هم اندیشی تزیین کتب آسمانی و تصویرسازی آموزه های انبیا برگزار شد


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از اتاق خبر جایزه جهانی ادیان توحیدی، هم اندیشی «تزیین کتب آسمانی و تصویرسازی آموزه های انبیا» روز گذشته در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و در حاشیه جایزه جهانی ادیان توحیدی، برگزار شد.
آیدین آغداشلو/ عکس: شهاب اشتریدر این هم اندیشی آیدین آغداشلو درباره «پیشینه هنرهای تجسمی در عرصه دین»٬ مهناز شایسته فر در رابطه با «سیر تذهیب و تزیین در کتب آسمانی»، رضا عابدینی با موضوع «نقش طراحی و گرافیک مدرن در بیان آموزه های انبیا» و سید مجتبی حسینی در خصوص«خوشنویسی در خدمت کلام وحی» به سخنرانی پرداختند.
در این مراسم پس از پخش کلیپ جایزه جهانی ادیان توحیدی، آیدین آغداشلو درباره تزیین کتب آسمانی و تصویرسازی آموزه‌های انبیا به سخرانی پرداخت. او در بخشی از سخنانش گفت: «جستجوی انسان در پی یافتن معنایی غیر از روابط و مسایل موجود و مطرح در زندگی روزانه، به روی آوردن او به «ماورا الطبیعه» و آن‌چه که در شناخت محدود او نمی‌گنجید منجر شد. بنابراین درست است اگر بگوییم که «دین» همراه با انسان زاده شد و از همان آغاز تمدن، به صورت بخشی اصلی و غیرقابل تفکیک از زندگی و خٍرد و آرزوی او درآمد و همین که دانست نه همه‌چیز را می‌داند و می‌شناسد و نه خرد مفید و کارساز او پاسخگوی همه‌ سؤالات بی‌شمار اوست، سر را بلند کرد و به آسمان نگریست و چاره خواست.

آغداشلو در ادامه افزود:« ادیان گوناگون و متعدد، ادیان سرزمین‌های بی‌شمار، ناچار از تصویرگری تصوری شدند که به باور آید و ملموس باشد و هنرهای تصویری و تجسمی چنین وظیفه‌ای را برعهده‌ خود گرفت. نقاشی بر روی دیواره‌های غارهای بیست هزار سال پیش به آرزوهای جادویی انسان شکارچی جامه‌ تصویر پوشاند و تا قرن‌های دراز به خدایان موهوم و گوناگون- که نشانه‌های نیروهای ناشناخته و قهار طبیعت بودند- صورتی غریب و تمثیلی بخشید. آثار باقی مانده از چهار پنج هزار سال پیش، نه تنها آداب و آیین پرستش این خدایان را- به دقت- ترسیم و ضبط می‌کنند، بلکه حضور آنان را در تمامی امور روزمره‌ مردمان قطعیت می‌بخشند و پرستش دینِ بت‌ها و خدایان، بدون یاری حجاران و مجسمه‌سازان و نقاشان، هرگز نمی‌توانست ممکن و جامع و قابل قبول باشد.»

این هنرمند طراح و طراح گرافیک در ادامه سخنانش اظهار کرد: «ادیان توحیدی، اما در آبشخور دیگری سیراب شدند. شمعدان‌ها و طومارها و لوح‌های معابد یهودیت، بخش مجسم و ابزار آیین‌های عبادتی شدند که هرچند از هنرهای تجسمی دوری جسته بود، اما به دست ساخته‌هایی، همچنان نیاز داشت تا مراسم را رسمیت بخشد و اجرا کند.»
رضا عابدینی/ عکس: خلیل امامیرضا عابدینی دیگر سخنران این هم اندیشی بود. عابدینی که درباره نقش طراحی و گرافیک مدرن در بیان آموزه های انبیا سخن می گفت، اعلام کرد:«حقیقت این است که طراحی گرافیک از آن‌جا که ماهیتاً هنری است که با ظهور مدرنیزم در غرب پدید آمده است، ذاتاً مناسبتی با دینداری و به معنای اعم امر قدسی ندارد. چرا که اساساً مدرنیزم حرکتی بود که یکی از وجوه شناسایی‌اش بی‌اعتنایی به مذهب بود و گریز از روایات مذهبی که در قرون گذشته هنردر غرب همواره با آن معنا پیدا می‌کرد. »این هنرمند طراح و طراح گرافیک در بخش دیگری از صحبت هایش افزود: «تنها با نگاه کردن به فهرست موضوعات کتاب‌های منتشر شده در سراسر جهان در می‌یابید که موضوعات مذهبی و حتی اجتماعی و بعد سیاسی از کمترین میزان توجه برخوردارند. موضوع جهانی شدن از یک طرف و ترس از برچسب فناتیک بودن از طرف دیگر از دلایل این عدم توجه به موضوعات مذهبی است. بنابراین اغلب طراحان ترجیح می‌دهند که با موضوعاتی سروکار داشته باشند که جهان شمول هستند و به طور‌کلی به تمامی انسان‌ها به دور از در نظر گرفتن مذهب و نژاد می‌توانند مخاطب اثر گرافیک باشند. »
رضا عابدینی در پایان سخنرانی اش گفت: «در یک دهه گذشته انجمن‌ها، کلیساها و مجامع مذهبی متوجه قدرت غیرقابل انکار طراحی گرافیک شده‌اند و به همین جهت سفارشات مستقیم به طراحان گرافیک حرفه‌ای از طرف آن‌ها داده شده است. که البته این اقبال به تغییر کلی نگرش جامعه غربی به موضوع مذهب نیز همراه است.»

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن