مصطفی اسدالهی؛ با طراحی مناسب پوستر می‌توان ضعف‌های فیلم را پوشاند


با به میان آمدن کامپیوتر هر کس به خود اجازه می‌دهد، چیزی بسازد واسم پوستر روی آن بگذارد، در حالی که در هیچ کدام، مبانی درست طراحی پوستر وجود ندارد.
اینها گفته‌های مصطفی اسداللهی، هنرمند طراح و طراح گرافیک است که) درباره وضعیت پوستر فیلم‌ها عنوان کرد.
این عضو هیات مدیره‌ی انجمن طراحان گرافیک ایران گفت، پوستر و بیلبوردها رسانه‌یی برای اطلاع‌رسانی هستند، بنابراین ضروری است عناصر نوشتاری و تصویری در این رسانه طوری در آن گنجانده شود تا انتقال پیام به‌راحتی به مخاطب صورت گیرد.
به گفته‌ی او، برای طراحی پوستر ضرورت دارد که یک ایده مناسب وجود داشته باشد تا بتواند به کمک عناصر مختلف پیام را به مخاطب ارسال کند.
اسداللهی با بیان اینکه ما خود را از پتانسیل رسانه‌یی پوستر محروم کرد‌ایم، توضیح داد: در چند سال اخیر تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلم‌ها، پوستر فیلم‌ها را از مسیر طراحی طراحان گرافیک مطرح خارج کرده‌اند و طراحی پوستر را به‌وسیله دسترسی آسان به کامپیوتر خودشان انجام می‌دهند. در حالی که باید طراحان قوی و مطرح را برای طراحی پوسترها دعوت کرد تا طرح مناسب آنها برای پوستر فیلم بازده اقتصادی مناسبی نیز برای سینما داشته باشد.
به‌گمان عضو هیات مدیره‌ی انجمن گرافیک ایران عناصر موجود در طراحی پوستر فیلم محدود به عکس ستارگان سینما شده است و این تنها حربه‌ای است که طراحان پوستر فیلم به وسیله آن پیام خود را به مخاطب می‌رسانند.
مصطفی اسداللهی با بیان اینکه یک رفتار ثابت در حال حاضر برای پوستر همه فیلم‌ها اعمال می‌شود، عنوان کرد: اگر نوشته‌های روی بیلیبوردها را حذف کنیم، تصاویر و نحوه‌ی چیدمان آنها در بیلبوردها یکی است. 4-5 هنرپیشه در کنار هم قرار گرفته‌اند و ما به یک یونیفرم واحد برخورد می‌کنیم.
به‌گفته‌ی او، ایده پوستر فیلم باید به گونه‌ای باشد تا بتوانیم پیام فیلمنامه را از آن دریافت کنیم و به کمک عناصر، نمادها ونشانه‌های مناسب از محتوای فیلم آگاهی پیدا کنیم.
این طراح و طراح گرافیک با تاکید بر اینکه در پوستر فیلم‌ها تبلیغات از هنر جدا نیست، گفت:‌ در طراحی پوستر فیلم‌ها باید مدیر هنری توانایی باشد تا بتواند تبلیغات فیلم را هم به‌خوبی انجام دهد. در کشورهایی که سینمای مطرحی وجود دارد، در کنار آن تبلیغات مناسبی هم انجام می‌شود در صورتی‌که در ایران یک نوع آماتوری با کیفیت نازل در طراحی پوسترها انجام می شود و دست‌اندرکاران سینما آن را انجام می‌دهند.
او اضافه کرد: همیشه طراحی تیتراژ فیلم، گرافیک و تبلیغات فیلم باید به یک مشاور هنری برجسته سپرده شود. طراحان متخصص همیشه در مسیر تبلیغات فیلم و طراحی بهترین پیام، از عناصر همچون زیبایی‌شناسی، نقاشی، عکاسی،‌ خوش‌نویسی و... کمک می‌گیرند.
به گفته مصطفی اسداللهی با طراحی مناسب پوستر فیلم‌ها می‌توان ضعف‌های فیلم را پوشاند و آثار ماندگاری را خلق کرد درحالی که ما راه غلط را انتخاب کرده و یک شیوه سطح پایین را برای سینمای ایران برگزیده‌ایم.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن