول اساتیدی مثل زنده‌یاد مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی و ... طراحی را برعهده داشتند و به عناصر هنری توجه می‌شد.
به اعتقاد او، در حال حاضر موجودی به نام کامپیوتر به میان آمده و آن پلاکاردکش‌ها کار نمی‌کنند. تکنولوژی تولید پوسترها عوض شده و با پرینت دیجیتال است و طراحی آنها به‌راحتی انجام می‌شود.
این طراح طراح گرافیک با بیان اینکه سهولت دستیابی به کامپیوتر و برعهده گرفتن نقش طراحان صاحب فکر و خلاقیت نقش طراحان گرافیک را کم‌رنگ کرده است، تاکید کرد: اگر بخواهیم پوستر طراحی جان‌دار و خلاقانه‌یی داشته باشیم، باید دستمزد خوبی برای آن پرداخت شود.
به گفته‌ی امرالله فرهادی، سلیقه جامعه نیز در طراحی پوسترها تاثیر دارد؛ تصاویر هنرپیشه‌ها هرچه قدر دلنشین‌تر، جذاب‌تر و چهره‌های دلنشین ستاره یا نیمه ستاره باشد، مردم هم به‌دنبال آنها می‌روند. جذابیت تصویری کار برای آنها اهمیت بیشتری دارد.
امرالله فرهادی دبیر نهمین دوسالانه پوستر تهران با تاکید بر تقلیدی بودن پوسترها از پوسترهای هالیوودی، عنوان کرد: طراحان پوستر در هالیوود دستمزد خیلی خوبی دریافت می‌کنند. از نظر جذابیت هم پوسترهای آنها فوق‌العاده جذاب است، اما در ایران پوستر فیلم‌ها سرهم‌بندی می‌شود. کارگردان و تهیه‌کننده تصاویر را به طراح دیکته می‌کنند و طراح چندان صاحب اراده‌ای نسیت.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن