جایزه پوستر ادیان توحیدی باید ادامه یابد


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، حسین خسروجردی، یکی از داوران نخستین جایزه پوستر ادیان توحیدی، قضاوت در مورد آثار نمایشگاه را زود عنوان کرد و گفت:«تلاش نمی‌کنم درحال حاضر جواب قانع کننده‌ای در مورد آثار ارسال شده به نمایشگاه بدهم چون برای اولین بار است که برگزار شده و عنوان آن، سهل و ممتنع است.»
او در توضیح سهل و ممتنع بودن عنوان نمایشگاه توضیح داد:«قریب به 90 درصد اهالی هنر در هر کجای دنیا با ادیان خود آشنا هستند و براساس تعاریف شخصی، می‌توانند آثاری خلق کنند اما چون رقابت در ایران برگزار شده و شاید اولین ملتی هستیم که با دقت خاصی به چنین مضامینی توجه کرده‌ایم، هنرمندان خارجی تصور کرده‌اند خط قرمزهایی وجود دارد و به‌همین دلیل برخورد آنها با موضوع خام است.»
خسروجردی همچنین به خط قرمزهای دیگر اشاره کرد:«خط قرمزهای دیگری هم هست که براثر مواجه تفکر دینی در دنیا بوجود آمده است. به‌عنوان مثال شاید صلیب از دید مسلمانان نشان مسیح نباشد چون چنین باوری در دیدگاه اسلامی وجود ندارد ولی افراد دیگر، آن را نشانه مسیح می‌دانند.»
این طراح گرافیک در ادامه به ارزیابی آثار به‌نمایش گذاشته شده در نمایشگاه پرداخت:«پوستر یک اثر پیام رسان، قابل فهم و ارتباطی است همراه با گویشی است که بتواند جوهره پیام را به درستی منتقل کند ولی به دلیل اینکه در زمینه ادیان توحیدی، کار زیادی انجام نشده برخی آثار ارائه شده، حساسیت موضوع را درک نکرده بودند.»
او در مورد تکنیک‌ پوسترها نیز گفت:«تکنیک و دانش فنی گرافیک در برخی کارها، کهنه و قدیمی بود. بخشی تنها به جغرافیای خاص محدود می‌شد. آثار این بخش گاهی آنقدر محدود است که می‌توان گفت از محدوده ذهنی یک انسان در یک محیط بسته منشا گرفته است. بخش گسترده پوسترها هم تازه و به زبان جهانی است.»
خسروجردی با اشاره به این مطلب افزود:«اگر بخواهیم با نگاه جوهری مذهب به کارها نگاه کنیم، باید به بسیاری از نکات اهمیت دهیم. شاید یک اثری از لحاظ تکنیکی ضعیف و ساده انگارانه باشد ولی باطن آن، قابل احترام است. از سوی دیگر وقتی این مسئله برای ما پیچیده است برای هنرمندی که باید به عمق اثر برود تا اثر را خلق کند، پیچیده‌تر می‌شود .»
او درنهایت نتیجه گرفت که برپایی همایش، ارائه مقاله و سخنرانی خوراک اولیه در تبیین چنین موضوع‌هایی برای هنرمندان معاصر دنیا مفید است.
نخستین جایزه جهانی ادیان توحیدی از 4 دی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد که دوشنبه، 25 دی به پایان رسید.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن