ایرانی کار کردن حاصل ایرانی زندگی کردن است؛ رضا عابدینی در مشهد



وحید عرفانیان/ مشهد

جلسه سخنرانی رضا عابدینی/ عکس: عطیه شهیدی
جلسه سخنرانی «رضا عابدینی» با عنوان «حروف و تصویر»، جمعه 29 دیماه 85 به همت جمعی از طراحان گرافیک مشهد در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.
وی در این سخنرانی با ارائه نمونه آثاری از طراحان گرافیک برجسته جهان، به نحوه ارتباط «حروف» و «تصویر» در این آثار پرداخت. او با بیان اینکه مشکل اساسی گرافیک امروز ایران، نبود آگاهی درباره رابطه حروف و تصویر است، به نگرش های مختلف طراحان گرافیک اشاره کرد و گفت: ویژگی مشترک آثار برجسته طراحی گرافیک، استفاده درست از امکانات حروف و تصویر و پرداختن همزمان به آنها در روند طراحی است.
در ادامه این جلسه عابدینی به پرسش های حاضران پاسخ گفت و در پایان هدیه ای به رسم یادبود به وی تقدیم شد.
همچنین روز پنجشنبه، نمایشگاه پوسترهای رضا عابدینی با عنوان «بدون حروف» -شامل 35 پوستر از آثار اخیرش- در نگارخانه میرک مشهد با حضور جمع زیادی از دانشجویان و علاقمندان گشایش یافت.
حضور عابدینی در مشهد علاوه بر همیاری شرکت نمایشگاه های بین المللی مشهد و فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد با حمایت کانون هنر خراسان، دفتر فنی گستره، چاپ کانون، فروشگاه بهاران و مجله الکترونیک رنگ ممکن شد.
در حاشیه این برنامه ی دو روزه، کتاب «بدون حرف» شامل بیوگرافی و بیش از 30 اثر از رضا عابدینی در 40 صفحه توسط انتشارات سخن گستر مشهد به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. در این کتاب دو نقد از «ایمان راد» و «ریک پوینر» نویسنده و منتقد برجسته ی گرافیک به چاپ رسیده است.
ریک پوینر در قسمتی از نوشته اش: «رضا عابدینی؛ خالق لهجه ی منحصربفرد فارسی» که برای اولین بار در ایران منتشر شده، اینگونه آورده است:

بدون حرف، طرح جلد اثر رضا عابدینی
 بدون حرف، گزیده آثار رضا عابدینی/ انتشارات سخن گستر


«رضا عابدینی» نه تنها یکی از موفق‌ترین طراحان گرافیک دهه‌ی اخیر در ایران، که در زمره‌ی تاثیرگذارترین طراحانی است که هر کجا سخنی از ارتباط تصویری است، نقشی از او نیز در میان است . «طراحی گرافیک» رشته‌ای رو به رشد است و آنچنان پیشتاز است که هر پیشرفت جدیدی را به سرعت هم‌ساز خود نموده و در خود حل می‌کند. به ویژه در غرب، طراحان جوان از سویی با نیاز به فراتر رفتن از آنچه تاکنون انجام شده و از سوی دیگر با ابداع سبک‌های گرافیکی جدید و افزودن به غنای گرافیک روبرو هستند، اگرچه حاصل جز اقتباس محض و بهره‌گیری از سبک‌ها و تصویرسازی‌های موجود نیست که حتی گاه ماهیت اثر را توخالی می‌نمایاند. در چنین زمانی طراحی گرافیک – حتی با میراث غنی قرن بیستم– به رسانه ای از توان افتاده بدل می شود .
اما سخن از رضا عابدینی است که طراحی‌های نو و بی‌پروایش اصلاً دچار چنین ضعف و تردیدی نیستند. او طراحی است که به ارتباط اجتماعی و فرهنگی آثارش واقف است و می‌تواند طیف متنوعی از ایده‌ها و شکل‌های گرافیکی فوق‌العاده زیبا بیافریند. کافی است طراحی‌های او را با طراحی‌های گرافیک اروپایی مقایسه کنیم: بیشتر آنها محافظه‌کارانه و غیرگرافیکی شده‌اند. کار او از طرفی دنباله سنت چندین‌ساله بین‌المللی گرافیک اکسپرسیو است و از سویی آغاز راهی جدید با تلطیف ذاتی بدون وارونه‌گویی مخرب یا تلاش‌های مذبوحانه خردگرایانه که در غرب گاهی با تفکر آوان‌گارد اشتباه گرفته می‌شود. آثارش هم تازگی ابداع و هم پختگی فرهنگی طراحی‌های 40 یا 50 سال پیش هلند، امریکا یا لهستان را توامان در خود دارند.

گزارش تصویری گشایش نمایشگاه بدون حرف:
عکس ها از سارا مبین




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن