گزارش جلسه دوم نقد و بررسی آثار طراحان گرافیک ایران


دومین جلسه از سلسله جلسات نقد و بررسی آثار طراحان گرافیک ایران در سرای اهل قلم برگزار شد.
این نشست که توسط سرای اهل قلم و مجله الکترونیکی "رنگ"  برگزار شد، به نقد و بررسی آثار ساعد مشکی، طراح گرافیک ایرانی اختصاص داشت.

سخنرانان این جلسه، بهرام کلهر نیا طراح گرافیک، استاد دانشگاه و منقد هنری، نادر طبسیان مدیر نشر ماه ریز و فرهاد فزونی طراح گرافیک بودند.
در این جلسه ابتدا ساعد مشکی در باره ماندگاری پدیده ها از لحاظ زمان و مکان صحبت کرد.
وی به پدیده های طراحی گرافیک و جرقه هایی که توسط برخی ناشران و بلاخص نشر ماه ریز زده شده تا آثار گرافیک پویا خلق شوند و ماندگار باشند ، اشاره کرد.

در ادامه بهرام کلهرنیا نگاه منتقد هنر را به آثار هنرمند تشریح و خاطر نشان کرد چون هر اثر هنری از جوانب مختلف مورد بحث قرار میگیرد امکان جانبداری منتقد در نگاه وی وجود دارد .
این مدرس دانشگاه ،آثار ساعد مشکی را دارای روحیه شاعرانه و سبک شخصی دانست که در عین دارابودن بیان خاص، بسیار متنوع است.
سخنران بعدی نادر طبسیان مدیر نشر ماه ریز بود. وی با یادآوری گوشه هایی از خاطرات کاری با ساعد مشکی تاکید کرد آثار وی سلیقه جدیدی را در میان قشر کتابخوان جامعه به وجود آورده است.وی از آثار روی جلد ساعد مشکی به عنوان آثاری هنری یاد کرد. مشکی نیز در ادامه صحبتهای طبسیان خاطر نشان کرد فضای کاری نشر ماه ریز و اعتماد کل آن مجموعه به وی باعث خلق بهترین آثارش شده است.
از دیگر سخنرانان این نشست، فرهاد فزونی بود،که در ابتدا از خاطرات دانشکده و طراحی که به نشر ماه ریز ارایه کرده بود، سخن گفت .
وی عناصر موجود در آثار ساعد مشکی مانند تیره شدن یا محو شدن تصاویر، استفاده از تکه های کاغذ، بافتهای گوناگون و مخصوصا نوشتن حروف با ماشین تایپ و یا طراحی حروف با ابزار را برشمرد و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر را جویا شد.
ساعد مشکی با بازگو کردن خاطرات آموزش دانشکده اظهار داشت آنروزها آثار نسل ما  تحت تاثیر  آثار نسل پیش از خودمان بود، در عین حال مانند شما که تلاش میکنید در سایه اساتید و نسل پیش از خود نباشید، من هم می خواستم از این سایه سنگین  نسلهای گذشته خارج شوم ، پس طراحی هایم مخلوطی از فضای ذهنیم و آثارمطرحی که میدیدم بود.
فرهاد فزونی صحبتهای خود در این نشست را به صورت پرسش و پاسخ دنبال کرد که در مواردی به درک بهتر حضار از آثار مشکی کمک می کرد و سوال وی مبنی بر دیده شدن آثار بدلیل نامتعارف بودن آنها در حوزه گرافیک با پاسخ مشکی بر تاکید نداشتن بر خلق اثر غیر متعارف و خلاقیت صادقانه و نشات گرفته از درون، روبرو شد.
ساعد مشکی که بسیار صادقانه، صمیمانه و در مواردی با تمثیل سخن میگفت درباره فضای حاکم بر آثارش نکات ساده و گویایی عنوان کرد.
وی از شغل معلمی و احساس همیشگی خود به روز اول مهر، از حال و هوای شهرهای کویری که خود در آنجا بوده وعدم شفافیت رنگها درکویریاد کرد. این طراح گرافیک اظهار داشت آثاری که دلنشین و جذابند، همراه با صداقت من بوده و اگر غیر از این است میزان صداقتشان کم است البته در مورد آثاری طراحی شده برای نشر ماه ریز از تمام توان خود استفاده کرده ام و برای آنها بسیار زمان صرف کرده ام.
ساعد مشکی در پایان نشست، به سوالات حاضرین پاسخ داد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن