ساعد مشکی، پوستر فیلم‌های سینمای ایران تفاوتی با تبلیغ پفک ندارند


ساعد مشکی - هنرمند طراح و طراح گرافیک - با بیان این‌که پوستر فیلم‌ها را می‌توان از دو مقوله و دیدگاه بررسی کرد، گفت، این دو مقوله، برخوردهای فرهنگی و تجاری با پوستر به‌شمار می‌روند؛ در برخورد تجاری، پوستر ضروری است به فروش فیلم کمک کند.
به باور او، از لحاظ فرهنگی، پوسترهای دلچسبی در فضای شهری وجود ندارند. این پوسترها به‌شیوه‌ی آمریکایی که در آنها اولویت با هنرپیشگان فیلم است، طراحی شده‌اند؛ مردم هم آنها را دوست دارند و به‌واسطه‌ی آن جذب سینما می‌شوند.
مشکی درعین حال متذکر شد، وقتی می‌توان طراحی یک پوستر را به یک طراح گرافیک فرهنگی داد که فیلمی با مضمون روشنفکری و فرهنگی باشد.
به اعتقاد مدیر مسوول نشریه‌ی تخصصی گرافیکی نشان، پوسترهایی که فرشید مثقالی و یا مرتضی ممیز برای فیلم‌های روشنفکری و جریان موج‌ نو سینمای مدرن طراحی کردند، با پوستر فیلم‌هایی چون رییس و پارک‌وی قابل مقایسه نیستند.
او با بیان این‌که پوستر برخی فیلم‌ها تفاوتی با تبلیغ پفک نمکی ندارند، عنوان کرد: ضروری است شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد از فعالیت‌های آمار جمع‌کن دست بردارند و فضا را برای نصب پوسترهای فرهنگی که بتوان از آنها چیزی یادگرفت، فراهم کنند.
وی در پایان همچنین بر ضرورت کمک و بهره‌گرفتن از تجربه‌ افرادی که در طراحی پوسترهای تجاری توانایی هنری بیشتری دارند، تاکید کرد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن