گزارش جلسه دوم شورای هنری کتاب سال ۸۶


دومین جلسه شورای مشورتی کتاب سال گرافیک 86 با حضور ابراهیم حقیقی، علی خورشیدپور، رضا عابدینی، ساعد مشکی و محمودرضا بهمن‌پور برگزار گردید. در این جلسه به موضوعات انتشار کتاب سال و برنامه‌ریزی‌های آینده کتاب پرداخته شد.
رضا عابدینی در مورد اطلاع‌رسانی و همزمانی فراخوان کتاب سال با بینال گرافیک اشاره کرد و این امکان را که احتمالاً موضوع کتاب سال در هیاهوی بینال کمتر دیده شده است. وی اشاره کرد این کتاب از نظر ساختار و نحوه ارائه می‌بایست مستحکم و دارای اسلوبی قابل تداوم باشد تا طی چند دوره زمانی بتواند به اثر مطلوب مبدل شود، مطرح کرد.
 ابراهیم حقیقی درخصوص نحوه حضور دفاتر گرافیک که در کتاب گفت به دلیل مرجعیت کتاب برای طراحان، بهتر است این دفاتر با معرفی نام طراحان خود حضور یابند اما در کتاب آرم این دفاتر هم آورده شود تا استفاده کنندگان از کتاب با توانایی این دفاتر هم آشنا شوند.
علی خورشیدپور درخصوص تلقی برخورد با کتاب سال تأکید کرد که باید این کتاب هدفی آموزشی و جهت‌دار دنبال کند و تنها منبعی برای کاریابی و بازاریابی کار گرافیک نباشد.
شورای مشورتی درباره ی این نگرانی که گرایش حاکم بر کتاب می‌بایست همه سلیقه‌ها و نگاه‌ها را دربر داشته باشد و به ویژه حضور کارهای تجاری و بسته‌بندی را نیز با تأکید و توجه بنگرد بحث کردند و با اشاره به اهمیت اینگونه کارها از حضور آثار تجاری و نمونه‌های بسته‌بندی به شکل وسیع‌تر استقبال کردند.
بهمن‌پور مسئول انتشار کتاب سال، در خصوص جهت‌گیری و برنامه‌ریزی میان مدت و دراز مدت برای انتشار تأثیرگذار کتاب در سال 86 و اتخاذ روشی برای تداوم کتاب در سال‌های آتی به عنوان مرجعی قابل قبول به جمع‌آوری پیشنهادات و کسب تجارب سایر کتاب‌هایی مشابه مانند طراح گرافیک و امریکن شو کیس و ... اشاره و تأکید کرد که با موضوع کتاب سال گرافیک باید به عنوان جریانی مداوم نگریست و با جمع‌آوری نظرات همه افراد آشنا در این زمینه در مراحل مختلف اعم از طراحی، چاپ، صحافی و ... بتوان بنیان یک کتاب مستحکم را گذاشت. وی اشاره کرد علیرغم موفقیت حاصل شده در عملیات کتاب 86، باید همچنان باحوصله برنامه و راه‌های درست را طی کرد تا خلأ وجود چنین منبعی برای مخاطبان رفع شود.
جلسات شورای مشورتی کتاب تا زمان انتشار کتاب تداوم خواهد یافت و گروه برنامه‌ریز انتشار کتاب سال در نظر دارد تا این جلسات به نحو مداوم تا تاریخ مجلدات بعدی ادامه یابد.
لازم به ذکر است که فراخوان این کتاب تا 31  تیرماه تمدید شده است.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن