تأثیر مستقیم پوسترسازی در جذب مخاطب و رونق سینمای ایران


کارشناسان معتقدند پوسترسازی در جذب مخاطب و رونق سینمای ایران تاثیر دارد و این زمینه تبلیغاتی و جایگاه آن باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
بررسی آمار فیلم‌های پرمخاطب سینمای ایران در یک دهه اخیر نشان می‌دهد تحول و روزآمدی تبلیغات سینمایی (اعم از طراحی‌ پوستر، سردر سینماها و بیلبوردهای تبلیغاتی) تاثیر مستقیمی در جذب مخاطب و در نهایت «رونق سینمای ایران» داشته است و این در حالی است که منتقدانی در یک طیف خاص، جریان معمول پوسترسازی در سینمای ایران را نشانه رفته‌اند.
براساس این گزارش، آتش بس(تهمینه میلانی)، میم مثل مادر(رسول ملاقلی پور)، شام عروسی( ابراهیم وحیدزاده)، به نام پدر(ابراهیم حاتمی‌کیا)، ازدواج به سبک ایرانی(حسن فتحی)، سوغات فرنگ(کامران قدکچیان)، هوو(علیرضا داوودنژاد) ، تله(سیروس الوند) از جمله ده فیلم پرمخاطب سال گذشته، از فاکتورهای تبلیغاتی جذابی برای پرفروش شدن استفاده کرده بودند که شاید با بی‌تفاوتی در تبلیغات یا ارائه طرح‌های کم‌جان و انتزاعی، هیچ‌کدام از این فیلم‌ها نمی‌توانستند به مخاطب خود دست یابند. نمونه «آتش بس» و تبلیغات مدرن میدانی آن شاید بهترین شاهد برای این مدعا باشد.
تأثیر تبلیغات میدانی بر فیلم‌های مکس، چهارشنبه سوری، شارلاتان، آکواریوم، مجردها (در سال 84)، مارمولک، دوئل، کما، مهمان مامان،‌ خوابگاه دختران،‌ شمعی در باد(در سال 83) که جملگی جزو 10 فیلم پرفروش سال محسوب می شدند و بسیاری دیگر از فیلم‌های موفق این سال‌ها در جذب مخاطب، ناشی از نحوه برخورد تبلیغات بوده‌اند.

داوودنژاد: روش‌های اعمال خلاقیت در پوسترسازی باید بررسی شود
علیرضا داوودنژاد گفت: کسانی که از ضعف پوسترها و مواد تبلیغاتی سینمای ایران دم می‌زنند، می‌خواهند با این کار، اثری را که این مواد تبلیغی در معرفی سینمای ایران به مردم دارد، بی‌اثر کنند.
داوودنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سینمای فارس، گفت: مشکل پوسترهای سینمای ما این نیست که چرا خلاقیت در آنها وجود ندارد، بلکه کسانی هستند که از شناخته شدن سینما با این پوسترها اکراه دارند و به همین خاطر بدون اینکه به دنبال راه حل بگردند فقط قصد کوبیدن را دارند که این درست نیست چرا که بی‌توجهی یا زیرسؤال بردن امر تبلیغات، کم‌رونق شدن اکران فیلم ایرانی را به همراه دارد.
این کارگردان در مورد روش‌های افزایش خلاقیت در پوسترهای سینمایی گفت: دولت می‌تواند با تشکیل شورایی از اساتید رشته نقاشی و گرافیک و کارشناسان مواد تبلیغاتی، روش‌های اعمال خلاقیت در این رشته را بررسی کند و به جای اینکه شورایی برای حذف صورت مسأله داشته باشد، یک شورا برای پیدا کردن راه حل تشکیل دهد.

گردان: سینمای بدون تبلیغات محکوم به نابودی است
«عباس گردان» معتقد است: تا چند سال قبل پوسترهای فیلم‌ها در سطح شهر پراکنده بود و شرایط بهتری برای دیده شدن داشت اما امروز پوسترها تنها در فضاهای محدودی مثل سالن انتظار سینماها دیده می‌شود و بیشتر به عنوان «شناسنامه فیلم» از آن استفاده می‌شود و شاید آرام آرام نیاز به این باشد که سینمای ایران به فضاهای تبلیغاتی دیگری هم فکر کند.
وی متذکر می‌شود: سینمای ایران می‌تواند از طریق بیلبوردها به آمار خوبی در جذب مخاطب برسد. زمانی در تهران تعداد محدودی تابلوی تبلیغاتی وجود داشت اما امروز، تهران پر از تابلوهای تبلیغاتی شهری است که دیگر طراوت و تاثیرگذاری سابق را ندارد.
مدیر پخش شرکت باران تصریح می‌کند: باید برای انتخاب فضاهای تبلیغاتی دقت زیادی شود و البته از فضاهای مثمرثمر و جدید (مثل مترو) است که باید فضای آن را برای تبلیغات سینمایی آماده کرد، چون حداقل روزی دو میلیون بازدید کننده در مترو، آگهی‌ها را می‌بینند.
وی می‌گوید: ما نیاز به فضای جدیدی تبلیغاتی و شیوه تبلیغات نوین داریم که البته رسیدن به آن کار سختی است و جستجو برای این فضای تبلیغاتی جدید می‌‌تواند باعث افزایش حساسیت‌ها روی سینما شود اما باید به این موضوع هم توجه کرد که سینما بدون تبلیغات محکوم به نابودی است چون نمی‌تواند با بیننده ارتباط برقرار کند.

علم‌الهدی: مسئولیت یک پوستر با «سفارش دهنده» است
مدیر تأمین و توزیع فیلم‌های خارجی بنیاد سینمایی فارابی عقیده دارد: پوستر فیلم نقش تعیین کننده‌ای در حوزه اقتصاد سینما دارد و نقش مهمی را در جذب مخاطب انجام می‌دهد.
امیرحسین علم‌الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس اینگونه ادامه می‌دهد: چنانچه پوستر یک فیلم نشانه‌های خوبی داشته باشد، می‌تواند مخاطب را به سینما بکشاند، چون اولین چیزی که قبل از ورود به سینما در مورد فیلم دیده می‌شود، پوستر یا سردر خوب یا بیلبورد مناسب فیلم است که اگر اصول طراحی در این مواد تبلیغی رعایت شود، می‌تواند مخاطب را به‌خوبی جذب کند.
معاون سابق مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در مورد تبلیغات سینمایی در کشورهایی که به سینما در آنجا به‌شکل صنعت درآمده است، گفت: در هالیوود و بالیوود، سینما صنعت سودآوری است و سوپراستارها در آنجا نقش مهمی را بازی می‌کنند، به همین دلیل روی وجود آنها تأکید می‌شود. اما برعکس، در پوسترهای ایرانی تمام بازیگران در پوستر حاضر هستند و تنها یک یا دو نفر از ستارگان فیلم (باتوجه به مضمون آن) در پوستر حضور دارند.
علم الهدی افزود: فیلم یک مضمون و به تبع آن یک اسم دارد که طراحی پوستر و حضور بازیگران در آن پوستر باید باتوجه به اسم و مضمون فیلم باشد.
وی که سابقه مشاورت اجرایی مدیر عامل خانه سینما را نیز دارد، در ادامه در مورد آسیب شناسی طراحی پوستر در ایران گفت: معمولا در ایران طراحان پوستر از عکس‌های موجود خود فیلم استفاده می‌کنند، در حالی که در واقع طراح باید قبل از پیش تولید در جریان ماجرای فیلم باشد و به فیلمنامه و به تمام عکس‌های فیلم هم دسترسی داشته باشد. البته ترجیحا بهتر این است که طراح به جای تماشای عکس‌های فیلم، خود فیلم را ببیند.
علم الهدی در ادامه افزود: مسئولیت یک پوستر با طراح آن نیست بلکه با سفارش‌دهنده آن است. طراح فقط کارگزاری است که ملزم به انجام سفارش است و برای همین نمی‌توان طراحان پوستر را در بحث غنای تصویری این آثار چندان مؤثر دانست. بلکه این سفارش دهنده پوستر یا در واقع مالک فیلم است که حرف آخر را در مورد پوستر می‌زند.
علم‌الهدی در پایان به ارتباط پوستر و مسائل بومی اشاره کرد و گفت: سینمای ایران ازلحاظ جمعیتی و نوعی مخاطب و همچنین پراکندگی این مخاطبان تنوع زیادی دارد اما برای کم کردن هزینه تنها یک پوستر برای هر فیلم طراحی می‌شود، در حالی که در مناطق مختلف افرادی با سلیقه‌های متفاوت این فیلم و پوستر را می‌بینند که باید با زبان خودشان با آنها حرف زد و شاید لازم باشد که پوستر ارائه شده در تهران با کاری که در شهرستان ارائه می‌شود، با هم تفاوت داشته باشد چون جامعه شناسی مخاطب‌های مختلف با هم تفاوت دارد و در هر جایی، ممکن است که واکنش مخاطبان به پوستر متفاوت باشد.

غلامرضا موسوی: پوسترسینمایی مثل کارت عروسی است
سخنگوی اتحادیه تهیه‌کنندگان ضمن انتقاد از جریاناتی که علیه پوسترسازی و تبلیغات در سینمای ایران به راه افتاده، معتقد است: پوستر، عکس و پلاکارد و اشکال مخلتف تبلیغات، دعوتنامه هایی هستند برای اینکه تماشاچی به تماشای فیلم بیاید.
غلامرضا موسوی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: در واقع پوستر به جز رساندن مفاهیم فیلم به تماشاگر و معرفی فیلم، باید به شکلی باشد که او را دعوت به حضور در سالن سینما و تماشای فیلم کند و این دعوت ویژگی پوستر خوب است که تماشاچی از طریق آن فیلم را انتخاب می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: پوستر مثل کارت عروسی است که هر کس با سلیقه خود شکلی را برای آن انتخاب می‌کند. اوایل انقلاب اسلامی بیشتر پوسترها نقاشی بود اما بعدها با ‌آمدن کامپیوتر و وسعت گرفتن آن هنرمندان زیادی وارد کار طراحی پوستر شدند که بعضی از آنها هم در این حرفه بسیار قوی و خوب ظاهر شده‌اند.
موسوی می‌گوید: همانطور که فیلم خوب و بد و متوسط وجود دارد، پوستر هم همین درجه‌بندی‌ها را دارد. یک پوستر با ویژگی‌های مخلتفی همراه است و البته سلیقه پخش کننده به اضافه نظرات تهیه کننده و کارگردان در آن بسیار مؤثر است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن