بسیاری از پوسترها تنها یک رفتار بازی گوشانه با حروف فارسی است


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، رئیس هیئت مدیره انجمن گرافیک معتقد است از افراط در استفاده از تایپوگرافی دچار آسیب می‌شویم زیرا کارهایی که بدون اندیشه ارائه شده، افزایش یافته است.
ابراهیم حقیقی، رئیس هیئت مدیره انجمن گرافیک در مورد دلیل استفاده از تایپوگرافی در آثار هنرمندان ایرانی  گفت:«چند سالی است که چند اتفاق در گرافیک ایران افتاده است. از آغاز انقلاب تا چند سال طراحان گرافیک برای یافتن گرافیک خاص فرهنگ ایرانی، عناصر بصری را جستجو کردند که شکل و شمایل گرافیک ما را از فرهنگ‌های دیگر متمایز کند. این کشف و جستجو سبب شد که طراحان گرافیک به دنبال نقوش اسلیمی بروند چراکه مقادیری هم ممنوعیت ناگفته اما حسی نسبت به گذشته خیلی دور مثل دوران هخامنشی و ساسانی در فضا وجود داشت.» 
او در ادامه به خط فارسی به عنوان یک عنصر ایرانی  در آثار گرافیکی اشاره کرد:«چنین گرایش‌های رفتاری آنقدر شدت یافت که تمام کارهای گرافیک ما اشباع شد. در دانشکده‌ها، معلمان و در کار حرفه‌ای نیاز به یافتن راهکاری که از شدت عناصر تزئینی خلاص شود و عنصری که خاص فرهنگ خودش باشد، منجر به استفاده از خط فارسی شد. خط فارسی یکی از محمل‌هایی است که می‌تواند به گرافیک ما چهره ملی بدهد. به همین دلیل، طراح گرافیک‌ها به تایپوگرافی روی آوردند.»
حقیقی سپس به توضیح افراط در این کار پرداخت:«از  افراط در استفاده از این عناصر آسیب پذیر می‌شویم برای اینکه در خیلی از نمایشگاه‌ها و مسابقات، ما دارای آثار بسیار ضعیف و  صرفا   فرمالیستی  هستیم که هیچ اندیشه‌ای پشت آنها نیست. مثلا اگر برای مولوی پوستری طراحی شده و نام مولوی را حذف کنیم و به‌جای آن از اسم شاعر دیگری استفاده کنیم، تفاوتی در پوستر ایجاد نمی‌شود.  پوستر‌ها اغلب یک رفتار بازیگوشانه با حروف فارسی شده  است که موضوع‌ها ظاهرا تفاوتی در  شکل گیری آنها  ایجاد نمی‌کند .»
این طراح گرافیک همچنین در مورد وضعیت استفاده از تایپوگرافی افزود:«تاسف  امیدوارم از این دوران عبور کنیم. افراط کاری در برخی مواقع، تاجایی گسترش پیدا کرده که بسیاری از نوشته‌های یک پوستر را حتی نمی‌توانیم بخوانیم. مثلا حروف را پشت و رو می‌نویسند که به اعتقاد من ضرر رساندن به خط و زبان فارسی است.»
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن