قباد شیوا؛ اساسا مقوله‌ی پوستر در ایران رو به انحطاط است


"از طریق پوستر فیلم می‌توان فرهنگ‌سازی کرد و سلیقه بصری مردم را بالا برد، پس لازم است چیزی که مصرف همگانی دارد، بهتر و هنری‌تر عرضه شود."
قباد شیوا، هنرمند طراح گرافیک با بیان این مطلب درباره پوستر فیلم در ایران عنوان کرد:‌ در دنیا هنری به نام طراحی پوستر تعرف شده است و طراحان مختلف با روحیات و حس هنری متفاوت با هدف تشدید اطلاع‌رسانی روی پوسترها کار می‌کنند.
به گفته شیوا چیزی که در محیط مردم به‌عنوان یک عامل محیطی نصب می‌شود، ضروری است محیط را زیبا کند نه مخدوش. در این راستا چیزی که در تمام دنیا تولید می‌شود برای اطلاع‌رسانی است.
او با تاکید بر اینکه مخاطب پوستر فیلم عموم هستند، توضیح داد: وقتی هر چیز نشخوار شده را در پوستر بگذاریم، برای مردم جالب نیست؛ بلکه باید رمز و رازی در آن باشد، مردم به آن توجه کنند در این صورت پوستر علاوه بر تاثیر گذاشتن بر چشم، روی ذهن نیز تاثیر می‌گذارد و در خاطره‌ها می‌ماند.
به‌گمان این طراح و طراح گرافیک، پوسترهای فیلم ایرانی هیچ ربطی به محتوای فیلم ندارند، یک سری پسر و دختر زیبا در کنار هم قرار می‌گیرند و هیچ کدام از آنها کاراکتر و خصوصیات زیربنایی فیلم را حکایت نمی‌کنند. به تمامی راجع‌به یک دختر و پسر زیبا و یک محصول شکلاتی هستند.
او با اشاره بر فعالیتهای موسسه سینمایی فارابی در زمینه طراحی پوسترها اظهار کرد: این موسسه تا 10،15 سال پیش کوشش‌هایی در زمینه طراحی پوستر می‌کرد، آنها را به طراحان با تجربه‌تر می‌داد، حساسیت‌هایی داشتند و معنای فیلم روی پوستر منتقل می‌شد.
به گفته قباد شیوا که بعد از پوستر فیلم "آن سوی آتش"، هیچ پوستری را برای فیلمی طراحی نکرده است، در حال حاضر پوسترهای فیلم، هیچ کدام در ذهن نمی‌مانند، چرا که طراحان این پوسترها هنرمند نیستند. همیشه تقاضا عرضه را بوجود می‌آورد، اگر یک کارفرمای آگاه به قدرت پوستر آگاهی داشته باشد، طراحان آن پوستر را بوجود می‌آورد.
او توضیح داد: در صورتی که سفارش‌دهنده پوستر خود مسوولیت فرهنگی نداشته باشد و فقط با دید اقتصادی نگاه کند، طراح خوب هم بوجود نمی‌آید.
به‌گمان شیوا، ارتقای کیفی پوسترهای سینما فرآیند سه چیز است، سفارش دهنده، طراح و مخاطب آگاه. اگر غفلتی در هر کدام از آنها بوجود آید، گرافیک خوب نیز ایجاد نخواهد آمد.
قباد شیوا با بیان اینکه سفارش‌دهنده خوب وجود ندارد، گفت: تهیه‌کننده فیلم می‌خواهد کمترین رقم را برای پوستر فیلم خرج کند، بنابراین به دنبال طراحان کلیشه‌یی می‌رود. طراح نه فیلم را دیده و نه می‌داند که فیلم درام است یا تراژدی و ...، از روی عادت عکس‌های زیبا را جدا می‌کند؛ در این میان مخاطب مجبور است، کج سلیقگی‌های تهیه‌کننده و طراح را تحمل کند.
به گمان این مدرس دانشگاه که سال‌هاست سینما نرفته است، رسالت فرهنگ‌سازی و هنری گرافیک فقط رضایت کارفرما نیست، بلکه در آن فرهنگ مردم هم در نظر گرفته می‌شود. مردم ایران تنها به دیدن تصاویر زیبا عادت کرده‌اند، آنها پوستر را دوست ندارند بلکه تصاویر زیبا را می‌پسندند زیرا سهل‌الوصولی جزو طبیعت بشر است.
شیوا با تاکید براینکه پوستر فیلم در ایران فقط تعدادی عکس زیباست، بیان کرد: غرب نیز همین کار را می‌کند، ولی این عکس‌ها مجموعه امپرسیونی به مخاطب می‌دهد. وقتی تماشاچی عکس یک هنرپیشه قوی سینمایی را در فیلمی می‌بیند که تنها عکس است، متوجه می‌شود که چقدر این کاراکتر با فضای فیلم هماهنگی دارد، اما این موضوع در اینجا رعایت نمی‌شود.
وی با اشاره به پوستر فیلم‌های ماندگاری چون گاو، قیصر و کمال‌الملک، عنوان کرد، مردم می‌فهمند که پوسترهای ماندگار باید تولید شوند، اما اساسا پوستر رو به انحطاط است. الان پوسترها کارت پستال هستند، تولیدکننده هم وقتی می‌بیند، مردم پوسترهای زرق و برقی را دوست دارند، سعی می‌کند به کار خود ادامه دهد نه دلش به حال فیلمش سوخته و نه مخاطب.
او توضیح داد: کشور ایتالیا هر دو سه سال پوسترهای فیلم را به‌صورت کتاب در می‌آورد. این کتاب خوراک بچه‌های ساختمان آلومینیوم (هالیوود) می‌شود. آنها همان ترکیب‌بندی را رعایت می‌کنند، اما از عکس هنرپیشه‌های خود استفاده می‌کنند. در ایران یا از ترکیب‌بندی پوسترهای فرهنگی غرب تقلید یا صرفا عکس‌های زیبا در پوسترها گنجانده می‌شود.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد، هر پوستر یا تولید گرافیکی یک تاریخ مصرف دارد؛ پوسترهایی که کمی اندیشه در آنها هست، هنوز روی دیوار است. دختری زیبا در آنها دیده نمی‌شود، ولی تفکر در آن وجود دارد.
قباد شیوا در پایان تاکید کرد: یک پوستر علاوه بر زیبایی، محتوا را باید نه نشخوار کننده، بلکه به‌طوری که معنایی در آن آورده شود، دربر داشته باشد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن